Dramatische verkoop cijfers Volt en Ampera
- Norbert
- Stamgast
- km-stand: 83300
- Lifetime: 31
- Auto: Ampera-e
Re: Dramatische verkoop cijfers Volt en Ampera
De een heeft meer last van de gebreken als een ander. Mogelijk ook doordat de een meer luxe is gewend en er hogere verwachtingen van had.
Goed ik mag van geluk spreken dat ik eigenlijk erg weinig storingen, mankementen en problemen heb ondervonden, als ik zo dit forum mag geloven.
Desalniettemin, denk ik niet dat mijn volgende auto een Volt zal zijn.
Maar dit heeft te maken hebben metmijn verwachting dat er tegen die tijd een 300km-range EV op de markt zal zijn binnen budget. En dan heb ik geen Range-Extender nodig.
Goed ik mag van geluk spreken dat ik eigenlijk erg weinig storingen, mankementen en problemen heb ondervonden, als ik zo dit forum mag geloven.
Desalniettemin, denk ik niet dat mijn volgende auto een Volt zal zijn.
Maar dit heeft te maken hebben metmijn verwachting dat er tegen die tijd een 300km-range EV op de markt zal zijn binnen budget. En dan heb ik geen Range-Extender nodig.
- Poul
- Moderator
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Contacteer:
Die 300km-range EV is voor mij in 90% van de ritten ook wel voldoende (afgezien van extreme koude periodes). Maar in de overige ritten van 150-200 km enkele reis naar het noorden, zuiden of het oosten zonder dat er op de bestemming voldoende laadmogelijkheden zijn, heb ik toch een range-extender nodig. En voor de vakantie naar Frankrijk of zo moet ik dan nog wat anders verzinnen. Ik wacht dus op 800 km bereik. Moet kunnen, de techniek is er al.Norbert schreef:Desalniettemin, denk ik niet dat mijn volgende auto een Volt zal zijn.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- Norbert
- Stamgast
- km-stand: 83300
- Lifetime: 31
Ik hoor dit vakantieargument erg vaak, maar ik zie het probleem van van auto wisselen niet.Poul schreef:En voor de vakantie naar Frankrijk of zo moet ik dan nog wat anders verzinnen. Ik wacht dus op 800 km bereik. Moet kunnen, de techniek is er al.
Ik ga niet vaak/ver op vakantie op het moment i.v.m. persoonlijke voorkeur en een kleine, maar mocht ik ver weg willen, dan zou ik van auto ruilen met een collega of familielid.
Misschien ga jij wel 10x per jaar op vakantie, en dan is dit wel wat veel gedoe.
Ja de techniek voor 800km range is er, maar is onbetaalbaar.
Ik help je hopen dat dit binnen een paar jaar wel betaalbaar wordt!
- Morgoth
- Harde kern
- km-stand: 186000
- Lifetime: 49
- Auto: Ampera
Wees maar niet bang, dat gaat er niet komen.
Rekenvoorbeeld:
Wij rijden met onze 10kW aan boord ongeveer 60km gemiddeld. Om 10kW thuis te kunnen laden moet hij 3 a 4 uur aan de Lolo.
Omdat we een 16A huisaansluiting hebben kunnen we maximaal 3,6kW per uur laden, goed voor 20km dus. Om voor 300km energie te laden moet de auto dus minimaal 15 uur aan de lader, er van uitgaande dat je inderdaad op maximaal vermogen laden kunt. Voor 800 kilometer staat de auto dus 40 uur aan de lader.
Als zouden de accu's kleiner worden en een enorme capaciteit krijgen, dan nog is de laadtijd een probleem wat niet op te lossen is. Met een hoger Amperage laden is lastig omdat je dan met hele dikke kabels en zware stekkers moet gaan werken en bovendien heb je dat thuis niet tot je beschikking. Met hoogspanning laden zou een oplossing kunnen zijn maar dat heb je thuis ook niet.
We zitten nu eenmaal met de wet van behoud van energie. Alles wat je uit je auto wilt halen moet er ook in. Daarom ben ik er 100% zeker van dat er voor de consument nooit plug-ins zullen komen die 800km actieradius op één lading hebben.
Je zou een systeem kunnen bedenken dat je thuis de auto met 230V en 16A laadt en onderweg kunt "tanken" met bv 10.000V Dan gaat het laden 40x sneller en zou je 800km actieradius kunnen laden in een uurtje.
Maar ik zet in op energie opwekken in de auto zelf. In eerste instantie met benzine of diesel en later met waterstof en brandstofcel of wellicht in de verre toekomst misschien wel kernfusie.
Wat is er mis mee om gewoon elektrisch te rijden maar de accu's op peil te houden door een constant op het zelfde toerental lopende generator. Die kun je zo ontwerpen dat hij zeer zuinig loopt op één vast toerental, geruisloos is en zeer schoon is.
Rekenvoorbeeld:
Wij rijden met onze 10kW aan boord ongeveer 60km gemiddeld. Om 10kW thuis te kunnen laden moet hij 3 a 4 uur aan de Lolo.
