Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ook bij mijn auto (gekocht in Augustus) heb ik met tegenzin de update laten uitvoeren. Gewoon omdat je dat moet doen omdat je anders wel eens aansprakelijk kan worden gesteld als je de update niet hebt laten doen na de oproep en je schadeloosstelling in geval van brand dan wel kunt vergeten laat staan vergoeding van je afgebrande auto. Ik baal er ook erg van. Ik heb geen 60 kWh EV gekocht om uiteindelijk meteen al 10% "degradatie" te moeten accepteren! Ik ben wat dat betreft heel erg benieuwd hoe ze in Amerika omgaan met dat probleem. Daar zijn ze juridisch niet zo kinderachtig en dwingen ze de fabrikanten gewoon tot een definitieve -en werkende- oplossing en dat zal toch echt het vervangen van de batterijpakketten zijn.
Dit gaat ze veel geld kosten maar kijk eens wat VW moest betalen voor Dieselgate? Dat was véél meer dan het vervangen van alle Chevrolet Bolt en Opel Ampera-E batterijpakketten bij elkaar zal gaan kosten. En zo veel Chevrolet Bolts zijn er ook weer niet gemaakt laat staan Opel Ampera-E's voor de Europese markt.
En als GM de batterij moet vervangen, kan Europa natuurlijk niet achterblijven want dat zijn dezelfde auto's die van dezelfde productieband af kwamen. Opel kan die vervanging natuurlijk claimen bij GM omdat zij nu eenmaal de producent van de auto zijn.
Kortom, het is dus wachten op de eerste rechtszaken in de USA.
Dit gaat ze veel geld kosten maar kijk eens wat VW moest betalen voor Dieselgate? Dat was véél meer dan het vervangen van alle Chevrolet Bolt en Opel Ampera-E batterijpakketten bij elkaar zal gaan kosten. En zo veel Chevrolet Bolts zijn er ook weer niet gemaakt laat staan Opel Ampera-E's voor de Europese markt.
En als GM de batterij moet vervangen, kan Europa natuurlijk niet achterblijven want dat zijn dezelfde auto's die van dezelfde productieband af kwamen. Opel kan die vervanging natuurlijk claimen bij GM omdat zij nu eenmaal de producent van de auto zijn.
Kortom, het is dus wachten op de eerste rechtszaken in de USA.
-
Roos
- Vaste klant
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
- km-stand: 25000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Beste Neufeglise Thiery,
Bedankt voor je uitvoerige reactie! Helemaal leeg rijden hebben we door zware tegenwind en omleiding van 50 km een keer meegemaakt, dat doen we dus nooit meer. Ik ga met je laadadvies rekening houden.
Bedankt voor je uitvoerige reactie! Helemaal leeg rijden hebben we door zware tegenwind en omleiding van 50 km een keer meegemaakt, dat doen we dus nooit meer. Ik ga met je laadadvies rekening houden.
-
Roos
- Vaste klant
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
- km-stand: 25000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Naar aanleiding van de juridische vraagtekens door anderen al genoemd:
Wij hebben een nieuwe Ampera-E in juli 2020 gekocht. Inmiddels is On Star er mee gestopt, dealer schrijft recent dat er een vervangende oplossing komt, Opel Nederland spreekt dat tegen.
Nu het "brand" probleem, we moeten eerst Opel de kans geven om beide problemen op te lossen, en als dat niet lukt, denk ik dat als we de beide zaken combineren er een redelijke kans van slagen is om een rechter ervan te overtuigen dat dit verborgen gebreken zijn die de auto mede vanwege de imagoschade een voor huidige eigenaren onacceptabele waarde vermindering geven. We blijven opletten wat er in de landen om ons heen op dat vlak gebeurd, en ook in de USA.
En natuurlijk staan we sterker als dat een gezamenlijke aktie is van de Ampera-E forum leden. Tot horens!
Wij hebben een nieuwe Ampera-E in juli 2020 gekocht. Inmiddels is On Star er mee gestopt, dealer schrijft recent dat er een vervangende oplossing komt, Opel Nederland spreekt dat tegen.
Nu het "brand" probleem, we moeten eerst Opel de kans geven om beide problemen op te lossen, en als dat niet lukt, denk ik dat als we de beide zaken combineren er een redelijke kans van slagen is om een rechter ervan te overtuigen dat dit verborgen gebreken zijn die de auto mede vanwege de imagoschade een voor huidige eigenaren onacceptabele waarde vermindering geven. We blijven opletten wat er in de landen om ons heen op dat vlak gebeurd, en ook in de USA.
