Prive Ampera rijder in the house

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Mercuri
Newbie
km-stand: 132842
Lifetime: 29
Auto: Ampera

Prive Ampera rijder in the house

Bericht door Mercuri »

Vandaag, 08-06-2019 een summit white Ampera 2013 gekocht. Was er al een paar maanden naar op zoek na eerst veel onderzoek op i-net gedaan te hebben, waaronder uiteraard dit forum. Zie registratiedatum :P

Vanaf 2011 in een toen nieuw gekochte Opel Corsa 1.3 Diesel gereden als probeersel want wij rijden hier al decennialang Saab. Afgelopen maand met rond de 170000 km op de klok dacht het motortje dat het welletjes was geweest. Drijfstanglager aan gort, daardoor geen olie meer naar de kettingspanner en die dus ook gebroken. Restwaarde en reparatiekosten ongeveer gelijk aan elkaar dus einde verhaal. Dat is wel even different koek vergeleken met de Saabs die we vaak pas kochten met zo’n km stand :thumbdown:

Dus wat geforceerd nu op zoek naar een witte Ampera. Want dat was de voornaamste eis. Alle andere kleuren niet goed bevonden, ook de parelmoer niet, dus een spierwitte moest het worden. Liefst met minder dan een ton op de klok. Dat is niet helemaal gelukt. Deze heeft 117.000 gereden. Verder een nette auto. Half jaar Bovag garantie en nieuwe voorbanden, wat kleine cosmetische zaken oplossen en dan kan ik hem hopelijk eind volgende week ophalen. Bij dealer Rijkmans in Steenwijk gekocht. To be continued....
Ampera summit white 2013 verkocht.
In het verleden een hele vloot Saabs en een paar Porsches gereden. Nu electrisch rijden aan het ontdekken. Daarom in Augustus 2021 een Tesla Model S gekocht.
HenryAmpera
Harde kern
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders

Re: Prive Ampera rijder in the house

Bericht door HenryAmpera »

Hoi Mercuri en gefeliciteerd met de aankoop!!
Ik denk overigens dat de meeste Ampera’s (van de eerste generatie) nu privé gekocht worden, aangezien er voor zakelijk gebruik geen financiële voordelen meer zijn (bijtelling)
Er zijn overigens maar weinig particulieren in NL die de financiële voordelen van de Ampera inzien.... :roll:
Ik gelukkig wel, al bijna 4,5 jaar. :mrgreen:
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Mercuri
Newbie

Bericht door Mercuri »

Dankjewel Henry. Vandaag de Ampera opgehaald. Eerste rit van dealer naar huis was 65 km en de eerste 61 daarvan “op de accu” gereden. Ongeveer de helft snelweg km’s. Eerste indruk is positief. Dealer kwam afspraken netjes na. Nu maar eens rustig alle boekjes doorlezen en kijken waar alles zit en hoe alles werkt.

Met name ben ik nu geïnteresseerd in hoe hard ik de banden op kan pompen. Ik ga de laatste jaren een stuk verder dan de fabrieksopgave. Zal de zoekfunctie gebruiken, maar als lezers hier opvattingen en praktijk tips over hebben, be my guest.

Tweede punt van onderzoek is hoe ik zo zuinig mogelijk kan rijden. Oftewel zo veel mogelijk op de accu. Want ik heb voldoende eigen PV geïnstalleerd. Wacht nog op de lader van EV Box, maar dan heerlijk eigen stroom gebruiken. Maar wel zo min mogelijk, zo veel mogelijk km’s op 1 lading.
In het verleden een hele vloot Saabs en een paar Porsches gereden. Nu electrisch rijden aan het ontdekken. Daarom in Augustus 2021 een Tesla Model S gekocht.
opeltwan
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 18

Bericht door opeltwan »

Banden pomp ik op tot 2,7-2,8. Display geeft daarna een spanning aan van zo’n 2,6. Prima te doem.
opeltwan
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 18

Bericht door opeltwan »

O ja, met eerste originele set Michelin 120.000 km mee gedaan.
HenryAmpera
Harde kern

