Aanvraag ingediend voor MIA/Vamil, voor zowel de Ampera alsook voor mijn Podpoint. Tevens bij mijn belastingadviseur verlaging aangevraagd voor de voorlopige aanslag 2012. Nu schrijft mijn adviseur dat hij aan de aftrek twijfelt. Er is een stuk (Voortgang Plan van Aanpak Elektisch Rijden -Mobiliteitsbeleid, gewoon Googlen) van het ministerie, waarbij wordt aangehaald dat het oplaadpunt 'vrij toegankelijk' moet zijn (Openbaar???) en dat de auto niet in aanmerking komt omdat deze 'niet bestemd is voor beroepsgoederenvervoer over de weg'.
Ik ben een eenmanszaak, advisering en engineering. Wie weet het juiste antwoord ?
MIA is inderdaad gewoon toepasselijk, ook voor gebruik als personenauto.
Let wel op de termijnen waarbinnen je de MIA moet aanvragen. Daar is agentschap.nl erg strikt in, dus denk niet, ik vraag hem later wel aan; komt wel goed. Want dat kun je de MIA op je buik schrijven!
Geen Ampera maar een Tesla vervoert mij elektrisch. Wel begaan met alle Ampera-rijders! En oprichter van The New Motion voor alle duidelijkheid...
Je moet de MIA/VAMIL via Agentschap.nl aanvragen binnen drie maanden nadat je de koopovereenkomst hebt gesloten. Dus ook als je (net zoals ik...) nog moet wachten op je Ampera. Het verificatietraject (ben je wie je bent) kan enkele dagen duren dus wees op tijd. En vergeet niet om ook (apart) je oplaadpunt aan te melden.
Rekensommetjes zijn al eerder gemaakt maar hierbij nogmaals op een rij:
1. aanschaf 48.500 euro
2. Af: BTW (terugvragen)
3. MIA toepassen (aftrekpost 36%)
4. over de rest VAMIL toepassen (75%)
5. wat rest is tevens de restwaarden van de ampera na 4 jaar en 50.000 km /jaar: plm 7500 euro
6. totale aftrek: 33.000 a 52% = 16.500 euro
Nettobedrag: 7500 + 16500 = 24.000 euro dat je betaalt voor een splinternieuwe Ampera.
Door de inruil van mijn huidige auto (19.000 excl BTW) krijg ik zelfs geld toe...
ZZP, zwart, full opties, SPX, 60.000 km/jaar, vanaf mei 2012