Stichting e-laad gaat door!
-
BlackEyed
- Vaste klant
- Berichten: 115
- Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 19:55
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera
- Locatie: Omg. Amstelveen
Stichting e-laad gaat door!
Hoe gaat het verder met stichting e-laad?
Op 3 oktober heeft het algemeen bestuur van stichting e-laad besloten dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 doorgaat met het onderhoud en beheer van alle bestaande publieke oplaadpunten van de stichting en met haar rol als kennis- en expertisecentrum. Ook worden alle 600 voor de aanvraagstop ingediende aanvragen alsnog op de gebruikelijke wijze afgehandeld. Hiervoor trekken de deelnemende netbeheerders een extra bedrag uit. Stichting e-laad roept andere partijen op om samen te zoeken naar een model voor de financiering van de verdere uitrol van publieke laadinfrastructuur in Nederland. Totdat die gezamenlijke financiering rond is, blijft de huidige aanvraagstop van kracht.
Op 27 augustus 2012 kondigde stichting e-laad een aanvraagstop af voor nieuwe aanvragen van publieke oplaadpunten voor elektrische auto's. Dit omdat met het einde van de proefperiode van drie jaren in zicht (eind 2012), ook het einde van het budget in zicht kwam. Bovendien hebben aanvragen voor publieke oplaadpunten een lange doorlooptijd (zeker zo'n 4 maanden) wat betekent dat ruim voor het einde van het jaar met het in behandeling nemen van nieuwe aanvragen gestopt moest worden. Ook de 600 aanvragen in portefeuille werden tijdelijk 'on hold' gezet om er zeker van te zijn dat het bestaande budget niet zou worden overschreden. Bij het algemeen bestuur van de stichting e-laad is daarop de vraag neergelegd hoe het verder moet met de activiteiten van stichting e-laad, en de vraag of de deelnemende netbeheerders bereid zijn hier ook na de geslaagde proefperiode van de pilot e-laad opnieuw geld voor uit te trekken.
Het algemeen bestuur is op 3 oktober bijeen geweest en heeft als volgt besloten:
•Stichting e-laad komt haar lopende verplichtingen naar gemeenten en gebruikers na door ook in 2013 en 2014 voor beheer en onderhoud van het geplaatste netwerk aan publieke oplaadpunten te zorgen. Hiermee is gegarandeerd dat in ieder geval de komende twee jaren alle 2.500 of meer publieke laadpunten gebruikt kunnen worden door een toenemend aantal elektrische rijders.
•Stichting e-laad blijft in 2013 en 2014 haar vooraanstaande rol vervullen als kennis- en expertisecentrum voor publieke oplaadinfrastructuur, zowel in Nederland als internationaal. Zo speelde e-laad een belangrijke rol bij ontwikkelingen als interoperabiliteit (met een pasje op verschillende laadpunten kunnen laden) en de internationale onderlinge uitwisselbaarheid van gegevens zodat ook over de grenzen heen geladen kan worden. Ook blijft stichting e-laad bijvoorbeeld een rol spelen in de doorontwikkeling van de gegevensuitwisseling tussen laadpunt en back-office systeem via OCPP, het Open Chargepoint Protocol, zie www.occpforum.net.
•De huidige aanvraagstop blijft van kracht. Niet langer zal stichting e-laad de volledige kosten voor plaatsing, onderhoud en beheer van publieke oplaadpunten dragen. Wel is er de bereidheid om vanuit de netbeheerders een bijdrage te leveren in de kosten van de uitrol van een publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Stichting e-laad nodigt alle (publieke en private) partijen die een belang hebben bij het plaatsen van publieke laadpunten uit om een model te ontwikkelen waarin gezamenlijk de investeringen voor publieke oplaadpunten gedragen worden. Pas als er een consortium van partijen is gevormd dat gezamenlijk de kosten zal dragen, kunnen nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunten in behandeling genomen worden.
Waarom doorgaan met stichting e-laad?
