Bye Bye Ampera!
- Guinness
- Stamgast
- Berichten: 383
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 19:50
- km-stand: 0
- Lifetime: 20
- Auto: Ampera
Bye Bye Ampera!
Ik doe de Ampera dit jaar weg. Zo rond augustus haal ik de 160.000 km waardoor de totale garantie compleet vervallen is. Het vertrouwen in de auto is bij mij zeer laag door resultaten uit het verleden. In juni heb ik hem drie jaar. Ik loop dus mia en kia over de restwaarde mis en dat is vervelend. Restwaarde schat de dealer zo in rond de €13.000. Mia en kia is dus €8.320. Qua belastingvoordeel loop ik tussen de €3.494 en €4.326 mis hierdoor. Plus een kleine twee jaar mislopen van 0% bijtelling. Aan de andere kant stap ik dit jaar in de 7% bijtelling waardoor ik theoretisch vijf jaar van die regeling gebruik kan maken wat ik niet had gekund als ik de Ampera volgend jaar en met heel veel geluk het jaar daarop weg zou doen.
In het noorden waar ik woon heb je alleen een Ampera dealer in Groningen en Assen. In Groningen is er maar één monteur die aan de Ampera mag knutselen en die was ziek toen hij mijn versnellingsbak moest vernieuwen. De auto moest dus naar Assen en gaf veel gedoe met leenauto en ophalen. Ik verwacht heel veel extra problemen als ik doorrij. Die kosten gaan teveel worden. Ik betaal liever desinvesteringsbijtelling dan onzekerheid. Nieuwe versnellingsbak kost dik €5.000. Wat nu als er iets is met de accu? Of met de aandrijflijn? En andere zaken? Enorme kostenpost wordt dat. Meer denk ik dan de desinvesteringsbijtelling. Ik wil juist zekerheid.
Ik ben serieus aan het kijken naar de Mercedes C350e. Wat een bak! Persoonlijk vindt ik hem zeer fraai van buiten en binnen. 280 pk, luchtvering, slimme led verlichting, 5,9 sec naar 100km/h, max van 250 km/h, active cruisecontrol, active sidelanecontrol, nog meer slimme autonome technieken, veel meer ruimte (mn kids en vrouw beginnen toch te klagen. Wat groeien de kids hard in drie jaar tijd zeg), 13 speakers, memory op de stoelen, 7% bijtelling en nog veel en veel meer extra dingen. Ja, hij is duurder dan de Ampera. Volgens mijn berekeningen is hij zelfs twee keer zo duur (netto inc afschrijving, belastingvoordeel etc) als de Ampera als ik de auto vier jaar rij met 40.000 km per jaar. Wat ik niet verwachtte is dat de Mercedes in full operational lease zo rond de 200-300 euro goedkoper per maand is dan dat ik hem zelf aanschaf. Mijn redenatie is altijd dat leasen duurder is vanwege de tussenpartij die eraan moet verdienen, MAAR ik heb nu ook gehoord dat een leasemaatschappij de auto in kan kopen met 10-15% korting. En dat geldt ook voor onderhoud en verzekering. Dát zou de kracht zijn van collectief voordeel,. Maar of dat resulteert in de berekeningen die ik heb gemaakt? Wellicht dat iemand mijn berekening wilt inzien en kan controleren of ik wel goede berekeningen en/of waardes hanteer. Immers afschrijving is een post die veel invloed heeft op de berekening.
In het noorden waar ik woon heb je alleen een Ampera dealer in Groningen en Assen. In Groningen is er maar één monteur die aan de Ampera mag knutselen en die was ziek toen hij mijn versnellingsbak moest vernieuwen. De auto moest dus naar Assen en gaf veel gedoe met leenauto en ophalen. Ik verwacht heel veel extra problemen als ik doorrij. Die kosten gaan teveel worden. Ik betaal liever desinvesteringsbijtelling dan onzekerheid. Nieuwe versnellingsbak kost dik €5.000. Wat nu als er iets is met de accu? Of met de aandrijflijn? En andere zaken? Enorme kostenpost wordt dat. Meer denk ik dan de desinvesteringsbijtelling. Ik wil juist zekerheid.
