hallo allemaal,
ik zie sindskort als ik me auto aan de publieke laadpaal laad dat hij niet op vol vermogen laad.
nou weet ik dat alles bij ons in de buurt wordt geknepen tijdens de piekuren en na 11:00 de paal weer vol vermogen geeft.
zijn er mensen die hier ook last van hebben?
zoja zijn er tips om hier wat aan te doen?
laden aan de paal
-
HielkeHoeve
- Bekende
- Berichten: 63
- Lid geworden op: do 02 nov 2023, 15:30
- km-stand: 92000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: laden aan de paal
Dubbel bericht?
De meesten doen tegenwoordig aan load balancing. Ze knijpen dan tijdens piekuren het vermogen. Soms meer als er 2 autos laden. Dit om te voorkomen dat het netwerk overbelast raakt. Helaas niet veel aan te doen.
Mijn Ampera-E geeft aan dat ik een reislader gebruik als ik aan een laadpaal hang welke het vermogen knijpt. Ik kan dan tussen 6 en 10 ampère kiezen op het laden scherm (Energie -> Laden).
De meesten doen tegenwoordig aan load balancing. Ze knijpen dan tijdens piekuren het vermogen. Soms meer als er 2 autos laden. Dit om te voorkomen dat het netwerk overbelast raakt. Helaas niet veel aan te doen.
Mijn Ampera-E geeft aan dat ik een reislader gebruik als ik aan een laadpaal hang welke het vermogen knijpt. Ik kan dan tussen 6 en 10 ampère kiezen op het laden scherm (Energie -> Laden).
-
hc-booth
- Newbie
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 26 mar 2022, 12:58
- km-stand: 130000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: laden aan de paal
Ik heb niet superveel ervaring met laden aan publieke palen. Dat komt omdat ik zoveel mogelijk thuis probeer te laden. Mijn recentere ervaring met publieke laadpalen is qua laadsnelheid sterk wisselend. En dezelfde ervaring 2 jaar geleden was "Behoorlijk betrouwbaar en voorspelbaar". Hoe laadpaalservice aanbieders omgaan met de beschikbare energie (en de kosten daarvan) heeft daar ongetwijfeld mee te maken.
Een bijkomend aspect van de Opel Ampera-e (of Chevrolet Bolt) is dat de on-board AC lader altijd maar 1 fase heeft. Terwijl er bij publieke laadpalen in potentie 1, 2 of 3 fases AC beschikbaar zijn. T.o.v. een 3 fase situatie is het trager laden dus 3x zo impactvol op de laadsnelheid.
Dat is een nadeel van de Opel Ampera-e. Die daardoor wel wat goedkoper was en is in aanschaf.
Een bijkomend aspect van de Opel Ampera-e (of Chevrolet Bolt) is dat de on-board AC lader altijd maar 1 fase heeft. Terwijl er bij publieke laadpalen in potentie 1, 2 of 3 fases AC beschikbaar zijn. T.o.v. een 3 fase situatie is het trager laden dus 3x zo impactvol op de laadsnelheid.
Dat is een nadeel van de Opel Ampera-e. Die daardoor wel wat goedkoper was en is in aanschaf.