Met deze besluiten verlengen de deelnemende netbeheerders via stichting e-laad, hun betrokkenheid bij de laadinfrastructuur voor elektrische auto's. En daarmee hun inzet voor het stimuleren van elektrisch rijden en het verzamelen van data over de gevolgen voor het elektriciteitsnetwerk van de grootschalige introductie van elektrisch rijden. Deze gevolgen zullen groot zijn maar bieden ook kansen. Laadpunten zijn bijvoorbeeld een belangrijke schakel binnen smart-grid oplossingen die overbelasting van het netwerk moeten helpen voorkomen tegen lagere kosten. Ook worden de opgebouwde kennis, expertise en het netwerk van stichting e-laad verder benut. Stichting e-laad heeft de afgelopen jaren gefungeerd als centraal aanspreekpunt voor gemeenten, netbeheerders, elektrische rijders, maar ook voor leasemaatschappijen en auto-importeurs betreffende publieke oplaadpunten. Maar bovenal wordt het belang van publieke laadpunten hiermee nog eens onderstreept. Mensen die elektrisch gaan rijden moeten veilig en zonder gedoe op straat kunnen opladen. Is die mogelijkheid er niet, dan kan een groot deel van hen niet overstappen op schonere en stillere elektrische auto's. 65 procent van de Nederlanders parkeert de auto op straat omdat er geen alternatief is. En ook de in opkomst zijnde plug-in-hybrides (Opel Ampera, Toyota Prius) zullen de eerste tientallen kilometers alleen volledig elektrisch kunnen rijden, als ze in de buurt van huis opgeladen kunnen worden. Door een extra investering in de activiteiten van stichting e-laad krijgt de nog prille markt voor elektrisch rijden de kans zich verder te ontwikkelen: op weg naar een schoner en stiller Nederland!
Op 3 oktober heeft het algemeen bestuur van stichting e-laad besloten dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 doorgaat met het onderhoud en beheer van alle bestaande publieke oplaadpunten van de stichting en met haar rol als kennis- en expertisecentrum. Ook worden alle 600 voor de aanvraagstop ingediende aanvragen alsnog op de gebruikelijke wijze afgehandeld. Hiervoor trekken de deelnemende netbeheerders een extra bedrag uit. Stichting e-laad roept andere partijen op om samen te zoeken naar een model voor de financiering van de verdere uitrol van publieke laadinfrastructuur in Nederland. Totdat die gezamenlijke financiering rond is, blijft de huidige aanvraagstop van kracht.
Op 27 augustus 2012 kondigde stichting e-laad een aanvraagstop af voor nieuwe aanvragen van publieke oplaadpunten voor elektrische auto's. Dit omdat met het einde van de proefperiode van drie jaren in zicht (eind 2012), ook het einde van het budget in zicht kwam. Bovendien hebben aanvragen voor publieke oplaadpunten een lange doorlooptijd (zeker zo'n 4 maanden) wat betekent dat ruim voor het einde van het jaar met het in behandeling nemen van nieuwe aanvragen gestopt moest worden. Ook de 600 aanvragen in portefeuille werden tijdelijk 'on hold' gezet om er zeker van te zijn dat het bestaande budget niet zou worden overschreden. Bij het algemeen bestuur van de stichting e-laad is daarop de vraag neergelegd hoe het verder moet met de activiteiten van stichting e-laad, en de vraag of de deelnemende netbeheerders bereid zijn hier ook na de geslaagde proefperiode van de pilot e-laad opnieuw geld voor uit te trekken.
Het algemeen bestuur is op 3 oktober bijeen geweest en heeft als volgt besloten:
•Stichting e-laad komt haar lopende verplichtingen naar gemeenten en gebruikers na door ook in 2013 en 2014 voor beheer en onderhoud van het geplaatste netwerk aan publieke oplaadpunten te zorgen. Hiermee is gegarandeerd dat in ieder geval de komende twee jaren alle 2.500 of meer publieke laadpunten gebruikt kunnen worden door een toenemend aantal elektrische rijders.
•Stichting e-laad blijft in 2013 en 2014 haar vooraanstaande rol vervullen als kennis- en expertisecentrum voor publieke oplaadinfrastructuur, zowel in Nederland als internationaal. Zo speelde e-laad een belangrijke rol bij ontwikkelingen als interoperabiliteit (met een pasje op verschillende laadpunten kunnen laden) en de internationale onderlinge uitwisselbaarheid van gegevens zodat ook over de grenzen heen geladen kan worden. Ook blijft stichting e-laad bijvoorbeeld een rol spelen in de doorontwikkeling van de gegevensuitwisseling tussen laadpunt en back-office systeem via OCPP, het Open Chargepoint Protocol, zie www.occpforum.net.