Ik ben serieus aan het kijken naar de Mercedes C350e. Wat een bak! Persoonlijk vindt ik hem zeer fraai van buiten en binnen. 280 pk, luchtvering, slimme led verlichting, 5,9 sec naar 100km/h, max van 250 km/h, active cruisecontrol, active sidelanecontrol, nog meer slimme autonome technieken, veel meer ruimte (mn kids en vrouw beginnen toch te klagen. Wat groeien de kids hard in drie jaar tijd zeg), 13 speakers, memory op de stoelen, 7% bijtelling en nog veel en veel meer extra dingen. Ja, hij is duurder dan de Ampera. Volgens mijn berekeningen is hij zelfs twee keer zo duur (netto inc afschrijving, belastingvoordeel etc) als de Ampera als ik de auto vier jaar rij met 40.000 km per jaar. Wat ik niet verwachtte is dat de Mercedes in full operational lease zo rond de 200-300 euro goedkoper per maand is dan dat ik hem zelf aanschaf. Mijn redenatie is altijd dat leasen duurder is vanwege de tussenpartij die eraan moet verdienen, MAAR ik heb nu ook gehoord dat een leasemaatschappij de auto in kan kopen met 10-15% korting. En dat geldt ook voor onderhoud en verzekering. Dát zou de kracht zijn van collectief voordeel,. Maar of dat resulteert in de berekeningen die ik heb gemaakt? Wellicht dat iemand mijn berekening wilt inzien en kan controleren of ik wel goede berekeningen en/of waardes hanteer. Immers afschrijving is een post die veel invloed heeft op de berekening.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bye Bye Ampera!
Het verbaast me niet zoveel dat de auto in de lease voordelig is, ze gaan uit van een goede restwaarde. En van KIA en MIA is niet veel meer over.
De grote leaseboeren verzekeren de auto alleen WA met een eigen risico van boven de € 75.000. Ze doen net alsof ze jou een voordelige casco-verzekering verkopen, maar bijna al dat geld houden ze in de pocket. En gewoon 21% assurantiebelasting in rekening brengen over de hele "pseudo-premie".
Waarom zou de je de Ampera verkopen als die zo weinig opbrengt? Je houdt de 0%-bijtelling tot je de auto verkoopt, ook al is dat langer dan 60 maanden. Je hebt 'em immers gekocht tussen 1-1-12 en 30-6-12. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _juli_2012 Blijft leuk als tweede/derde auto.
De grote leaseboeren verzekeren de auto alleen WA met een eigen risico van boven de € 75.000. Ze doen net alsof ze jou een voordelige casco-verzekering verkopen, maar bijna al dat geld houden ze in de pocket. En gewoon 21% assurantiebelasting in rekening brengen over de hele "pseudo-premie".
Waarom zou de je de Ampera verkopen als die zo weinig opbrengt? Je houdt de 0%-bijtelling tot je de auto verkoopt, ook al is dat langer dan 60 maanden. Je hebt 'em immers gekocht tussen 1-1-12 en 30-6-12. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _juli_2012 Blijft leuk als tweede/derde auto.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Guinness
- Stamgast
- Berichten: 383
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 19:50
- km-stand: 0
- Lifetime: 20
- Auto: Ampera
Re: Bye Bye Ampera!
Alex, dank voor de bevestiging dat lease voordelig kan zijn. Ik zit mij suf te piekeren op wat ik nu verkeerd bereken.Alex schreef:Het verbaast me niet zoveel dat de auto in de lease voordelig is, ze gaan uit van een goede restwaarde. En van KIA en MIA is niet veel meer over.
De grote leaseboeren verzekeren de auto alleen WA met een eigen risico van boven de € 75.000. Ze doen net alsof ze jou een voordelige casco-verzekering verkopen, maar bijna al dat geld houden ze in de pocket. En gewoon 21% assurantiebelasting in rekening brengen over de hele "pseudo-premie".
Waarom zou de je de Ampera verkopen als die zo weinig opbrengt? Je houdt de 0%-bijtelling tot je de auto verkoopt, ook al is dat langer dan 60 maanden. Je hebt 'em immers gekocht tussen 1-1-12 en 30-6-12. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _juli_2012 Blijft leuk als tweede/derde auto.
Een tweede auto hebben we al. Een derde auto is overbodig. Ik vang er dan nog liever 13k voor dan helemaal niets.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Bye Bye Ampera!
Lastig hoor, want als je een auto zat bent kun je met een karrevracht rationele argumenten aankomen maar die doen er dan toch niet toe.
Nu wel even rationeel redeneren: stel nu eens dat je nog 3 jaar doorrijdt, dan staat de teller rond de 300.000,--. En stel nu ook eens dat je voor het onderhoud € 5.000,-- per jaar aanhoudt.