Omdat we een 16A huisaansluiting hebben kunnen we maximaal 3,6kW per uur laden, goed voor 20km dus. Om voor 300km energie te laden moet de auto dus minimaal 15 uur aan de lader, er van uitgaande dat je inderdaad op maximaal vermogen laden kunt. Voor 800 kilometer staat de auto dus 40 uur aan de lader.
Als zouden de accu's kleiner worden en een enorme capaciteit krijgen, dan nog is de laadtijd een probleem wat niet op te lossen is. Met een hoger Amperage laden is lastig omdat je dan met hele dikke kabels en zware stekkers moet gaan werken en bovendien heb je dat thuis niet tot je beschikking. Met hoogspanning laden zou een oplossing kunnen zijn maar dat heb je thuis ook niet.
We zitten nu eenmaal met de wet van behoud van energie. Alles wat je uit je auto wilt halen moet er ook in. Daarom ben ik er 100% zeker van dat er voor de consument nooit plug-ins zullen komen die 800km actieradius op één lading hebben.
Je zou een systeem kunnen bedenken dat je thuis de auto met 230V en 16A laadt en onderweg kunt "tanken" met bv 10.000V Dan gaat het laden 40x sneller en zou je 800km actieradius kunnen laden in een uurtje.
Maar ik zet in op energie opwekken in de auto zelf. In eerste instantie met benzine of diesel en later met waterstof en brandstofcel of wellicht in de verre toekomst misschien wel kernfusie.
Wat is er mis mee om gewoon elektrisch te rijden maar de accu's op peil te houden door een constant op het zelfde toerental lopende generator. Die kun je zo ontwerpen dat hij zeer zuinig loopt op één vast toerental, geruisloos is en zeer schoon is.
Laatst gewijzigd door Morgoth op do 24 jul 2014, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
- Poul
- Moderator
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Contacteer:
Dank voor je geruststellende woorden, Morgoth.
Groeten,
Poul
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- Morgoth
- Harde kern
- km-stand: 186000
- Lifetime: 49
Graag gedaan 
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
- Riconl
- Harde kern
- km-stand: 237600
- Lifetime: 20
- Auto: Volt
Volgens mij kan mijn Nuon laadpunt met max 3x 32A laden....die LOLO kan maar 1x 16A
Nou is mijn laadpunt wel bedraad hiervoor maar aan beide kanten niet aangesloten omdat ik het nu niet nodig heb.
Zal dan ook mijn 3x25A moeten laten aanpassen naar een zwaardere aansluiting met extra vaste kosten tot gevolg.
Maar je zou dan ongeveer 6x zo snel kunnen laden en dan is een grotere actieradius wel te realiseren.
Nou is mijn laadpunt wel bedraad hiervoor maar aan beide kanten niet aangesloten omdat ik het nu niet nodig heb.
Zal dan ook mijn 3x25A moeten laten aanpassen naar een zwaardere aansluiting met extra vaste kosten tot gevolg.
Maar je zou dan ongeveer 6x zo snel kunnen laden en dan is een grotere actieradius wel te realiseren.
- Kat9
- Sponsor
- km-stand: 150000
- Lifetime: 23
Een kleine geruststelling http://www.groen7.nl/opel-ampera-krijgt-een-opvolger/ voor de tevreden rijder.
Forum Sponsor, Koen Engineering & Consultancy
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!
- Robbertpatrison
- Bekende
- km-stand: 37000
- Lifetime: 4
- Contacteer:
Die laadtijd is vervelend, maar niet een onoverkomelijk problem:Morgoth schreef:Wees maar niet bang, dat gaat er niet komen.
Voor 800 kilometer staat de auto dus 40 uur aan de lader.
Als zouden de accu's kleiner worden en een enorme capaciteit krijgen, dan nog is de laadtijd een probleem wat niet op te lossen is.
Tesla's high power thuislader doet 46km/h or 93km/h. http://www.teslamotors.com/charging#/highpower
Dus voor 800km duurt het 8.6 uur. En met de supercharger stations hier gaat het zelfs 272km in een half uur.
Een veel groter probleem is is de prijs van een elektrische auto. Bij een netto Energiekostenwinst van maar ~500 euro per jaar ben je break-even in 10 jaar als de auto 5K euro meer kost dan een vergelijkbare conventionele auto. In de praktijk kost de Ampera veel meer dan een vergelijkbare luxe Astra of Prius. Zonder subsidie is dat gat niet te dichten.
Een ander probleem is dat de milieuwinst nogal klein is. Nederlandse elektriciteit is niet erg byzonder schoon is voor CO2-emjssies. Een hybride auto stoot per km ongeveer hetzelfde uit dus de winst is vrijwel nul.
- wseelde
- Bekende
- km-stand: 100000
- Lifetime: 4
- Contacteer:
Blijkbaar was ik niet de enige die lang op de levering van zijn Ampera heeft moeten wachten. Verkoopcijfers van mei, juni en juli: 0 Ampara's. Dus ik denk... Dan zal ik in Augustus wel de enige zijn.... Maar er zijn er toch nog 17 op kenteken gezet. Ik was al even bang dat ik dat allerlaatste Ampera koper zou worden, maar gelukkig niet dus.