Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Mars
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Bericht door Mars »

Hallo allemaal,
Wat een geweldig forum hier. Ik wordt helemaal blij, al heel veel info gevonden over de Ampera/Volt :D
Zoals de titel al aangeeft, overweeg ik een Ampera (of Volt) aan te schaffen. Misschien kunnen jullie me helpen met het volgende :?: :
Situatie. Ik werk sinds een jaar als zzp-er en heb dit jaar een ‘prettige’omzet. Echter heb ik geen idee of ik de komende jaren zzp-er blijf. Mijn 1e vraag is: wat zijn de fiscale gevolgen als ik de Ampera zakelijk aanschaf en alle regelingen (KIA, MIA en VAMIL) toepas en ik over een half jaar weer (gedeeltelijk) in dienstverband ga werken. Wat wil de belastingdienst dan van me en wat gaat me dat kosten?
2e vraag: Als mijn omzet dit toch wat tegenvalt, kan ik toch de VAMIL beter nog willekeuriger toepassen: bv 50%, 25% en daarna 3 x 8%, of zie ik dit verkeerd?
Ik ben meer techneut dan fiscalist en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Dit is het enige dat me nog weerhoud om er één te bestellen.

Vr grt.
Mars
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31
Auto: Ampera

Re: Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Bericht door Hanzzzz »

Hmm, tip een koop de aan het einde van het jaar als je weet wat je winst gaat worden. Heb ik ook gedaan. Let op echter op je moet hem niet alleen op papier hebben gekocht je moet hem ook betaald hebben. (heb ik uit laten zoeken door een ficalist) Dus bestellen eind december is niet handig. Het kan wel maar dan moet je voorruit betalen. Handiger is eind dec er een uit voorraad kopen. Dan weet je in ieder geval waar je dit eerste jaar aan toe bent.
Maar, gezien de onzekerheid van je voortbestaan en je omzet moet ik het je afraden. Ik ben zelf ook ZZPer en ook ik heb kans dat ik geen omzet heb en dus niet fiscaal voldoende kan aftrekken maar ik doe het al 12 jaar dus ik heb wat meer zekerheid. Maar ook voor mij blijft het een gok.
Het e.e.a. hangt ook af van je winst. Als je zoveel winst maakt dit jaar dat je eventueel in een jaar de bijna het volledige fiscale voordeel kan pakken in het 50% tarief dan weet je dus eind dec.precies waar je aan toe bent. Je hebt alleen het voor en nadeel dat je het eerste jaar al extra aftrek krijgt.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Als je wacht tot je tweede of derde jaar, kun je als starter nog steeds 100% variabel aftrekken. Je kunt ook wachten tot jaar vier, zoals ik. Dan kun je met Vamil 75% variabel aftrekken naast de KIA en MIA. Vanaf jaar vier heb je geen startersaftrek meer, dus dan moet je iets meer belasting betalen, wat het aftrekken van de auto in dat jaar weer iets gunstiger maakt.

In alle gevallen kun je achteraf ook nog drie achtereenvolgende belastingjaren middelen. Twee jaren waarin je veel belasting hebt betaald, middel je met een jaar waarin je de auto zoveel mogelijk hebt afgeschreven. Daarmee kun je een jaar waarin je nog 42% of 52% hebt moeten betalen, middelen met een jaar waarin je bijv. door de investering bijna geen belasting betaalde. Kan geld schelen. Dit moet je echter goed uitrekenen, want er zit een drempel aan van tussen € 500 en € 750, die je niet terugkrijgt. Middeling is bedoeld voor IB-ondernemers met sterk wisselende inkomsten.

TIP: Neem een boekhouder of belastingadviseur. Deze zijn niet duur (zeker niet als je zelf je administratie voert) en geven goede tips. Ik betaal een paar honderd euro per jaar.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
electrofan
Newbie

Bericht door electrofan »

Hallo,
Even een fiscale vraag. Hoe zit het fiscaal met de leaseauto? De auto is geen eigendom. Gelden Vamil en KIA dan ook?
Thanx Electrofan
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

electrofan schreef:Hallo,
Even een fiscale vraag. Hoe zit het fiscaal met de leaseauto? De auto is geen eigendom. Gelden Vamil en KIA dan ook?
Thanx Electrofan
Nee, volgens mij niet immers geen investering een investeringsaftrek. Je neemt immers een dienst af. (Wellicht is het bij financiallease wel het geval)

Maar, de leasemaatschappij doet wel de investering dus hebben hun ook de aftrek dus kunnen ze de auto goedkoper in de lease aanbieden dan je zou verwacthen bij die prijs. Uit concurentie overwegingen zullen ze dit ook doen. Maar eenmanszaak betaald een hoger belasting percentage dan een NV dus kunnen ze ook minder aftrekken.
Mars
Newbie

Bericht door Mars »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reactie's! Het antwoord op de 2e vraag, kan ik hier goed uit opmaken.

De eerste vraag is me echter nog niet helemaal duidelijk geworden (hoeveel moet ik dan terugbetalen).
En daar aan gekoppeld: zou een Ampera van 1 jaar oud verkoopbaar zijn...

@electrofan, interessante vraag, want leasen wordt erg interessant als deze aftrek wel voor de zzp-er geldt,
Ik denk echter dat de leasemaatschappij de ondernemer is, en hij de investeringsvoordelen kan benutten.

grt. Mars
Rutger
Newbie

Bericht door Rutger »

@electrofan: ik zou wel even goed uitzoeken wat er gebeurt als je stopt als ZZP-er, en je dus uitschrijft bij de KVK. Je zult dan je zaak moeten afwikkelen. Zie op de site van de overheid:

"Een ondernemer die in een jaar bedrijfsmiddelen van de hand doet (desinvesteert) waarin hij binnen vijf jaar daarvoor heeft geïnvesteerd, moet, als hij met die desinvestering een bepaalde drempel overschrijdt, een bedrag aan de winst toevoegen gelijk aan het destijds genoten investeringsaftrekpercentage over het bedrag van de desinvestering. "

Als ik het goed begrijp, mag je dan je hele subsidie weer terugstorten. Dat maakt het wel erg onvoordelig. Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ingsaftrek. Als je je zaak gewoon aanhoudt, lijkt me dat verder geen probleem. Blijft nog het belastingvoordeel: je moet genoeg verdienen om het volledig te kunnen benutten. Inderdaad kan je accountant dat voorrekenen. Als je nog onzeker bent, zou ik dus uitgaan van het slechtste scenario, en dus de afschrijving in 1 of 2 jaar plannen.
nog geen Ampera...
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

@Mars,

Even een gewetensvraag. Je bent toch niet voor jezelf begonnen om er met een jaar weer mee op te houden? Als je eerste jaar goed draait, zou ik van je eigen kracht uitgaan. Als je het een jaar goed doet, wil je nooit meer anders.

Misschien is het inderdaad verstandig een dergelijk grote investering nog even een paar jaar uit te stellen, mits voor deze auto's de KIA, MIA en Vamil behouden blijft. Houd de kabinetsformatie in de gaten!

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
bubblemaker
Bekende
km-stand: 19408
Lifetime: 9

Bericht door bubblemaker »

@electrofan, interessante vraag, want leasen wordt erg interessant als deze aftrek wel voor de zzp-er geldt,
Ik denk echter dat de leasemaatschappij de ondernemer is, en hij de investeringsvoordelen kan benutten.

Volgens mijmoet er onderscheid gemaakt worden tussen operational- en financieal lease om deze vraag te kunnen beantwoorden:

Bij operational lease gaat dit niet op dan ligt het eigendom (en risico) bij de leasemij. Wanneer je echter financial lease zou zou toepassen (eigendom en risico ligt bij jou) dan mag je op de investering wel de regelingen toepassen. Let wel op dat je op de balans:
1) de auto activeert op de balans (en dus ook afschrijft);
2) de leaseverplichting als schuld opneemt;

Hierbij leen je dus eigenlijk geld om de auto te kopen en betaalt deze in x termijnen retour.
Summersky
Newbie

Bericht door Summersky »

Bij een financial lease is de betaling 100%, en zou je dus ook het volledige MIA-voordeel mogen toepassen?

Ik heb bij Opel navraag gedaan naar een financial lease, om in 2012 de winst de drukken, maar ze hanteren nogal hoge rentepercentages. Na enig onderhandelen bij de dealer wilden ze wel terug van 11 naar 8 procent, maar ik vind het nog veel.
Plaats reactie