Dan kan in combinatie met de blijvende 0% bijtelling en de nog steeds gunstige wegenbelasting (volgend jaar gewicht minus 125 kg en het bijbehorende tarief door de helft) daar geen Volvo, mercedes of welke pluginhybride ook tegenop.
Rationeel bezien is het echt zinvol om zo lang mogelijk doorrijden, ook met hoge onderhoudskosten ben je dan nog steeds spekkoper. En als je auto je in de steek laat en je laat weten dat je Ampera rijdt is men vaak wel begripvol
Maar ja, wie ben ik om te zeggen dat je door moet rijden, na mijn eerste nieuwe auto in 2010 ben ik nog 2 nieuwe (C3, DS3) en 3 (DS5, DS5, Ampera) zo goed als nieuwe auto's verder in nog geen 5 jaar
Nu wel even rationeel redeneren: stel nu eens dat je nog 3 jaar doorrijdt, dan staat de teller rond de 300.000,--. En stel nu ook eens dat je voor het onderhoud € 5.000,-- per jaar aanhoudt.
Dan kan in combinatie met de blijvende 0% bijtelling en de nog steeds gunstige wegenbelasting (volgend jaar gewicht minus 125 kg en het bijbehorende tarief door de helft) daar geen Volvo, mercedes of welke pluginhybride ook tegenop.
Rationeel bezien is het echt zinvol om zo lang mogelijk doorrijden, ook met hoge onderhoudskosten ben je dan nog steeds spekkoper. En als je auto je in de steek laat en je laat weten dat je Ampera rijdt is men vaak wel begripvol
Maar ja, wie ben ik om te zeggen dat je door moet rijden, na mijn eerste nieuwe auto in 2010 ben ik nog 2 nieuwe (C3, DS3) en 3 (DS5, DS5, Ampera) zo goed als nieuwe auto's verder in nog geen 5 jaar
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- gl640
- Harde kern
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
Re: Bye Bye Ampera!
dus met andere woorden rijd de auto alleen als je 0% bijtelling hebt anders gaat de auto je te veel geld kosten
ben ook bang voor groot onderhoud inmiddels... dus deel topic starter zijn zorgen.
maar ik kan geen gebruik maken van regelingen...
als ik dat zo lees zou ik hem toch houden de voordelen wegen toch nog op tegen de nadelen en als je gelukt hebt dan ben je er nog gunstiger uit als je geen dure onderhouds kosten hebt.
ben ook bang voor groot onderhoud inmiddels... dus deel topic starter zijn zorgen.
maar ik kan geen gebruik maken van regelingen...
als ik dat zo lees zou ik hem toch houden de voordelen wegen toch nog op tegen de nadelen en als je gelukt hebt dan ben je er nog gunstiger uit als je geen dure onderhouds kosten hebt.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Bye Bye Ampera!
Nee, sterker dus: ook als je hoge onderhoudskosten hebt ben je nog steeds (veel) voordeliger uit!gl640 schreef: en als je gelukt hebt dan ben je er nog gunstiger uit als je geen dure onderhouds kosten hebt.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- gl640
- Harde kern
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
Re: Bye Bye Ampera!
mits zakelijk gekocht
anders ben je duur uit
anders ben je duur uit
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Bye Bye Ampera!
Eens, maar daar is geen sprake van bij de topicstarter.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- gl640
- Harde kern
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
Re: Bye Bye Ampera!
just saying
i feel te pain
i feel te pain
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Bye Bye Ampera!
Welnee joh, jij hebt de auto tegen een spotprijs kunnen kopen juist omdat die toen 'ie nieuw was vol geplakt was met subsidies.
Ga maar na: waar koop je een auto van pakweg 1,5 jaar met 21.000 op de teller voor de helft van de nieuwprijs? Het is mij nog nooit gelukt maar met de Ampera wel. En zo zul jij ongetwijfeld ook niet de hoofdprijs betaald hebben, toch?
Die pijn valt dus wel mee en anders verzacht de stoelverwarming e.a. wel
Ga maar na: waar koop je een auto van pakweg 1,5 jaar met 21.000 op de teller voor de helft van de nieuwprijs? Het is mij nog nooit gelukt maar met de Ampera wel. En zo zul jij ongetwijfeld ook niet de hoofdprijs betaald hebben, toch?
Die pijn valt dus wel mee en anders verzacht de stoelverwarming e.a. wel
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)