Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

RuudSchel schreef: Tijdens het rijden toeters en bellen omdat de laadpoort geoxideerd is? Sterk verhaal, het lijkt me dat de software update (of downgrade) de echte oplossing is geweest. Wel fijn dat die er nu is.
Ja ik kreeg ook het idee dat ze een deel buiten de garantie hadden willen laten of er extra aan wilden verdienen, geen idee.

Ik heb ze echter goed duidelijk gemaakt dat ik volledig op de hoogte ben van de problemen en mijn probleem 100% zeker weten door de foute 80% software is veroorzaakt, die nota bene door Opel zelf is teruggetrokken. Wat dat betreft weten ze echt wel dat ze mij niets hoeven wijs te maken.

Maar goed, ik heb ze vriendelijk bedankt voor de service en kreeg vandaag ook de compensatie van juni uitbetaald.
Bovendien kan de dealer alle terugroepgerelateerde kosten verhalen op Opel Nederland, dus ze worden er volgens mij ook niet slechter van.
appeltaart
Newbie
km-stand: 0

Bericht door appeltaart »

Ruben schreef:
appeltaart schreef:
Ruwils schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe Ampera-e!
Veel plezier en veilige kilometers gewenst.

Vervanging van het batterijpack gaat op VIN-nummer (niet op volgorde) en krijg je als het goed is zelf bericht. Iedereen met een Ampera-e heeft een officiële brief van Opel Nederland ontvangen waarin staat dat de accu word vervangen voor een pack van een nieuwere generatie die een hogere capaciteit heeft (60 vs. 66kW) met hernieuwde garantie van 8 jaar of 160.000km, wat het eerste bereikt wordt. Als je die brief niet hebt gehad, omdat je bijvoorbeeld de auto later hebt gekocht, zou dat niks uit moeten maken. Opel weet wie de auto op zijn/haar naam heeft staan. Je kan altijd je dealer vragen hoe het zit.

Het is sowieso aan te raden een account aan te maken bij My Opel en/of bij je dealer. Dan is Opel sowieso op de hoogte van wie de auto is. Ook als deze in onderhoud is bij een Opel dealer, sta je daar als het goed is ook in de administratie en wanneer jouw VIN-nummer dan "oppopt" in de computer mag de dealer een pack bestellen. Door mijn dealer is verteld dat er een lijst van in aanmerking komende VIN-nummers circuleert rond de dealers die wekelijks "ververst" wordt en als zij zien dat er een VIN-nummer van een klant van hun tussen zit dan zullen (mogen) zij van Opel Nederland (en vermoedelijk GM) een batterijpack bestellen, mits die betreffende dealer de vervanging kan en mag doen.

Uiteindelijk komen alle VIN-nummers aan de beurt. Alleen weet niemand wanneer. Het is wat dat betreft net een loterij. Maar ik zou gewoon even langs je dealer gaan, al is het om even kennis te maken ;).
Bedankt voor je reactie! Heb even rond gebeld en sta nu bij de lokale dealer in het systeem. Als het chassisnummer van mn opel in het systeem naar voren komt, bestellen ze een nieuwe accu voor mij. Echter vertelde ze mij al wel dat ze geen accu's verwachten voor het eind van het 3e kwartaal. Dan nog maar even wachten.

Ook vertelde ze mij dat de ampera-e alle software updates gehad heeft, behalve de laatste waar het limiet van de HV accu op max 80% capaciteit gezet word. De reden daarvoor is dat ze die software update niet meer mogen doen van opel NL. Er bleken HV accus niet meer op te laden na die update (had dat volgens mij hier in het draad ook gevonden). Ze vertelde dat ik dus hoogstwaarschijnlijk een maximum capaciteit van 90% update heb. Weet iemand of je dat zelf kan checken? Heb hem zelf nog niet boven de 80% durven te laden (ook niet nodig geweest nog). Stopt hij dan gewoon bij 90% met laden? Of krijg je te zien dat hij tot 100% laad en is het dan achter de schermen 90%?

