Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Bericht door Ruwils »

Ik denk toch echt dat we Amerika moeten afwachten. Wat er gaat gebeuren met de Bolt aangezien er daar veel meer van zijn gebouwd dan de Ampera-E en het probleem daar al langer speelt. Uiteindelijk moeten ze zijn "uitonderzocht" en moet er een oplossing komen. Dat zal, naar wat ik verwacht, het vervangen van het batterijpack zijn. In Amerika zijn ze heel vlot met rechtszaken en eer die gaan beginnen kiezen veel fabrikanten vaak al vroeg eieren voor hun geld en gaan het probleem oplossen.

Als eenmaal bekend is dat de oplossing het vervangen van het pack is en ze daar mee gaan beginnen, zal Europa snel volgen. Opel kan dan wel aan de PSA-groep verkocht zijn, maar de auto's zijn nog steeds geproduceerd door GM. En aangezien de Kona (en de Nero?) dezelfde cellen gebruiken zullen de eigenaars daarvan vermoedelijk ook in afwachting zijn van een definitieve oplossing.

Voorlopig houd ik dit topic in het Chevrolet Bolt forum nog wel even in de gaten:
https://www.chevybolt.org/forums/2017-c ... ecalls.507
MichelR
Newbie
km-stand: 40000
Lifetime: 1

Bericht door MichelR »

Beste allen,

Ik ben nieuw hier, ik heb sinds januari 2019 een Ampere-e en heb daar inmiddels 40.000 heerlijke km's mee gereden tot aan Zuid-Frankrijk aan toe.

Ik heb mijzelf aangemeld nadat ik afgelopen vrijdag een brief van de leasemaatschappij kreeg over een terugroep actie. Wel bijzonder dat zij een kopie van de brief van Opel Nederland meesturen die al van december is! Het kost ze dus 2 maanden om mij te waarschuwen.

Na het lezen van alle berichten hierover op deze forum zal ik toch zo snel mogelijk een afspraak maken om de capaciteit terug te laten schroeven. Ik hoop dat er voor de zomer een oplossing komt in de hoop dat we dan weer naar het buitenland op vakantie mogen. De oplossing in het gedeelde artikel die in april verwacht wordt zal zeker niet dan al meteen voor ons in NL gelden, het zal dus spannend worden.

Over On Star, ik lees tot mijn verbazing dat het voor veel mensen niet duidelijk was dat dit zou stoppen, mij werd voor bestellen van de auto in juni 2018 al verteld dat dit eind 2019 zou stoppen en niet zou worden vervangen. Blijkbaar zijn niet alle dealers daar duidelijk (eerlijk?) over geweest.

Ik hou het forum in de gaten, ik lees het graag als er nieuws is!
ARMAND62
Newbie
km-stand: 80000

Bericht door ARMAND62 »

Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels eens een echte verificatie gedaan van de daadwerkelijke software update in verband het brandgevaar van de accus.
En tot mijn grote teleurstelling heb ik gisteravond (26 februari) geconstateerd dat de accu-capaciteit niet met 10% is teruggebracht, maar met liefst zo’n 25%. Ik had de accu volledig opgeladen en daarna een rit gereden van 201.5km, waarvoor 35.5kWh nodig was, ofwel een verbruik van 17.6kWh/100km. Echter na deze rit had ik nog een actie-radius over van 42km. Het is eenvoudig uit te rekenen dat dit overeenkomt met 7.4kWh. Anders gezegd, de totaal beschikbare capaciteit is 35.5+7.4 = 42.9kWh. Dit is 71.5% van 60kWh, een verlies van 28.5%. Deze beschouwing is dus totaal onafhankelijk van weersomstandigheden of rijstijl.
Een 5 tot 10% verlies in accu-capaciteit is vervelend maar nog enigszins acceptabel. Een verlies van meer dan 25% vind ik toch echt niet acceptabel meer.
Zijn er meer mensen die ook echt een verificatie hebben gedaan van het daadwerkelijke verlies aan accucapaciteit?
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018
Roos
Vaste klant
km-stand: 25000

Bericht door Roos »

Zijn er meer mensen die ook echt een verificatie hebben gedaan van het daadwerkelijke verlies aan accucapaciteit?
Wij hebben type 2019, daar kom je achter als je naar die eerder genoemde (met link) Bolt video kijkt. Type 2018 heeft andere schermindeling. En type 2020 een 66 kW pakket. Bij toeval zag ik stikker onder achterbank, Detroit, mei 2019 geproduceerd met allerlei nummers.

