Laden in Knokke en Gent

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
Plaats reactie
christiaanjanssen
Vaste klant
Berichten: 113
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 21:42
km-stand: 53000
Lifetime: 19
Auto: Ampera-e
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Laden in Knokke en Gent

Bericht door christiaanjanssen »

Afgelopen dagen in Belgie geweest. In Knokke 2 laadplaatsen bij het gemeentehuis Alfred Verweeplein. 1 laadpaal met 1 gewoon Schuko en 1 type 2 aansluiting. Indien de Type 2 aansluiting in gebruik is kun je dus alleen maar opladen met je thuisoplader.
In Gent 2 plekken in de parkeergarage Sint Michielsplein. Vlakbij het centrum. Direct na binnenkomst de bocht om naar rechts en je ziet recht voor je 2 laadplaatsen. Ook hier weer een gecombineerde paal met 1 Schuko en 1 Type 2.
Nederlandse pas werkte gewoon (travelcard).
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Laden in Knokke en Gent

Bericht door gl640 »

dus de shuko was ook met laadpas of waren er ook gratis laden palen bij?
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
christiaanjanssen
Vaste klant
Berichten: 113
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 21:42
km-stand: 53000
Lifetime: 19
Auto: Ampera-e
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Laden in Knokke en Gent

Bericht door christiaanjanssen »

ik heb niet met de schuko geladen, maar die zit in dezelfde paal dus zal ook wel alleen werken met een pas.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laden in Knokke en Gent

Bericht door Alex »

In NL heb je ook EV-boxen met een combi Mennekes-Schuko. Voor de Schuko heb je geen pasje nodig. Een Schuko communiceert ook niet met de auto, een Mennekes wel.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laden in Knokke en Gent

Bericht door Alex »

Afgelopen weekend heb ik doorgebracht in Vlaanderen. De ervaringen zijn wisselend. In Knokke (naast VVV) met succes kunnen laden met de Schuko-kabel (Mennekes was bezet door Tesla) aan een openbare laadpaal. De NUON-pas werkte niet, die van The New Motion wel. Kosten moet ik nog zien.
Afbeelding
Het werkt iets anders: Eerst Schuko aansluiten, dan aanmelden met pas. Pas als de groene lampjes op je laadunit branden, kun je de auto aankoppelen. Anders doet 'ie niets. In Knokke keurig groen aangegeven parkeervakken met speciale verkeersborden, op steenworpafstand van het strand. Voor de laadpaal hoef je geen parkeergeld te betalen. Opvallend, want voor de invalidenparkeerplaats ernaast moet dat wel!

In Brugge een en al treurigheid. Laadpalen doen het niet en iedereen parkeert er maar. In Brugge staan ook heel wat fietsenrekken voor elektrische fietsen, maar het hele systeem lijkt uit te staan en niet meer onderhouden te worden. Ten einde raad maar een parkeergarage opgezocht. Kom ik terecht bi Alfapark, http://www.alfapark.be/. Blijken daar twee oplaadpunten voor elektrische auto's te zijn. Ook weer voor de Schuko-kabel en weer met een paslezer. Daar deed de NUON-pas het wel.

Al met al hoofdzakelijk elektrisch gereden in Vlaanderen. (Zie verder mijn item over Elderschans in Aardenburg, http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=2974).
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laden in Gent - Parking station Gent - Sint Pieters

Bericht door Alex »

Onder het station Gent Sint Pieters ligt een hele mooie parkeergarage. Door de NMBS zijn daar zes laadpunten geplaatst die elk tot 32A kunnen laden. Twee plekken zijn gereserveerd voor deelauto's. Bediening is wat ingewikkeld, maar wel innovatief. Je scant op de centrale terminal je parkeerkaartje, waarna je ingeeft het Merk en Type auto, SOC en gewenste vertrektijd. Dan gaat het laadproces starten. Op basis daarvan vindt optimale 'lading' plaats. Tot nu toe nog gratis laden, wel betalen voor parkeren.

Afbeelding
Afbeelding
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Laden in Knokke en Gent

Bericht door japio »

Voor de kostprijs van dit systeem kun je de daar parkerende auto's 10 jaar lang gratis van stroom voorzien, onnodig complex en het zal het EV geen boost geven.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Laden in Knokke en Gent

Bericht door HenryAmpera »

Systeem verdeelt zo de belasting van laadstroom, begrijp ik?? Maar als dat dus op basis is van ingestelde/verwachte vertrektijd, dan heb je dus een half lege accu mocht je om wat voor reden dan ook 2 uur eerder terug zijn bij je auto.
Nee dank je, gewoon aansluiten en op full power laden.
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laden in Gent - Parking station Gent - Sint Pieters

Bericht door Alex »

Tja, dergelijke systemen lijken leuk voor de exploitant, maar zijn minder relevant voor de gebruiker. En dan te bedenken dat de palen vergeleken met het station erboven nauwelijks stroom verbruiken.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Plaats reactie