AMERSFOORT - Op de snelweg A1 is op donderdag 2 augustus een enorme ravage ontstaan na een aanrijding tussen 5 personenauto's en een vrachtwagen.
Het ongeval gebeurde rond half twee in de middag. Toen reed een bestuurder uit Amsterdam richting klaverblad Hoevelaken. Hij reed in de geleende auto van een collega en merkte dat de auto, een automaat, niet in de goede versnelling stond. Op dat moment reed hij op de linkerrijbaan, was zojuist een vrachtwagen gepasseerd en was bezig om een auto met caravan in te halen. De man wilde de auto alsnog in de goede versnelling zetten, maar toen hij dat deed blokkeerde de auto volledig waardoor hij plotseling alle snelheid verloor. Het achterop komende verkeer reageerde daar te laat op en de auto werd van achter aangetikt. Daardoor schoot hij naar rechts, waar de zojuist door hem ingehaalde vrachtwagen reed. Het gevolg was nóg een aanrijding met de vrachtwagen waarbij de auto op de achteras inreed. Drie bestuurders van andere voertuigen konden de auto's ook niet meer ontwijken. Het gevolg was een enorme ravage. Brokstukken lagen over de volle breedte van de weg en een afstand van zo'n 100 meter verspreid. Het persoonlijk letsel lijkt gelukkig mee te vallen. Eén vrouw is door de brandweer uit de auto "geknipt" en ter controle overgebracht naar het ziekenhuis.
De Verkeers Ongevallen Analysedienst van de politie doet onderzoek op de plaats van de aanrijding. De snelweg van Amsterdam richting Apeldoorn is enkele uren volledig geblokkeerd geweest. Het gevolg was een file van meer dan 15 kilometer vanaf knooppunt Eemnes en vanuit de andere richting een kijkersfile van ruim 7 kilometer.
Hele bericht en foto's: http://www.112vallei.nl/page/Nieuwsdeta ... amersfoort
Het wordt niet expliciet gezegd, maar zo te lezen was de bestuurder van de Ampera de veroorzaker van het ongeval. Is de verklaring van de bestuurder, dat de auto in een verkeerde 'versnelling' stond en dat hij bij het schakelen naar de juiste 'versnelling' volledig blokkeerde, plausibel? Zou hij per ongeluk de R of de P stand ingeschakeld hebben of heeft hij misschien met z'n linkervoet willen ontkoppelen en daarbij hard op het rempedaal getrapt? Wat denken jullie?
Ik heb vandaag met een snelheid van 6 km/uur geprobeerd de P-stand in te schakelen, de auto laat dan een tikkend geluid horen en remt langzaam af, maar van blokkeren is geen sprake. De R-stand durf ik uit respect voor de techniek niet te testen
Overigens erg vervelend voor de eigenaar van de Ampera die hem had uitgeleend. Ik hoop niet dat het iemand van hier was