slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
volt-NL
Stamgast
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Bericht door volt-NL »

Tot vandaag deelden we met 3 Amperas, 2 outlanders, 1 Volt en af en toe nog wat andere bezoekende EVs, 1 laadpaal met 2 aansluitingen. Maar sinds vandaag 8 laadplekken er bij! :D. Totaal nu 10 plekken. En ook nog een paar in andere parkeer garages.

Kennelijk zijn de laadpalen slim zodat het maximum vermogen over de verschillende laadpalen verdeeld kan worden anders waren er meer uitbreidingen aan het net nodig geweest.

Zie bijvoorbeeld:
high-tech-campus-eindhoven-bouwt-aan-groot-smart-grid
Slim laden op high tech campus
smart-grid-laden-elektrische-autos-high-tech-campus-eindhoven

De 8 laad plekken:
Afbeelding

De laadpaal, met max 2x 22kW. Kunnen de Teslas ook een beetje fatsoenlijk komen laden.
Afbeelding

En nu niet allemaal tegelijk op bezoek komen, staat straks weer alles vol :roll: :lol:
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Robbertpatrison
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Contacteer:

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Bericht door Robbertpatrison »

Leuk dat op het oude Natlab nu ook geladen kan worden.

Ik begrijp dat 'slim' laden niet no goed, want van deze beschrijving kan ik weinig chocolade maken:
Door middel van Smart Charging op grote schaal, kan duurzame energie voorrang krijgen op het net en kan het aantal elektrische auto’s op de High Tech Campus Eindhoven groeien, zonder forse investeringen in het netwerk.
Ik neem aan dat de bedoeling is dat niet alle EVs tegelijk stroom gaan trekken. Sommige laadpalen gaan dus even uit. Maar het betekent dus ook dat je Ampera misschien niet helemaal opgeladen is als je weg wilt gaan. Moet je soms een vertrektijd intikken?

Wat kost het laden op de HT campus? Gratis?
peterjn
Bekende
km-stand: 29000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Bericht door peterjn »

Robbertpatrison schreef:
Ik begrijp dat 'slim' laden niet no goed, want van deze beschrijving kan ik weinig chocolade maken:
Door middel van Smart Charging op grote schaal, kan duurzame energie voorrang krijgen op het net en kan het aantal elektrische auto’s op de High Tech Campus Eindhoven groeien, zonder forse investeringen in het netwerk.
Duurzame energie heeft voorrang dus eerst worden koffieautomaten, de verlichting, computers, airco, etc uitgezet en als laatste de laadpalen want dat is duurzame energie. :mrgreen:

Ik denk dat er bedoeld wordt dat grijse energie voorrang heeft. Dus als er congestie optreed de 'groene' laadpalen een standje lager gaan (16A->10A->6A->Uit).
volt-NL
Stamgast

Bericht door volt-NL »

Robbertpatrison schreef:Leuk dat op het oude Natlab nu ook geladen kan worden.
Het oude (eerste) Natlab stond op Strijp-S, de high tech campus is de latere plaats van het natlab geweest. Er kan trouwens al meer dan 2 jaar geladen worden op de HTC, maar nu is het aantal plekken flink uitgebreid.
Robbertpatrison schreef:Ik begrijp dat 'slim' laden niet no goed, want van deze beschrijving kan ik weinig chocolade maken:
Ik neem aan dat de bedoeling is dat niet alle EVs tegelijk stroom gaan trekken. Sommige laadpalen gaan dus even uit. Maar het betekent dus ook dat je Ampera misschien niet helemaal opgeladen is als je weg wilt gaan. Moet je soms een vertrektijd intikken?
Ik ben het helemaal met je eens, de press release is niet zo heel duidelijk. Wat ik denk dat er gebeurt is dat als het lokale net aan zijn maximum zit, het vermogen van de laadpalen naar beneden wordt geregeld. Ik denk dat de Ampera en Volt met de 3 kW laad mogelijkheid daar weinig last van zal hebben, maar als je met BEV (leaf, tesla, zoe, i3) 22 kW probeert te laden, dat het af en toe wat langzamer zal gaan. zeker als alle laadpalen bezet zijn.
Robbertpatrison schreef:Wat kost het laden op de HT campus? Gratis?
Je moet met een gewoon laad paas betalen, dus hetzelfde als wat je bij een gewone laadpaal betaalt. Althans dat hoop ik dan maar.
2012-2018 Zwarte Volt
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

De kans is er inderdaad dat het aansluitvermogen van het eerste laadpunt 2*11kW was en dat die 22kW nu verdeeld wordt over de 8. Met het PWM signaal kan de laadpaal de lader in de auto indien nodig nog verder terughalen in vermogen.
Een erg goede ontwikkeling als deze techniek ingezet wordt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
volt-NL
Stamgast