En natuurlijk staan we sterker als dat een gezamenlijke aktie is van de Ampera-E forum leden. Tot horens!
- ARMAND62
- Newbie
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 20:18
- km-stand: 80000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Borne
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik heb twee weken geleden ook gehoor gegeven aan de terugroepactie, nadat ik het een week of zes vooruitgeschoven. Er werd mij gezegd dat de maximale effectieve accucapaciteit met tussen 5 en 10% zou worden teruggebracht, maar ik heb het sterke vermoeden dat het eerder 15 tot 20% is. Ik kan dit nog niet met zekerheid zeggen, aangezien het de laatste week ook extreem koud is. Ook mij is verteld dat dit tijdelijk zal zijn totdat een definitieve oplossing is gevonden (hetgeen natuurlijk nooit gaat gebeuren). Mijn vraag is of wij als consumenten dit zomaar moeten accepteren of dat we toch een alternatieve oplossing kunnen eisen.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018
-
sbogovac
- Harde kern
- Berichten: 509
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:30
- km-stand: 138578
- Lifetime: 18
- Auto: Ampera
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
ARMAND62 schreef:Ik heb twee weken geleden ook gehoor gegeven aan de terugroepactie, nadat ik het een week of zes vooruitgeschoven. Er werd mij gezegd dat de maximale effectieve accucapaciteit met tussen 5 en 10% zou worden teruggebracht, maar ik heb het sterke vermoeden dat het eerder 15 tot 20% is. Ik kan dit nog niet met zekerheid zeggen, aangezien het de laatste week ook extreem koud is. Ook mij is verteld dat dit tijdelijk zal zijn totdat een definitieve oplossing is gevonden (hetgeen natuurlijk nooit gaat gebeuren). Mijn vraag is of wij als consumenten dit zomaar moeten accepteren of dat we toch een alternatieve oplossing kunnen eisen.
Ja, tijdens kou is 10% extra "verlies" zo gebeurd... maar waarom denk je dat een definitieve oplossing "nooit gaat gebeuren"? Enerzijds is er inderdaad de "hardware" mogelijkheid (bijvoorbeeld het batterij-pack vervangen) maar anderzijds zou een andere softwarematige laadcyclus (Zoals bijvoorbeeld bij de iphone is gebeurd) ook een "definitieve oplossing" kunnen zijn (waarbij de laatste 5-10% heel langzaam wordt bijgeladen en het laden compleet wordt afgekapt na een bepaalde periode om enkel nog bij bepaalde [tijd/temperatuur] omstandigheden heel kort weer te worden hervat)... zou zomaar kunnen...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Als het d.m.v. een software aanpassing in de BMS zou kunnen worden opgelost dan was dat al lang gedaan. GM weet dat er geen oplossing mogelijk is zonder het pack te vervangen. Het probleem zit in de cellen die waarschijnlijk snel te heet worden. Niet alleen geeft dit brandgevaar, maar is het niet ondenkbaar dat dit ook de levensduur van het pack in negatieve zin beïnvloed en dat bijv. de degradatie sneller gaat omdat bepaalde delen van het pack (te)heet worden en daardoor sneller slijten.
Mijns inziens is vervangen van het complete pack de enige optie en dat is een dure dus dat vind GM niet leuk en houdt een afwachtende houding aan. Het is wachten op de eerste rechtszaken uit de USA. Dan zal GM de packs moeten vervangen en uiteindelijk die van de Ampera-E ook omdat die uit dezelfde fabriek komen en Opel dit gewoon bij GM zal gaan claimen. Aan de andere kant kan GM dit natuurlijk ook weer claimen bij de batterijfabrikant LG omdat zij nu eenmaal de producent van de batterijen zijn. Of LG ook de fabrikant is van de BMS en de software weet ik niet.
Dus bij een bericht dat de Amerikaanse packs worden vervangen, zal dat ook vervangingen voor de Europese packs betekenen. Hoe lang dat duurt kan niemand zeggen. GM (en LG?) zal dit zo lang mogelijk proberen te rekken natuurlijk.