Groet,
Hij stopt automatisch met laden op 90 (eigenlijk iets meer meen ik) procent. In de instellingen kan je bij gewenst oplaadniveau ook geen 100% meer selecteren. Het balkje springt dan weer terug. De accu mag met de "90% update" niet leger gereden worden dan 1/3.
Heb de ampera-e nu aan de lader gelaten. Hij laad inderdaad gewoon niet verder, maar wel tot maar 80% ipv 90%. Wel raar dat de vakgarage niets heeft verteld over de beperkte capaciteit bij de (ver)koop.

Met de 80% update mag de batterij wel onder de 110km komen toch?
Betreft de slider, die heb ik niet. Alleen een "tophill reserve" die uit staat.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

Die 110km ondergrens is komen te vervallen sinds de 80% update.
Die bleek dus onbetrouwbaar te zijn en allerlei problemen te veroorzaken zoals de "Vermogen aandrijving beperkt" en het niet verder kunnen laden dan 30% waarbij de slider ook op 30% staat.

Ik had dit probleem dus, maar hebben ze de "foute" software er bij mij weten uit te halen en kon ik de slider weer op 100% zetten. Ik mag de wagen dus leger rijden dan 110km, mits ik de 80% limiet respecteer. Wat ik uiteraard doe zolang de accu nog niet vervangen is. Ik krijg daar immers ook de compensatie voor.
bvs
Newbie
km-stand: 91000

Bericht door bvs »

En toen was ik aan de beurt, 4.5jr oud, tellerstand >110.000km en na een lange rit (vooraf 90% geladen) nog zo`n 130 km over,
ff schrikken:
Afbeelding
Nu is enkel een accu-vervanging niet meer voldoende.
bvs schreef:Zojuist zag ik een video over de vervangingscijfers van de accu`s van de Bolt`s in de VS.
Het zijn cijfers van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)
Het blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 ongeveer de helft van de accu`s van de auto`s tot 2019 zijn vervangen. Van de nieuwere Bolt is nog maar 1% vervangen.

Zie de video vanaf 3min 24sec.
https://www.youtube.com/watch?v=7DvUdC0LHnk&t=204s
In de getoonde cijfers gaat het volgens mij enkel om de VS versie. Onze auto`s worden geloof ik niet meegeteld.

Gezien de reacties op dit forum heb ik het idee dat we in NL nog niet op de helft zijn. Maar daar heb ik geen cijfers over gevonden. De mijne (jan.2018) is tot op heden nog niet vervangen.
Zojuist ook nog het rapport over het tweede kwartaal gevonden.
er is minder voortgang van vervangingen.
Rapport over de vervangingen voor auto`s tot 2019: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/R ... 0-6150.PDF
Afbeelding
Rapport over de vervangingen voor auto`s vanaf 2020 https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/R ... 0-7294.PDF
ps. mijn collega`s hebben wel humor. Foto gemaakt van mijn geparkeerde auto. Auto was aan het laden en achter mijn auto was men een stikstof-vat aan het vullen. De `rook` die je ziet is niet gefotoshopt, komt dus niet bij de auto vandaan.
Mijn dealer gaf ook aan dat we erop moeten rekenen dat we nog maanden moeten wachten op de accu-vervanging.
Enige voordeel is dat de compensatie nog doorloopt.
Ik heb overigens geen aanbod voor de 80% update gehad en tot op heden geen laad-problemen erbij gekregen.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

bvs schreef: ps. mijn collega`s hebben wel humor. Foto gemaakt van mijn geparkeerde auto. Auto was aan het laden en achter mijn auto was men een stikstof-vat aan het vullen. De `rook` die je ziet is niet gefotoshopt, komt dus niet bij de auto vandaan.
Mijn dealer gaf ook aan dat we erop moeten rekenen dat we nog maanden moeten wachten op de accu-vervanging.
Enige voordeel is dat de compensatie nog doorloopt.
Ik heb overigens geen aanbod voor de 80% update gehad en tot op heden geen laad-problemen erbij gekregen.
Hahaha meesterlijk, je collega's hebben je goed te pakken gehad. :D Je zal wel bijna een rolberoerte hebben gekregen!

