Pagina 3 van 3
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: vr 19 okt 2012, 10:59
door CyberGrey
Ik vind deze discussie wel interresant,
A: een Schuko stekker/stopcontact is gemaakt voor maximaal 10A lange duur afname, er zijn stekkers en contact dozen waarop 16A staat en of hiervoor gemaakt zijn maar daar bij wordt door de kenners aangegeven dat dat wel voor dat product kan gelden maar niet voor de gehele installatie. Er is niet voor niets een CEE 16A stekker en stopcontact op de markt! Hang maar eens een 16A lader op een standaard opbouw stopcontactje in de garage en dat 4 uur lang vol vermogen....
B: de laadboxen zijn voorzien van een printplaat die de communicatie, de stroomtoevoer en de aarding controleert. Het is niet zomaar een beetje standaard electronica, tevens moet de oplossing aan veel voorwaarden voldoen, het is niet even een stekker in de auto en laden maar....!
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: vr 19 okt 2012, 12:52
door Hanzzzz
CyberGrey schreef:Ik vind deze discussie wel interresant,
A: een Schuko stekker/stopcontact is gemaakt voor maximaal 10A lange duur afname, er zijn stekkers en contact dozen waarop 16A staat en of hiervoor gemaakt zijn maar daar bij wordt door de kenners aangegeven dat dat wel voor dat product kan gelden maar niet voor de gehele installatie. Er is niet voor niets een CEE 16A stekker en stopcontact op de markt! Hang maar eens een 16A lader op een standaard opbouw stopcontactje in de garage en dat 4 uur lang vol vermogen....
B: de laadboxen zijn voorzien van een printplaat die de communicatie, de stroomtoevoer en de aarding controleert. Het is niet zomaar een beetje standaard electronica, tevens moet de oplossing aan veel voorwaarden voldoen, het is niet even een stekker in de auto en laden maar....!
Ik denk dat het probleem is dat een 16A contactdoos wel 16A aan kan maar dat het sterk afhankelijk is van de combinatie met de stekker is en de leeftijd van beide of dat langdurig haalbaar is. Als er maar iets meer weerstand is door slecht contact dan loopt de warmte op. Als dit niet al te lang is dan koelt het geheel weer af als er minder vermogen wordt gevraagd. Bij 3,5 uur laden heb je kans dat het mis gaat. M.i. had Opel dit probleem inderdaad eenvoudig kunnen oplossen door het te leveren met een CEE 16A stekker ipv een gewone. Eventueel kan je dan een verloop kopen naar een normale stekker maar dan moet je zelf de kast wel op 10A zetten.
Wat betreft B ben ik het met je oneens. Het is m.i. wel een beetje standaard electronica. De communicatie is niets anders dan een blokgolf en de stroomtoevoer een eenvoudig relais.
Kijk maar naar de foto's van de SPX lader.
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: vr 19 okt 2012, 13:40
door Odiebla
Sint Tunnis schreef:Reactie dealer: tsja het moet bij u liggen dat de lader defect is gegaan hierom geen derde.....
Dat is een zeer discutabele houding. De bewijslast ligt bij de dealer, niet bij jou. Hij moet aantonen dat jij het product ondeugdelijk hebt gebruikt of aangesloten...
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: vr 19 okt 2012, 13:45
door CyberGrey
Odiebla schreef:Sint Tunnis schreef:Reactie dealer: tsja het moet bij u liggen dat de lader defect is gegaan hierom geen derde.....
Dat is een zeer discutabele houding. De bewijslast ligt bij de dealer, niet bij jou. Hij moet aantonen dat jij het product ondeugdelijk hebt gebruikt of aangesloten...
ik ben het met Odiebla eens! zeker ook gezien het verhaal erachter dat er op 2 locaties een lader stuk gaat.
De dealer had ook kunnen overwegen om de ampera daar te laden met een thuislader van Opel om te kijken of de combinaite met de Ampera wel goed functioneerd! Dit is volens mij niet gedaan.
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: vr 19 okt 2012, 19:22
door franc
Hanzzzz schreef:CyberGrey schreef:Blijkbaar gaan er erg veel stuk, en is ook niet zo betrouwbaar, veel klachten tijdens laden!
Je kan gelijk hebben maar zoals al eerder gemeld op dit forum. Je krijgt alleen de klachten te zien en niet waar het goed gaat. Hierbij mij ervaringen
- Tot nu toe heb ik de auto bijna uitsluitend thuis opgeladen met de thuislader ca 15.000km.
- Hij is een keer gestopt met laden herstart leverde geen probleem op.
- De Ampera is er vrijwel elke dag op aangesloten cq in gebruik.
- ik heb de Ampera sinds eind mei.
Ik heb ook geen problemen met de thuislader. Ik heb hem sinds april elke dag gebruikt (op 10A) en dat gaat goed. Wel een keer een gesmolten stekker gehad toen die in de hitte van de volle zon lag op te laden. Nieuwe stekker erop en hij doet het weer prima.
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: vr 19 okt 2012, 22:11
door CyberGrey
PS. ik heb deze info niet van gebruikers met een probleem, maar uit andere bronnen, neutrale informatie!
Uiteraard zijn er meer die het wel goed doen dan die het niet goed doen, maar kritisch is hij wel, uit eigen ervaring.
Re: (Defecte) thuislader
Geplaatst: ma 01 apr 2013, 13:13
door saba
ik heb de Voltec thuislader al een jaar, zonder problemen, auto staat hier altijd ingeplugd, ook als is hij vol.
ik had er ook al aan gedacht om de electronica uit de ronde thuislader uit te bouwen en in de meegeleverde lader te monteren. Vooral omdat de thuislader wel werkt zonder Nul geleider en de meegeleverde lader niet.
Laden op 16A via een stopcontact is absoluut af te raden. Gewone stopcontacten kunnen 16A aan gedurende een bepaalde tijd en moeten dan een bepaalde tijd kunnen afkoelen. Ik ken de waarden in de normering niet. Voor constante belasting aan 16A is een gewoon stopcontact niet geschikt. Het maakt daarbij niet uit of het een autolader, een lastpost of een ander toestel is.
Er zijn enkele uitzonderingen waar het wel kan maar het gemiddelde huishouden heeft die niet.
Ik kan dus best begrijpen dat ze max 10A doorlaten. Voor sommige woningen is dat zelfs nog te veel.