Mijns inziens is vervangen van het complete pack de enige optie en dat is een dure dus dat vind GM niet leuk en houdt een afwachtende houding aan. Het is wachten op de eerste rechtszaken uit de USA. Dan zal GM de packs moeten vervangen en uiteindelijk die van de Ampera-E ook omdat die uit dezelfde fabriek komen en Opel dit gewoon bij GM zal gaan claimen. Aan de andere kant kan GM dit natuurlijk ook weer claimen bij de batterijfabrikant LG omdat zij nu eenmaal de producent van de batterijen zijn. Of LG ook de fabrikant is van de BMS en de software weet ik niet.
Dus bij een bericht dat de Amerikaanse packs worden vervangen, zal dat ook vervangingen voor de Europese packs betekenen. Hoe lang dat duurt kan niemand zeggen. GM (en LG?) zal dit zo lang mogelijk proberen te rekken natuurlijk.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik denk dat je gelijk hebt. Amerikaans consumentenrecht is inderdaad anders dan het Europese. In Amerika wordt dat hoofdzakelijk door advocaten uitgevochten, in Europa is het veelal geregeld met wet en regelgeving.Ruwils schreef:(...) Dus bij een bericht dat de Amerikaanse packs worden vervangen, zal dat ook vervangingen voor de Europese packs betekenen. Hoe lang dat duurt kan niemand zeggen. GM (en LG?) zal dit zo lang mogelijk proberen te rekken natuurlijk.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
-
Roos
- Vaste klant
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
- km-stand: 25000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
GM en Opel zijn nu 2 totaal verschillende bedrijven. En ik verwacht dat Ampera bezitters in Europa zelf aktie moeten ondernemen om een rechtvaardige behandeling te krijgen als het batterij probleem niet te herstellen is. In de USA kregen Yahoo klanten destijds een uitkering i.v.m. schending pricacy, in Europa niet.
Vraag is ook: hoe lang zijn we bereid in de wachtkamer te blijven zitten? Wat is eerlijk en billijk, want dat zijn de criteria die rechters gebruiken......
En nogmaals: On Star is ook nog niet vervangen. Hoe lang geven we Opel daartoe de gelegenheid?
Vraag is ook: hoe lang zijn we bereid in de wachtkamer te blijven zitten? Wat is eerlijk en billijk, want dat zijn de criteria die rechters gebruiken......
En nogmaals: On Star is ook nog niet vervangen. Hoe lang geven we Opel daartoe de gelegenheid?
-
BenAmperaE
- Newbie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 08:51
- km-stand: 20145
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik heb mijzelf ook maar even aangemeld omdat ik benieuwd ben waar dit heen gaat.
Mijn Opel Ampera-e heb ik in maart 2020 gekocht. Vorige maand de eerste onderhoudsbeurt uit laten voeren waarbij ook direct de update is geïnstalleerd. Bij mij is het laadniveau wel degelijk beperkt tot 90%; geen 95%.
Ook het gebrek aan een app om de auto bijvoorbeeld voor te verwarmen mis ik wel. Overigens heb ik daar destijds (voor aankoop) wel over gebeld met Opel Nederland maar die verwezen mij door naar de dealer. De dealer wist van niks.
Overigens vind ik het moeilijk om te bepalen wat een "normale" wachttijd is om over bovenstaande problemen te beginnen bij de dealer.
Ik heb overigens ook de dealer gebeld om te vragen waarom ik € 148,73 moet betalen voor een "onderhoudsbeurt" waarbij ik binnen een uur alweer buiten stond. De dealer moet, nu inmiddels 3 weken, nog steeds terugbellen.
Mijn Opel Ampera-e heb ik in maart 2020 gekocht. Vorige maand de eerste onderhoudsbeurt uit laten voeren waarbij ook direct de update is geïnstalleerd. Bij mij is het laadniveau wel degelijk beperkt tot 90%; geen 95%.
Ook het gebrek aan een app om de auto bijvoorbeeld voor te verwarmen mis ik wel. Overigens heb ik daar destijds (voor aankoop) wel over gebeld met Opel Nederland maar die verwezen mij door naar de dealer. De dealer wist van niks.
Overigens vind ik het moeilijk om te bepalen wat een "normale" wachttijd is om over bovenstaande problemen te beginnen bij de dealer.
Ik heb overigens ook de dealer gebeld om te vragen waarom ik € 148,73 moet betalen voor een "onderhoudsbeurt" waarbij ik binnen een uur alweer buiten stond. De dealer moet, nu inmiddels 3 weken, nog steeds terugbellen.
-
Donnie
- Newbie
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 29 jan 2021, 13:50
- km-stand: 5000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Een tijdje terug heb ik Opel NL aangeschreven met een aantal vragen over de accu en On Star.
