Ongeval Ampera, wat is er gebeurd?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Erdeke
Vaste klant
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera

Ongeval Ampera, wat is er gebeurd?

Bericht door Erdeke »

Ik kwam vandaag op internet onderstaande bericht tegen
AMERSFOORT - Op de snelweg A1 is op donderdag 2 augustus een enorme ravage ontstaan na een aanrijding tussen 5 personenauto's en een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde rond half twee in de middag. Toen reed een bestuurder uit Amsterdam richting klaverblad Hoevelaken. Hij reed in de geleende auto van een collega en merkte dat de auto, een automaat, niet in de goede versnelling stond. Op dat moment reed hij op de linkerrijbaan, was zojuist een vrachtwagen gepasseerd en was bezig om een auto met caravan in te halen. De man wilde de auto alsnog in de goede versnelling zetten, maar toen hij dat deed blokkeerde de auto volledig waardoor hij plotseling alle snelheid verloor. Het achterop komende verkeer reageerde daar te laat op en de auto werd van achter aangetikt. Daardoor schoot hij naar rechts, waar de zojuist door hem ingehaalde vrachtwagen reed. Het gevolg was nóg een aanrijding met de vrachtwagen waarbij de auto op de achteras inreed. Drie bestuurders van andere voertuigen konden de auto's ook niet meer ontwijken. Het gevolg was een enorme ravage. Brokstukken lagen over de volle breedte van de weg en een afstand van zo'n 100 meter verspreid. Het persoonlijk letsel lijkt gelukkig mee te vallen. Eén vrouw is door de brandweer uit de auto "geknipt" en ter controle overgebracht naar het ziekenhuis.

De Verkeers Ongevallen Analysedienst van de politie doet onderzoek op de plaats van de aanrijding. De snelweg van Amsterdam richting Apeldoorn is enkele uren volledig geblokkeerd geweest. Het gevolg was een file van meer dan 15 kilometer vanaf knooppunt Eemnes en vanuit de andere richting een kijkersfile van ruim 7 kilometer.

Hele bericht en foto's: http://www.112vallei.nl/page/Nieuwsdeta ... amersfoort

Het wordt niet expliciet gezegd, maar zo te lezen was de bestuurder van de Ampera de veroorzaker van het ongeval. Is de verklaring van de bestuurder, dat de auto in een verkeerde 'versnelling' stond en dat hij bij het schakelen naar de juiste 'versnelling' volledig blokkeerde, plausibel? Zou hij per ongeluk de R of de P stand ingeschakeld hebben of heeft hij misschien met z'n linkervoet willen ontkoppelen en daarbij hard op het rempedaal getrapt? Wat denken jullie?

Ik heb vandaag met een snelheid van 6 km/uur geprobeerd de P-stand in te schakelen, de auto laat dan een tikkend geluid horen en remt langzaam af, maar van blokkeren is geen sprake. De R-stand durf ik uit respect voor de techniek niet te testen :mrgreen: , maar ik kan me voorstellen dat hier een beveiliging op zit.

Overigens erg vervelend voor de eigenaar van de Ampera die hem had uitgeleend. Ik hoop niet dat het iemand van hier was :eh:
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000
Lifetime: 21

Re: Ongeval Ampera, wat is er gebeurd?

Bericht door Marcel »

Gevalletje handrem misschien ?? :problem:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Henri
Stamgast
km-stand: 166000
Lifetime: 2

Bericht door Henri »

Zou wel eens kunnen dat de bestuurder de aan/uit knop tijdens het rijden ingedrukt heeft als ik het zo lees.....dan schakelt de ampera namelijk ook alles uit....als je dan het hoofd niet koel houdt en wat paniekerig reageert in een drukke verkeers situatie.......gaat het mis...Dit is al eerder op het forum gemeld/besproken...een onervaren bestuurder die de auto even leent zou dit tijdens het uitproberen van alle knopjes kunnen overkomen...
Ik begreep zelfs van mijn dealer dat een van de medewerkers dit ook was overkomen tijdens het geven van een test ritje...
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Contacteer:

Bericht door mc_alistair »

Wat een ravage zeg... En reken maar van yes dat het de ampera was. Er zitten nog te veel "dingetjes" in (lees handrem, aanuit, verkeerd kunnen schakelen) die dit tot gevolg hebben. Kop op voor de eigenaar en een leermoment: rij mee als iemand een test rit wil maken.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
Bepu
Stamgast
Auto: Bolt
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Ik kan me herinneren dat destijds over de Prius veel indianen verhalen de ronde deden over ongelukken, waar de schuld aan de techniek werd gegeven.

Uiteindelijk bleken het allemaal fouten van de bestuurder te zijn geweest.

het meest logische lijkt mij dat hij even door wilde trekken en toen merkte dat daar even die "verlate reactie" ondervond. Paniek, "koppeling intrappen" om terug te schakelen. Maar de koppeling bleek het rempedaal te zijn. Niet de eerste keer dat dit met een onervaren automaat rijder gebeurt.
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

Henri schreef:Zou wel eens kunnen dat de bestuurder de aan/uit knop tijdens het rijden ingedrukt heeft als ik het zo lees.....dan schakelt de ampera namelijk ook alles uit....als je dan het hoofd niet koel houdt en wat paniekerig reageert in een drukke verkeers situatie.......gaat het mis...Dit is al eerder op het forum gemeld/besproken...een onervaren bestuurder die de auto even leent zou dit tijdens het uitproberen van alle knopjes kunnen overkomen...
Ik begreep zelfs van mijn dealer dat een van de medewerkers dit ook was overkomen tijdens het geven van een test ritje...
Een dergelijke "fout" zou toch makkelijk kunnen worden voorkomen, namelijk Power alleen uit als de versnellingshandel in de P-stand staat. Dit moet toch softwarematig aan te passen zijn ...

Groeten,
Poul
Laatst gewijzigd door Poul op di 07 aug 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Volgens een reactie op het nieuwsbericht ging de bestuurder van L naar D ... :crazy:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

Dat doe ik meerdere keren per dag, dus daar zal het niet aan gelegen hebben. Misschien raakte de bestuurder van koers, omdat hij met de versnellingspook bezig was en niet oplette. Dan is het achteraf makkelijk om de auto de schuld te geven. In de VS zijn er met de Prius ook een aantal dergelijke zaken geweest, die achteraf nergens op bleken te berusten. Als de Ampera een black box heeft (veel Amerikaanse modellen hebben dat), dan is het alsnog te traceren.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

Of hij dacht in de Sport-stand nog wat sneller te kunnen inhalen en wilde van de Normaal naar de Sport-stand overschakelen waarbij hij per ongeluk de auto met de blauwe knop uitzette. Het verhaal van terugschakelen van L- naar D-stand geloof ik niet zo erg. Dat doe ik dagelijks diverse malen en er is nog nooit wat gebeurd.

Groet,

Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Unit106
Moderator
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

franc schreef:... Als de Ampera een black box heeft (veel Amerikaanse modellen hebben dat), dan is het alsnog te traceren.
De Ampera heeft inderdaad een blackbox! Een zogenaamde Event Data Recorder (EDR). Uit de Vauxhall handleiding:
Vehicle data recording and privacy
Event data recorders
The vehicle has a number of sophisticated systems that monitor and control several vehicle data. Some data may be stored during regular operation to facilitate repair of detected malfunctions, other data is stored only in a crash or near crash event by modules in your vehicle systems that have an event data recording function such as the airbag
control module. The systems may record diagnostic data about the condition of the vehicle (e.g. oil level or vehicle mileage) and information how it was operated (e.g. engine speed, brake application and seat belt usage).
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Plaats reactie