Die 80% software update ga je ook niet meer krijgen, die is door Opel al een tijdje geleden teruggetrokken omdat deze problemen veroorzaakte, waaronder bij mijn auto. Gelukkig konden ze de (vermoedelijk) oude software weer terugzetten waarbij de harde 80% limiet is verwijderd en alles weer normaal werkt. Zelf handmatig de slider weer op 80% gezet en nu maar wachten op de accuvervanging wanneer deze ook mag plaatsvinden.

Die cijfers die je noemt zijn waarschijnlijk van de Chevrolet Bolt? Die zijn niet echt representatief voor de Ampera-e.
Er staat als ik het goed lees bij Recall Population 57.414, maar zoveel Ampera-e's bestaan er volgens mij niet. Er zijn hooguit een stuk of 10.000 in heel Europa verkocht. En er zijn veel meer Bolts verkocht in de USA en Canada (meer dan 140.000) dus 57.414 vind ik sowieso een raar getal.

Wat de batterijvervangingen betreft staat het volgens mij nu helemaal stil. Mijn dealer gaf ook al aan dat het op zijn vroegst het laatste kwartaal van dit jaar zal zijn, maar dat begin 2023 waarschijnlijker is. Doekje voor het bloeden is idd de compensatie.
Laatst gewijzigd door Ruwils op ma 15 aug 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Bekende

Bericht door Ruben »

Ik meen me te herinneren dat er op het forum iets gepost is over actieve koeling bij snelladen, sinds een van de nieuwe software updates. Ik kan het alleen niet meer terugvinden ;)

Ik ben nu op vakantie in Italie met de Ampera e. Tijdens een van de stops bij Ionity viel het me op dat de auto met 30kwh aan het laden was, nog ruim onder de 50% vol. Later bedacht ik me, kwam dat omdat het contact uit stond en dus ook de airco? Als ik laad met het contact aan dan zie je netjes de curve verminderen van 50, naar 43, enzovoorts. Stopt wel op 75% SOC nu lijkt het.

Is hier iets over bekend?

Nu druppelt de prik binnen met 6 ampere over de granny charger op de bestemming, ook grappig!
RuudSchel
Newbie

Bericht door RuudSchel »

Ruwils schreef:
bvs schreef: Die 80% software update ga je ook niet meer krijgen, die is door Opel al een tijdje geleden teruggetrokken omdat deze problemen veroorzaakte, waaronder bij mijn auto. Gelukkig konden ze de (vermoedelijk) oude software weer terugzetten waarbij de harde 80% limiet is verwijderd en alles weer normaal werkt. Zelf handmatig de slider weer op 80% gezet en nu maar wachten op de accuvervanging wanneer deze ook mag plaatsvinden.
Hallo Ruwils, weet je zeker dat als je de laadlimiet op 80% houdt dat je dan weer tot onder de 110 km mag komen? Ik vind de communicatie vanuit opel nog steeds onduidelijk. Ik heb alle updates (behalve de 80%) gehad maar kan nog steeds bij mijn 2018 model de hilltop reserve uitzetten en tot 100% laden. Dat lijkt mij niet de bedoeling en doe dat ook niet, maar op lange ritten betekent dat met een laadbeurt van ca 30 tot 40 minuten slechts 160km range erbij (bij de snellader tot 80%) . Dat kost wel serieus veel tijd op lange ritten. Het zou al veel schelen als ik dan onder de 110 km mag komen.
Ruben
Bekende

Bericht door Ruben »