•De huidige aanvraagstop blijft van kracht. Niet langer zal stichting e-laad de volledige kosten voor plaatsing, onderhoud en beheer van publieke oplaadpunten dragen. Wel is er de bereidheid om vanuit de netbeheerders een bijdrage te leveren in de kosten van de uitrol van een publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Stichting e-laad nodigt alle (publieke en private) partijen die een belang hebben bij het plaatsen van publieke laadpunten uit om een model te ontwikkelen waarin gezamenlijk de investeringen voor publieke oplaadpunten gedragen worden. Pas als er een consortium van partijen is gevormd dat gezamenlijk de kosten zal dragen, kunnen nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunten in behandeling genomen worden.
Waarom doorgaan met stichting e-laad?
Met deze besluiten verlengen de deelnemende netbeheerders via stichting e-laad, hun betrokkenheid bij de laadinfrastructuur voor elektrische auto's. En daarmee hun inzet voor het stimuleren van elektrisch rijden en het verzamelen van data over de gevolgen voor het elektriciteitsnetwerk van de grootschalige introductie van elektrisch rijden. Deze gevolgen zullen groot zijn maar bieden ook kansen. Laadpunten zijn bijvoorbeeld een belangrijke schakel binnen smart-grid oplossingen die overbelasting van het netwerk moeten helpen voorkomen tegen lagere kosten. Ook worden de opgebouwde kennis, expertise en het netwerk van stichting e-laad verder benut. Stichting e-laad heeft de afgelopen jaren gefungeerd als centraal aanspreekpunt voor gemeenten, netbeheerders, elektrische rijders, maar ook voor leasemaatschappijen en auto-importeurs betreffende publieke oplaadpunten. Maar bovenal wordt het belang van publieke laadpunten hiermee nog eens onderstreept. Mensen die elektrisch gaan rijden moeten veilig en zonder gedoe op straat kunnen opladen. Is die mogelijkheid er niet, dan kan een groot deel van hen niet overstappen op schonere en stillere elektrische auto's. 65 procent van de Nederlanders parkeert de auto op straat omdat er geen alternatief is. En ook de in opkomst zijnde plug-in-hybrides (Opel Ampera, Toyota Prius) zullen de eerste tientallen kilometers alleen volledig elektrisch kunnen rijden, als ze in de buurt van huis opgeladen kunnen worden. Door een extra investering in de activiteiten van stichting e-laad krijgt de nog prille markt voor elektrisch rijden de kans zich verder te ontwikkelen: op weg naar een schoner en stiller Nederland!
Olympic White, Lederen bekleding Jet Black/Frosted Nickel, Park Pilot voor en achter incl. achteruitrijcamera, Navigation Audio Pack
- e-head
- Vaste klant
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
- km-stand: 20703
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Amersfoort
Re: Stichting e-laad gaat door!
Op zich een mooi en bemoedigend bericht.
Maar nu moet dan eerst de financiering rond!
Hoe lang zou dat kunnen duren?
Mijn eigen aanvraag zit daar ook tussen. Die is al in november 2011 ! gestart via The New Motion, maar heeft pas eind augustus 2012 geleid tot een formele aanvraag van de gemeente bij e-laad. Die zien het dáármee pas als een formele aanvraag en noemen dat dan een "nieuwe", die niet meer in behandeling genomen kon worden.
Maar met bovenstaand bericht is er dus toch weer HOOP ?
Maar nu moet dan eerst de financiering rond!
Hoe lang zou dat kunnen duren?
Mijn eigen aanvraag zit daar ook tussen. Die is al in november 2011 ! gestart via The New Motion, maar heeft pas eind augustus 2012 geleid tot een formele aanvraag van de gemeente bij e-laad. Die zien het dáármee pas als een formele aanvraag en noemen dat dan een "nieuwe", die niet meer in behandeling genomen kon worden.
Maar met bovenstaand bericht is er dus toch weer HOOP ?