Wat dat laatste betreft kwam er een - niet helder - verhaal dat dit destijds niet in de onderhandeling met GM zou zijn meegenomen. Dat is dan naar mijn mening een keuze geweest of een fout geweest (zou redelijk gênant zijn trouwens). In beide gevallen had het moeten resulteren in het verwijderen van reclame uitingen omtrent On Star bij de verkoop van de auto’s en/of duidelijk communicatie hierover voorafgaand aan het sluiten van de koop; het is aan Opel om te bewijzen dat zij dat voldoende heeft gedaan). Als Opel dat niet heeft gedaan is de verkopende partij tekortgeschoten. Wat daar dan de gevolgen van zijn, moet nader worden bepaald. Een financiële compensatie lijkt dan het meest voor de hand te liggen (tenzij iemand die functie heel specifiek nodig had en dit ook aantoonbaar had aangegeven voor de koop).
Wat betreft de accu neemt Opel een afwachtende houding in tov GM. Logisch op zich want de eerste stap in dit hele proces is dat vast komt te staan wat concreet het probleem is en wat mogelijke oplossingen zijn. Pas als dat duidelijk is, kunnen oplossingen en mogelijk compensatieregelingen bedacht worden. Het probleem is niet eens zozeer het verschil in recht tussen Amerika en Nederland, maar de vraag wat het probleem precies is en of, en op welke wijze, het probleem oplosbaar is.
De lastigheid is nu, dat we niet weten wat GM, LG en Opel al ontdekt hebben over het probleem en of en op welke wijze ze deze informatie in de openheid willen brengen. Ik deel de eerder gemaakte opmerking dat GM er niet happig op zal zijn de accu’s te gaan vervangen. Zolang GM niets doet, zal Opel ook een afwachtende houding aannemen. Alleen voor ons als consument is dat maar een beperkt houdbare strategie.
Op dit moment is het dus afwachten of - al dan niet gezamenlijk - iets gaan opstarten. Een ‘gewone’ mail zoals ik die heb gezonden heeft weinig opgeleverd helaas... Hoe kijkt de rest er tegen aan? Nog wachten (en zo ja hoe lang) of iets gezamenlijks opzetten?
Wat dat laatste betreft kwam er een - niet helder - verhaal dat dit destijds niet in de onderhandeling met GM zou zijn meegenomen. Dat is dan naar mijn mening een keuze geweest of een fout geweest (zou redelijk gênant zijn trouwens). In beide gevallen had het moeten resulteren in het verwijderen van reclame uitingen omtrent On Star bij de verkoop van de auto’s en/of duidelijk communicatie hierover voorafgaand aan het sluiten van de koop; het is aan Opel om te bewijzen dat zij dat voldoende heeft gedaan). Als Opel dat niet heeft gedaan is de verkopende partij tekortgeschoten. Wat daar dan de gevolgen van zijn, moet nader worden bepaald. Een financiële compensatie lijkt dan het meest voor de hand te liggen (tenzij iemand die functie heel specifiek nodig had en dit ook aantoonbaar had aangegeven voor de koop).
Wat betreft de accu neemt Opel een afwachtende houding in tov GM. Logisch op zich want de eerste stap in dit hele proces is dat vast komt te staan wat concreet het probleem is en wat mogelijke oplossingen zijn. Pas als dat duidelijk is, kunnen oplossingen en mogelijk compensatieregelingen bedacht worden. Het probleem is niet eens zozeer het verschil in recht tussen Amerika en Nederland, maar de vraag wat het probleem precies is en of, en op welke wijze, het probleem oplosbaar is.
De lastigheid is nu, dat we niet weten wat GM, LG en Opel al ontdekt hebben over het probleem en of en op welke wijze ze deze informatie in de openheid willen brengen. Ik deel de eerder gemaakte opmerking dat GM er niet happig op zal zijn de accu’s te gaan vervangen. Zolang GM niets doet, zal Opel ook een afwachtende houding aannemen. Alleen voor ons als consument is dat maar een beperkt houdbare strategie.
Op dit moment is het dus afwachten of - al dan niet gezamenlijk - iets gaan opstarten. Een ‘gewone’ mail zoals ik die heb gezonden heeft weinig opgeleverd helaas... Hoe kijkt de rest er tegen aan? Nog wachten (en zo ja hoe lang) of iets gezamenlijks opzetten?