Pagina 85 van 85

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: do 01 aug 2024, 12:44
door dolan
Hallo allemaal,

Ik overweeg om een Ampera-e aan te schaffen. De accu in deze auto is onlangs vervangen. Op dit moment geeft de guess-o-meter een rijbereik aan van ongeveer 260 km bij een volle accu. Dat lijkt mij een beetje weinig, maar mogelijk hebben de vorige berijders met testritten niet erg zuinig gereden.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat de meter 'ingeleerd' is op de nieuwe accu? Is er een andere manier om de SoH en capaciteit te kunnen meten?

Kan ik bijv. met een OBD-II dongle en carscanner deze uitlezen? Dan ga ik nog eens een lange proefrit maken.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 06 aug 2024, 04:28
door Roos
Er zit sowieso dacht 8 jaar garantie op nieuwe accupakket, dus daar loop je geen risicos mee.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 06 aug 2024, 08:26
door dolan
Ok dank je wel :-)

Ik heb uiteindelijk toch een wat langere proefrit gemaakt. De accu was volledig opgeladen bij aanvang. Na de rit van 76,3 km is er 15 procent uit de accu verdwenen. In de boordcomputer zag ik hoeveel kWh er verbruikt was. Dit omgerekend naar de totale capaciteit en kwam op exact 64 kWh uit. Dus dat zit wel goed.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 20:19
door dolan
Kleine toevoeging:

Verwacht rijbereik was wel aan de lage kant, maar bleef steeds stabiel tijdens de lange rit. Elke 10 km ging er dan een kilometer af, soms er weer wat bij. Bij een korte laadstop (testen of opladen goed werkt) daalde de range ineens 20 km.

Is dit het effect van een nieuwe accu waar nog op 'ingeleerd' moet worden? De auto heeft een nieuwe accu gekregen en er is sindsdien weinig mee gereden.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: vr 09 aug 2024, 17:55
door HielkeHoeve
dolan schreef:Is dit het effect van een nieuwe accu waar nog op 'ingeleerd' moet worden? De auto heeft een nieuwe accu gekregen en er is sindsdien weinig mee gereden.
Ja. De auto leert dat er meer capaciteit is. Met een relearnproces kan je het versnellen, dit moet volgens mij bij de garage.
Ik merk ook na 1 jaar dat de capaciteit hoger is maar de beschikbare kilometers meter ook betrouwbaarder is omdat hij mijn rijstijl nu kent.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: za 10 aug 2024, 20:36
door dolan
Dank je wel. Ik heb nu meerdere Ampera-e's bekeken en ga kijken of ik met één van de verkopers tot een overeenkomst kan komen. Daarna de auto lekker laten inleren. Fingers crossed!

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: za 10 aug 2024, 20:58
door HielkeHoeve
Een paar aandachtspunten als tip:
1. Er is geen app meer, sommigen hebben een oude Chevrolet app werkend gekregen, maar reken er maar niet op. Ik mis hem niet echt. Op de hete dagen was het lekker geweest, maar gewoon aanzetten en weer naar binnen werkt ook.
2. Niet alle autos hebben alle officiële terugroepacties gehad. Het is niet inzichtelijk en de dealer weet het meestal zelf niet eens. Vraag om een uitdraai met alle uitgevoerde terugroepacties. Bij Opel van Mossel Breda kreeg ik het netjes.
3. Het AC laden is langzamer dan wat je van nieuwere autos zou verwachten omdat hij maar met 1 fase kan laden. Sommige openbare laadpalen passen load balancing toe, dan kan het nog langzamer gaan. Het is dus goed om wat palen in de buurt te checken zodat je weet welke fatsoenlijk laden.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: zo 11 aug 2024, 16:00
door dolan
HielkeHoeve schreef:Een paar aandachtspunten als tip:
1. Er is geen app meer, sommigen hebben een oude Chevrolet app werkend gekregen, maar reken er maar niet op. Ik mis hem niet echt. Op de hete dagen was het lekker geweest, maar gewoon aanzetten en weer naar binnen werkt ook.
2. Niet alle autos hebben alle officiële terugroepacties gehad. Het is niet inzichtelijk en de dealer weet het meestal zelf niet eens. Vraag om een uitdraai met alle uitgevoerde terugroepacties. Bij Opel van Mossel Breda kreeg ik het netjes.
3. Het AC laden is langzamer dan wat je van nieuwere autos zou verwachten omdat hij maar met 1 fase kan laden. Sommige openbare laadpalen passen load balancing toe, dan kan het nog langzamer gaan. Het is dus goed om wat palen in de buurt te checken zodat je weet welke fatsoenlijk laden.
Thx :-)

1. Yes ben ik van op de hoogte. Misschien dat ik zelf een ga sniffen in het CAN netwerk om iets te fabriceren qua app.

2. Goed om even na te vragen idd. Dank je wel! Op ovi.rdw.nl zie ik geen terugroepacties meer open staan in ieder geval.

3. Het wordt voor ons een 2e EV. Wij hebben al een Corsa-e met 3 fasen boordlader. Ik heb thuis (zelf) een 3 fasen 11kW wallbox geïnstalleerd en ben inderdaad op de hoogte dat (in mijn geval) de auto max 3,4 kW zal trekken. Maar alsnog bedankt voor de waarschuwing. Het zal niet snel voorkomen dat we een publieke laadpaal gebruiken.