RuudSchel schreef:
Ruwils schreef:
bvs schreef: Die 80% software update ga je ook niet meer krijgen, die is door Opel al een tijdje geleden teruggetrokken omdat deze problemen veroorzaakte, waaronder bij mijn auto. Gelukkig konden ze de (vermoedelijk) oude software weer terugzetten waarbij de harde 80% limiet is verwijderd en alles weer normaal werkt. Zelf handmatig de slider weer op 80% gezet en nu maar wachten op de accuvervanging wanneer deze ook mag plaatsvinden.
Hallo Ruwils, weet je zeker dat als je de laadlimiet op 80% houdt dat je dan weer tot onder de 110 km mag komen? Ik vind de communicatie vanuit opel nog steeds onduidelijk. Ik heb alle updates (behalve de 80%) gehad maar kan nog steeds bij mijn 2018 model de hilltop reserve uitzetten en tot 100% laden. Dat lijkt mij niet de bedoeling en doe dat ook niet, maar op lange ritten betekent dat met een laadbeurt van ca 30 tot 40 minuten slechts 160km range erbij (bij de snellader tot 80%) . Dat kost wel serieus veel tijd op lange ritten. Het zou al veel schelen als ik dan onder de 110 km mag komen.
Zekerheid zou ik niet op dit forum zoeken. Er zijn, bij elke update, softwarematig ook andere dingen aangepast naast de laadlimiet. Zoals bijvoorbeeld de laadcurve en extra diagnose op de cellen in het pakket om onregelmatigheden op te sporen. Vanaf de max 80% update mag/mocht je weer tot 0 leegrijden. Daarvoor was je gelimiteerd tot 110 ondergrens. Ik zou eens beginnen door de dealer te vragen welke softwareversie er nu geinstalleerd staat, met fototje erbij van het diagnoseapparaat het liefst.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

Ruben schreef:Zekerheid zou ik niet op dit forum zoeken. Er zijn, bij elke update, softwarematig ook andere dingen aangepast naast de laadlimiet. Zoals bijvoorbeeld de laadcurve en extra diagnose op de cellen in het pakket om onregelmatigheden op te sporen. Vanaf de max 80% update mag/mocht je weer tot 0 leegrijden. Daarvoor was je gelimiteerd tot 110 ondergrens. Ik zou eens beginnen door de dealer te vragen welke softwareversie er nu geinstalleerd staat, met fototje erbij van het diagnoseapparaat het liefst.
Of de software die nu geïnstalleerd is een oude versie is of toch nieuwe weet ik niet, en dat zal ik ook wel niet te horen krijgen. Dealers zijn altijd erg vaag als het om dit soort vragen gaat. Als ik iets dergelijks vraag krijg ik steevast als antwoord: "geen idee, dat doen de monteurs". Ik heb in ieder geval niet te horen gekregen dat ik de 110km ondergrens weer moet volgen. Ik laat hem gewoon op 80% staan en wacht verder tot de batterij wordt vervangen.
Lampion_NL
Newbie
km-stand: 16300
Lifetime: 8
Auto: Ampera

Bericht door Lampion_NL »

Op 4 juli 2022 is mijn Ampera E door de firma van Mossel in Tilburg teruggesteld naar 80% (derde terugroepaktie). Op zaterdag 30 juli kreeg ik op mijn dashboard de storingsmelding “Vermogen aandrijving beperkt”. Vervolgens heb ik geprobeerd mijn auto op te laden, maar dit bleek niet meer te gaan. De batterij had het totaal begeven. Meteen naar de dealer gebeld, en daar kreeg ik te horen dat de derde terugroepaktie helemaal niet meer uitgevoerd had mogen worden Orders van Opel Nederland). Alle "highvolt monteurs" zouden hiervan op de hoogte zijn. Echter bij mijn Ampera E had de firma van Mossel dit laten doen door een "gewone monteur". Mijn Ampere E moest meteen ingeleverd worden en ik zou een vervangende auto krijgen. Ze hebben ook meteen toegegeven dat de fout bij hun lag. Nu rijd ik al enkele weken met een Opel Mokka-E uit 2021 rond, maar ben daardoor nog meer beperkt in mijn kilometers dan met mijn Ampera-E op 80%. Haal nu maar 300 km terwijl met mijn Ampera-E 415 kilometers kon halen (op 80%). Nu maar wachten tot het nieuwe accupakket geplaatst kan worden.Ik mis mij Ampera-E wel.
Plaats reactie