-
Devlinx
- Newbie
- Berichten: 30
- Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 05:19
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Stichting e-laad gaat door!
Is het dan nog mogelijk om vanaf 2012 met een laadpas van e-laad gratis te laden? Of komt dat vanaf 1 jan 2012 wel te vervallen?
- e-head
- Vaste klant
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
- km-stand: 20703
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Amersfoort
Re: Stichting e-laad gaat door!
Vrijdag 12 oktober van de stichting e-laad bevestiging gekregen dat mijn aanvraag weer in behandeling is genomen.
Na de herfstvakantie hoop ik meer te horen .... .
Na de herfstvakantie hoop ik meer te horen .... .
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stichting e-laad gaat door!
Bedoel je 2013? Ik ga er vanuit dat ik ga betalen. Benzine is ook niet gratis....Devlinx schreef:Is het dan nog mogelijk om vanaf 2012 met een laadpas van e-laad gratis te laden? Of komt dat vanaf 1 jan 2012 wel te vervallen?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
-
Odiebla
Re: Stichting e-laad gaat door!
E-Laad gaat de passen intrekken: http://e-laad.nl/oplaadpas-aanvragen
"Per 1 april 2012 is stichting e-laad gestopt met het uitgeven van nieuwe oplaadpasjes voor het opladen van elektrische auto’s. En per 31 december 2012 worden de huidige pasjes geblokkeerd. De reden hiervoor is dat er ondertussen voldoende keuze is tussen verschillende aanbieders van oplaadpasjes"
"Per 1 april 2012 is stichting e-laad gestopt met het uitgeven van nieuwe oplaadpasjes voor het opladen van elektrische auto’s. En per 31 december 2012 worden de huidige pasjes geblokkeerd. De reden hiervoor is dat er ondertussen voldoende keuze is tussen verschillende aanbieders van oplaadpasjes"
- Marcel
- Stamgast
- Berichten: 415
- Lid geworden op: za 14 apr 2012, 14:02
- km-stand: 70000
- Lifetime: 21
- Auto: Ampera
- Locatie: Assendelft
Re: Stichting e-laad gaat door!
Die doen het toch niet in het buitenland? zoals de e-laad pasjes het wel doen.
Dit las ik net nog op het forum.
Dit las ik net nog op het forum.
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.
Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
- franc
- Stamgast
- Berichten: 325
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 11:27
- km-stand: 136000
- Lifetime: 48
- Auto: Ampera
- Locatie: Heerlen
Re: Stichting e-laad gaat door!
Waarschijnlijk moet e-laad dat onder druk van de commerciële aanbieders van laadpassen doen. Jammer, want tot nu toe zijn zij de enige waarmee je ook in Düsseldorf en Aachen kan laden. Maar die rol zal ongetwijfeld door de andere aanbieders overgenomen gaan worden.
Cyber Grey Ampera (april 2012)
- Erik-Jan
- Newbie
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 09:42
- km-stand: 12000
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
- Locatie: Langenboom
Re: Stichting e-laad gaat door!
Heb gisteren van gemeente Neerijnen (Waardenburg) bericht gehad dat mijn aanvraag van half Augustus alsnog is gehonoreerd. Duurt nog tot feb 2013 voordat de aanleg gaat starten. Voorlopig loop ik dus nog heen en weer naar de McDonald's (waar nooit iemand staat te laden want hoeveel kun je nu eigenlijk laden tijdens het eten van een hamburger
). De idiote offertes van electriciens (1900,-euro) voor aanleg van een wandlaadkast kunnen gelukkig de prullenbak in.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stichting e-laad gaat door!
Weet je ook waarom het zolang duurt?Erik-Jan schreef:Heb gisteren van gemeente Neerijnen (Waardenburg) bericht gehad dat mijn aanvraag van half Augustus alsnog is gehonoreerd. Duurt nog tot feb 2013 voordat de aanleg gaat starten. Voorlopig loop ik dus nog heen en weer naar de McDonald's (waar nooit iemand staat te laden want hoeveel kun je nu eigenlijk laden tijdens het eten van een hamburger). De idiote offertes van electriciens (1900,-euro) voor aanleg van een wandlaadkast kunnen gelukkig de prullenbak in.
Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne