Privé of zakelijk?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.

Hoe beschik jij over de Ampera?

Privé koop
80
20%
Privé lease
3
1%
Zakelijk koop
163
41%
Zakelijk lease
146
37%
Anders...
3
1%
 
Totaal aantal stemmen: 395

ralph1978
Vaste klant
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 03 dec 2012, 22:40
km-stand: 31000
Lifetime: 54
Auto: Ampera-e
Locatie: zuid-limburg

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door ralph1978 »

Zakelijk, eenmanszaak
Havikmobile
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 09:57
km-stand: 9000
Lifetime: 31
Auto: Ampera

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door Havikmobile »

Zakelijk leasen gekozen.
Vorige auto was zakelijk koop, maar twijfelde wat over de restwaarde.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door Alex »

Havikmobile schreef:Zakelijk leasen gekozen.
Vorige auto was zakelijk koop, maar twijfelde wat over de restwaarde.
Die weer ruimschoots wordt gecompenseerd door KIA.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Edward B
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 10:32
km-stand: 123652
Lifetime: 3
Auto: Ampera
Locatie: Zaanstad

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door Edward B »

Zakelijk gekocht, maar gebruikt +- 20 maanden oud en nog 40 maanden 0% over. Aankoop slechts ff 19.0000,- ex btw en samen met de actieradius zowel prive als zakelijk binnen accu afstand, rijd ik nu super voordelig, leuk en nog groen ook.
Beter rijk te leven dan rijk te sterven.
Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, 19"225/40 zafira velgen
Van 12-2012, gekocht 08-2014 met 72.000km liftime toen 4,3 nu ruim 120k 3.1, laatste 20k 1,6
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door HenryAmpera »

Ik heb (nog??) geen Ampera of Volt, maar mocht ie er komen, dan prive koop. ;)
Dat zijn er nog niet zoveel, zo te zien. ;)
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door gl640 »

die groep zal komende jaren gaan groeien lijkt me.
je ziet ook steeds meer berichten van 2e hands aanschaf hier op het forum
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
jehuisman
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 01:00
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door jehuisman »

Prive gekocht,

Na enige vergelijkingen in Excel is de Ampera een voordelige keuze bij 30.000km per jaar.

Aanschafwaarde Ampera (met 80.000km) a €20.000 ligt hoger dan een acceptabele 100% brandstofauto, zegge €15.000. Echter een besparing op wegenbelasting (komende 11 maanden volledig, 2016 nog onzeker, ws half tarief) plus verbruik, levert minimaal €2.000 per jaar op. Icm gratis opladen op het werk levert het nog eens €500 op.

Met 2 jaar is dit terug verdient, plus nog de hogere restwaarde. Daarnaast, als het tarief voor wegenbelasting interessanter blijft dan andere brandstofauto's is dit een goedkope (dan zichzelf terugverdiende) auto na een jaar of 6. Ideale 2e auto die dan ws voor bijna niets voor de deur staat :D.

ps. met €0,34 vergoeding voor zakelijke ritten (10-15.000 per jaar) hou ik per maand geld over!
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door NeufegliseThierry »

Ik volg je redenering maar wat betreft de restwaarde zou ik me niet rijk rekenen. Ga maar na: er zijn Ampera's en Volts die in pakweg 2,5 jaar en minder dan 50.000 km in de BTW €30.000,-- van de oorspronkelijke € 50.000,-- hebben zien verdampen (staan er op dit moment meerdere uit 2012 met rond de 40.000 a 50.000 km te koop voor rond de/minder dan € 20.000,--). Zet daar maar een Volvo of BMW naast met dezelfde nieuwwaarde en kilometerstand en je zult begrijpen dat er nauwelijks andere auto's te bedenken zijn waarbij de restwaarde zo snel duikelt.

Dat is allemaal prima verklaarbaar (o.a. de subsidieregelingen) maar de vraag is hoeveel particulieren een 2e of 3 hands Ampera zullen willen aanschaffen over pakweg 3 jaar. En dan zou de auto van €15.000,-- die jij koppelt aan de Ampera van € 20.000,-- wel eens een hogere restwaarde kunnen blijken te hebben.

Wat je nog wel vergeet: de standaardonderhoudsbeurten zijn veel goedkoper, dus da's weer een positief punt voor de Ampera/Volt :thumbup:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door HenryAmpera »

De afschrijving is inderdaad hoog, maar als ik nu een Ampera of Volt koop, is dat wel met de intentie om daar nog 5 tot 8 (of misschien wel meer) in te rijden. Wat de restwaarde van een 10 jaar oude Ampera/Volt is met meer dan 3 ton op de teller, daar lig ik niet wakker van, en in mijn berekeningen houd ik gewoon €0,00 aan. ;)
Waar ik me meer zorgen om maak zijn de onkosten bij de hogere km standen.... Dat lijkt me nu een beetje koffiedik kijken....
En wat is de accu capaciteit bij 200k +?? Als die geleidelijk steeds minder wordt, en je op den duur gedwongen wordt om steeds meer (en tegen die tijd weer duurdere) benzine te verbruiken.
Misschien is er tegen die tijd een Ampera 2 met betere accu's, en met een beetje geluk zijn die dan geschikt voor de Ampera 1, wie zal het zeggen, maar dat is een kosten post die dan pas te bereken is of dat wel zo rendabel is.... :geek:
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Privé of zakelijk?

Bericht door NeufegliseThierry »

HenryAmpera schreef: Wat de restwaarde van een 10 jaar oude Ampera/Volt is met meer dan 3 ton op de teller, daar lig ik niet wakker van, en in mijn berekeningen houd ik gewoon €0,00 aan. ;) :
Helder, maar ik reageerde op je stelling dat de restwaarde hoger zou zijn. bij een nul restwaarde zal daar geen sprake van zijn.

En uiteindelijk wegen de vele financiële voordelen toch op tegen de afschrijving als een baksteen en zakelijke gebruikers hebben dan ook nog een hogere afschrijvingspost dus tel uit je 'winst', ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Plaats reactie