TIP: Interieur gratis verwarmen

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31
Auto: Ampera

TIP: Interieur gratis verwarmen

Bericht door Hanzzzz »

Gisteren was het toch in eens een stuk kouder. Nu had ik de auto kunnen voorverwarmen maar daar had ik dus niet aan gedacht. Nu kan de ampera electrisch verwarmen maar ja dat kost vermogen uit de accu. Nu kan ik op mijn werk nog niet laden en dus moet halverwegedeterug reis de range extender aan. Maar de range extender is een bezine motor en produceerd dus overtollige warmte.

Dus de auto de eerste helft van de heen reis in standby mode gezet en met de overtollige warmte het intereur verwarmt. (Climate control op ECO en de verwarming bleef inderdaad uit). Dit is zelfs goedkoper dan voorverwarmen via de laadkabel realiseerde ik me.
Thelosen
Vaste klant
km-stand: 23000
Lifetime: 24
Auto: Bolt

Re: TIP: Interieur gratis verwarmen

Bericht door Thelosen »

Dat is inderdaad slim bedacht. Het was mij ook al opgevallen dat de verwarming een stuk sterker is als de range extender loopt, maar had er nog niet aan gedacht om deze zo te gebruiken. :thumbup:
Henri
Stamgast
km-stand: 166000
Lifetime: 2

Bericht door Henri »

Dat zou heel mooi zijn als dat zo zou werken, denk echter dat in boven vermeldde oplossing de elektrische kachel gewoon door de range extender gevoed wordt(dan loopt het benzine verbruik op) en niet door de overbodige warmte van de range extender zelf.
Zeker weet ik dat niet maar is wel een interessante technische vraag aan een Ampera/Volt monteur hoe het verwarmings circuit werkt..of te wel is die dubbel aanwezig een elektrisch kachel en een radiator van de koelvloeistof van de range extender?
Hanzzzz
Stamgast

Bericht door Hanzzzz »

Henri schreef:Dat zou heel mooi zijn als dat zo zou werken, denk echter dat in boven vermeldde oplossing de elektrische kachel gewoon door de range extender gevoed wordt(dan loopt het benzine verbruik op) en niet door de overbodige warmte van de range extender zelf.
Zeker weet ik dat niet maar is wel een interessante technische vraag aan een Ampera/Volt monteur hoe het verwarmings circuit werkt..of te wel is die dubbel aanwezig een elektrisch kachel en een radiator van de koelvloeistof van de range extender?
Als het incoontje van de kachel uit staat en uit blijft en er komt wel warme lucht naar binnen en jij hebt gelijk dan is het een software bug. ;)
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000
Lifetime: 21

Bericht door Marcel »

Mij is verteld dat er ook een echte radiateur in zit voor verwarming via de verbrandingsmotor.
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
eco
Newbie
km-stand: 23200
Lifetime: 13
Auto: Ampera-e

Bericht door eco »

Het klopt dat er een gescheiden verwarmingscircuit aanwezig is. Bij mijn auto was bij aflevering de omschakelklep kapot. Hierdoor stroomde altijd de lucht van de radiateur naar het interieur. Zolang ik op stroom reed merkte ik het niet, maar bij het omschakelen naar benzine werd het erg warm. Erg lastig bij een buitentemperatuur rond 30 graden...
Guinness
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 20

Bericht door Guinness »

Goed onderwerp!
Ik heb er ook mee getest, maar ik merk geen verschil om via de range extender te verwarmen. Ik heb deze dagen de temperatuur op 22 graden en climate control op MIN. Doe ik nooit, maar het werkt prima, want je voelt hem toch opwarmen en het wordt niet te snel te warm als het zonnetje even doorbreekt. Wel doe ik de standkachel in de ochtend aan voordat ik vertrek.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger
10us
Newbie
km-stand: 12000
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door 10us »

Aangezien mijn nieuwe topic gelocked is, hier maar even een reactie.

Ik lees bij jullie dat je beter kunt verwarmen met de range-extender, maar mijn vraag is eigenlijk of de verwarming het uberhaupt wel doet op elektrisch. Vanmorgen wederom in de kou gezeten, omdat ik toch liever elektrisch rijdt (wel een warme kont trouwens, want de stoelverwarming doet het gelukkig wel ;) ).
Chevrolet Volt | Cyber Gray | EV-Box 9598
Hanzzzz
Stamgast

Bericht door Hanzzzz »

10us schreef:Aangezien mijn nieuwe topic gelocked is, hier maar even een reactie.

Ik lees bij jullie dat je beter kunt verwarmen met de range-extender, maar mijn vraag is eigenlijk of de verwarming het uberhaupt wel doet op elektrisch. Vanmorgen wederom in de kou gezeten, omdat ik toch liever elektrisch rijdt (wel een warme kont trouwens, want de stoelverwarming doet het gelukkig wel ;) ).
Ja, al vind ik het gek dat ik hem in de auto op 21,5 moet zetten en in mijn vorige auto op 19 voor de juiste temperatuur.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

De thermostaat is wat optimistisch. Ik heb hem in de Ampera op 23 graden staan, terwijl dat in andere auto's meestal 20 of 21 graden was. Maar dan werkt het verder goed.
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Plaats reactie