Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Mars
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Bericht door Mars »

Hallo allemaal,
Wat een geweldig forum hier. Ik wordt helemaal blij, al heel veel info gevonden over de Ampera/Volt :D
Zoals de titel al aangeeft, overweeg ik een Ampera (of Volt) aan te schaffen. Misschien kunnen jullie me helpen met het volgende :?: :
Situatie. Ik werk sinds een jaar als zzp-er en heb dit jaar een ‘prettige’omzet. Echter heb ik geen idee of ik de komende jaren zzp-er blijf. Mijn 1e vraag is: wat zijn de fiscale gevolgen als ik de Ampera zakelijk aanschaf en alle regelingen (KIA, MIA en VAMIL) toepas en ik over een half jaar weer (gedeeltelijk) in dienstverband ga werken. Wat wil de belastingdienst dan van me en wat gaat me dat kosten?
2e vraag: Als mijn omzet dit toch wat tegenvalt, kan ik toch de VAMIL beter nog willekeuriger toepassen: bv 50%, 25% en daarna 3 x 8%, of zie ik dit verkeerd?
Ik ben meer techneut dan fiscalist en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Dit is het enige dat me nog weerhoud om er één te bestellen.

Vr grt.
Mars
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31
Auto: Ampera

Re: Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Bericht door Hanzzzz »

Hmm, tip een koop de aan het einde van het jaar als je weet wat je winst gaat worden. Heb ik ook gedaan. Let op echter op je moet hem niet alleen op papier hebben gekocht je moet hem ook betaald hebben. (heb ik uit laten zoeken door een ficalist) Dus bestellen eind december is niet handig. Het kan wel maar dan moet je voorruit betalen. Handiger is eind dec er een uit voorraad kopen. Dan weet je in ieder geval waar je dit eerste jaar aan toe bent.