Ik had zelf laadmaximum al terug gezet naar 90 procent, na de software update door Opel garage, het gecontroleerd, en toen stond ie op 80%. Kon het wel weer terug schuiven naar 90%, zelfs naar 100%, echter na 30 sec. sprong ie dan toch weer terug naar 90%.
Mijn suggestie is dat je naar laadoptie scherm gaat en kijkt wat daar staat? 75% of 90%?
ARMAND62
Newbie
km-stand: 80000

Bericht door ARMAND62 »

Roos,
Dank voor de aanbeveling. Helaas biedt mijn laadscherm geen enkele optie om het laadmaximum in te stellen. Ik heb één van de eerste Ampera e's die in Nederland op de markt zijn gekomen (geleverd februari 2018).
Ik ga in ieder geval de dealer eens navragen hoe dit precies zit.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018
Theolaanen
Newbie
km-stand: 28800
Lifetime: 56
Auto: Ampera

Bericht door Theolaanen »

Beste mede forumleden,

Volgens de laatste reactie (iets meer dan een week geleden) van mijn dealer is het een voorzorg terugroepactie:

"De terugroepactie is een voorzorg van Opel, er blijkt een Ampera te zijn geweest die met laden een verhoogde accu temperatuur genereerde."

Ik denk dat er toch wel wat meer aan de hand is als ik alles lees. Tevens vervoer ik mijn kleinkinderen niet meer in de Ampera, omdat van de tekst op de site van de RDW de achterbank in brand kan vliegen. Moet er niet aan denken dat het gebeurd en ik ze er niet op tijd uit krijg.

Verder begrijp ik uit de brief van Opel, die ik ontvangen heb, mag de auto niet meer overdekt geparkeerd worden. (Parkeer)garages zijn dus uit den boze.

Ben benieuwd of we op zeer korte termijn verdere informatie krijgen van de importeur.
Geert2202
Newbie
km-stand: 0

Bericht door Geert2202 »

Ik ben vandaag gebeld door een medewerker van Opel Nederland naar aanleiding van een mail van mij naar Opel. En dit telefoontje heeft mij niet gerust gesteld. In tegendeel. Volgens de medewerker is het maar de vraag of er een definitieve oplossing komt. En wanneer. Het gaat volgens hem om 3400 Ampera’s in Nederland en 10.000 Ampera’s in Europa. Hij adviseerde om zowel Opel Nederland als mijn dealer in gebreke te stellen. Dit in verband met eventuele nodige juridische acties. Er is verder geen enkele informatie of en wat men gaat doen. Ik heb nu beide in gebreke gesteld en gesommeerd binnen een maand met een oplossing te komen. Wellicht goed als meer mensen dit doen.
Roos
Vaste klant
km-stand: 25000

Bericht door Roos »

Wat ik opvallend vind, ook uit jouw bijdrage, is dat net zoals met stopzetten OnStar, Opel Nederland haar dealers zo in de steek laat.
Voor geupdate nieuws over problemen en oplossingen accupakket kun je beste kijken naar wat er met de Chevy Bolts in US gebeurd.
Theolaanen
Newbie
km-stand: 28800
Lifetime: 56

Bericht door Theolaanen »

Beste Forum-leden,

Ik heb nog een e-mail gestuurd aan Opel op basis van een pop-up in "Mijn Opel" over een terugroepactie voor een kwaliteitsverbetering. Gevraagd wat deze inhoud. Helaas, ook na een reminder, geen enkele reactie ontvangen. Ik heb het gevoel dat we vanuit Opel weinig kunnen verwachte over wat voor informatie dan ook.

Hou jullie op de hoogte
Geert2202
Newbie
km-stand: 0

Bericht door Geert2202 »

Dit is de door mij ontvangen reactie van Opel Nederland:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw schrijven aan Opel Nederland omtrent de terugroepactie (20-C-189) voor de Opel Ampera-e. Wij hebben uw Brief met als onderwerp "In gebreke stelling" in correcte orde ontvangen en reageren daarop als volgt.

Zoals ook in de officiele correspondentie vanuit Opel bekent is gemaakt is het onderzoek naar de Ampera-e nog in volle gang en is de het gevolg van de huidige terugroepactie (verminderd rijbereik) een tijdelijke oplossing om de veiligheid van Opel rijders en andere weggebruikers te kunnen garanderen.

Opel is geen overkoepelende organisatie en is niet betrokken bij de verkoop van auto's.
Om die reden dient u verkoop gerelateerde klachten aan de verkopende partij te richten, niet de fabrikant.

Opel ziet geen gronde u te compenseren of andere toezeggingen te doen naar aanleiding van een ingebreke stelling daar Opel als fabrikant aan de verwachtingen voldoet middels de huidige terugroepactie en de actieve houding om in een veilige en permanente oplossing te voorzien.

Graag adviseren wij u officiele berichtgeving vanuit Opel, uw Opel dealer, of uw lease maatschappij af te wachten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

OPEL NEDERLAND B.V.

Tel: +31 (0)20 6545751
Fax: +31 (0)76 5448821
Opel.klantenservice.nl@opel.com
Plaats reactie