Ik ben daar tegenwoordig niet meer zo mee bezig, rijd nog maar amper de accu leeg.
Hier op het forum is overigens genoeg te vinden.
Als je echt het maximale uit je accu wil halen, zal je waarschijnlijk ook je rijstijl aan moeten passen.
Dus 100 km/h max op de snelweg (of 85km/h achter een vrachtwagen hangen... :silent: ), veel anticiperen, ver vooruit kijken en veel uitrollen I.p.v. op het laatste moment hard op de rem....
Ik rijd momenteel maar zo’n 44km per dag, dat red ik, ook met 18” velgen + bredere banden, nog makkelijk. :mrgreen:
HenryAmpera
Harde kern

HenryAmpera
Harde kern

Aldebaran schreef:Mijn slotconclusie:
Wegrijden op de accu (met of zonder voor verwarmen) bij een koude omgevingstemperatuur kost je veel accukilometers!

Ik had dit gevoel al en heb daarom bewust een paar dagen getest. In de eerste periode ben ik direct op de accu gaan rijden (met voorverwarmen). Je ziet direct de eerste kilometers dat de accuteller naar beneden zakt. Op een afstand van 2 kilometer ben ik al 7 Km kwijt.

De accutemperatuur is erg belangrijk. Wanneer je op de accu wegrijdt, zal de accu ook de verwarming van het accupack voor zijn rekening nemen alsmede de interieurverwarming (tenzij je in de kou gaat zitten :lol: ).

Methode om de accukilometers te behouden:
- accu pas laden voor vertrek (middelste optie)
- voorverwarmen voor vertrek (hiermee breng je het accupack al deels op temperatuur)
- Op de accu het woonerf (in mijn situatie) afrijden (100 meter)
- Motor gebruiken en de hiermee het interieur, accupack verwarmen
- Na pakweg 8 Km overschakelen op accu
- Accu zoveel mogelijk gebruiken binnen de bebouwde kom. Ik rij binnen de bebouwde kom meer kilometers dan de aangegeven accukilometers. Soms rij ik wel 3 kilometer terwijl de teller niet zakt.
- Trek rustig op. Trap het pedaal niet vol in.
- Anticipeer zoveel mogelijk op situaties waarbij je de auto kunt laten rollen. Vanuit stilstand optrekken is 'killing'.

Tot slot durf ik te stellen dat ik ook 73 of 74 kilometer had kunnen halen. De laatste kilometers heb ik 'getrapt' en de accu leeg gereden omdat ik thuis was. Ik kijk al uit naar lente en zomer 8-)

General motors zou een stand in moeten bouwen waarbij je super ECO rijdt (gebaseerd op buitentemperatuur en rijstijl).
Nu moet je zelf alle parameters die van invloed zijn managen.
Mercuri
Newbie

Bericht door Mercuri »

Dank voor de tips!

Inmiddels de banden op 2.95 gezet. Auto geeft 2.88 aan.
Verder weinig tijd gehad.

Zag nog wel dat ik waarschijnlijk de verkeerde antenne op het dak heb zitten. Er is een stuk schroefdraad te zien. Wilde hem er verder op draaien maar dat ging niet.... los eigenlijk ook niet. Lijkt er op dat het andere draad is. Ik laat het even zitten want moet toch nog een keer terug naar de dealer voor een ontbrekend stukje logo op de achterklep.
Mercuri
Newbie

Bericht door Mercuri »

Inmiddels heb ik de Ampera al ruim een jaar. En ik ben er erg tevreden over. Hij bevalt uitstekend. We schrijven vandaag 10 september 2020 en de km stand is met ruim 15.000 km verhoogd in de bijna 15 maanden dat ik hem heb. (Totaal 132.000) Dag teller bij aanschaf op 0 gezet. Over die 15.000 km is het brandstof verbruik 0,8 l/100 geweest. Lifetime is van 4,1 naar 3.3 gegaan.
Jullie zien, ik kan bijna alles elektrisch afleggen. Heerlijk. Soms denk ik; lag er maar een 20 ipv 10.5 kWh accu in. Dan kon ik echt alles elektrisch afleggen.
We tuffen gewoon lekker verder. :angel:
Plaats reactie