Bericht door volt-NL »

japio schreef:De kans is er inderdaad dat het aansluitvermogen van het eerste laadpunt 2*11kW was en dat die 22kW nu verdeeld wordt over de 8. Met het PWM signaal kan de laadpaal de lader in de auto indien nodig nog verder terughalen in vermogen.
Er zijn wel nieuwe kabels, met een diameter van ruweg 5 cm of zo naar de nieuwe palen aangelegd. Dus ik denk dat het totaale vermogen duidelijk boven 22kW van de eerste paal ligt. De grens zit het in het lokale net. Er werken nu 10000 (10K) m/v op de campus, en er zijn recentelijk enkele gebouwen bijgekomen en enkele groepen van Philips zijn ook naar de campus verhuisd. Maar kennelijk is de aansluiting naar het net niet groter geworden hetgeen het probleem is. Dus als iedere techneut zijn lab tafel aanzet en de airco etc, dan zal de totale stroom te groot worden en zal dan automatisch de laadpalen minder krijgen vermoed ik zo.
2012-2018 Zwarte Volt
Robbertpatrison
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Contacteer:

Bericht door Robbertpatrison »

japio schreef:De kans is er inderdaad dat het aansluitvermogen van het eerste laadpunt 2*11kW was en dat die 22kW nu verdeeld wordt over de 8. Met het PWM signaal kan de laadpaal de lader in de auto indien nodig nog verder terughalen in vermogen.
De capaciteit (dikte) van de elektriciteitskabels niet het echte probleem is in Nederland. Die paar EVs kunnen er echt wel bij en kost hoogstens een paar duizend euri installatiekosten meer. De bedoeling is eerder om de piekbelasting omlaag te brengen, omdat elektriciteit tijdens piekuren duurder is. Dat kan aanzienlijk schelen: ik betaal $0.38/kWh tijdens de piekuren en slechts $0.10 buiten de piek.

En ook zou je op die manier in theorie de CO2-uitstoot kunnen verminderen. Maar de praktijk werkt dat niet zo eenvoudig: schone zonne-energie wordt juist in de piekuren geproduceerd. 'Voorrang geven aan schone energie' is een beetje onzin.

Trouwens: Elektriciteit in Nederland stoot gemiddeld 0.57kg CO2 per kilowattuur uit. Bij zulke waarden heeft elektrisch rijden geen CO2-voordeel vergeleken met een Toyota Prius of een zuinige diesel.

Er is wel een probleem met die 'smart laden': dit werkt alleen als de laadtijd veel korter is dan de parkeertijd. Als dat niet zo is kan je er niet van op aan dat de auto volgeladen is. Geen groot probleem voor een Ampera, maar lullig als je je Nissan Leaf accu maar half vol blijkt te zijn. Dan is 'smart' opeens niet zo slim...

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/C6171FC2 ... FINAAL.pdf
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Smart is kennelijk aan devaluatie onderhevig en is het ook nog niet doorgedrongen dat een parkeerplaats niet dezelfde functionaliteit hoeft te bieden als een snellader? :?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
peterjn
Bekende

Bericht door peterjn »

Robbertpatrison schreef:De capaciteit (dikte) van de elektriciteitskabels niet het echte probleem is in Nederland. Die paar EVs kunnen er echt wel bij en kost hoogstens een paar duizend euri installatiekosten meer. De bedoeling is eerder om de piekbelasting omlaag te brengen, omdat elektriciteit tijdens piekuren duurder is. Dat kan aanzienlijk schelen: ik betaal $0.38/kWh tijdens de piekuren en slechts $0.10 buiten de piek.
Dit geld niet voor Nederland! Piek kost 0,2134 €/kWh en off-piek 0,1959 €/kWh (goedkoopste volgens internet). Dit komt om dat het grootste deel Energie belasting (0,1434 €/kWh) en btw zijn.

Een paar EV's is geen probleem. Maar de doelstelling van de overheid om in 10 jaar 1 miljoen elektrische auto te hebben dan moet er echt wel wat gebeuren aan de ‘kabels’. Een smart grid zal noodzakelijk zijn om de piek vraag goed te verdelen.
peterjn
Bekende

Bericht door peterjn »

japio schreef:Met het PWM signaal kan de laadpaal de lader in de auto indien nodig nog verder terughalen in vermogen.
Eerlijk gezegd ik vind het PWM signaal een jaren 50 oplossing terwijl we in de 21 eeuw leven.
Waarom geen datacommunicatie tussen auto en laadpaal. Dan kan er veel meer uitgewisseld worden. Kan het smart grid echt smart worden. Hebben we de lastige pasjes ook niet meer nodig, etc.
Plaats reactie