Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
MJL
Newbie
km-stand: 10500
Lifetime: 18
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Bericht door MJL »

Zelf heb ik ook het idee om maximaal 90 % te laden wat je zelf goed kan instellen.
Hierdoor hou je de optie open om indien een keer nodig vlak voor vertrek 100% te laden.
(Als de update eenmaal is gedaan is er geen weg meer terug en ik verwacht geen snelle definitieve oplossing)
Dit voorgesteld aan Opel dealer (dus niet meedoen met terug roepactie), hier stonden ze positief tegenover om dat dit in principe het zelfde is.
Later werd ik terug gebeld door de Opel dealer dat het wel mijn eigen verantwoordelijk is en als er iets gebeurd met brand ten gevolge van dit euvel ik als persoon geheel aansprakelijk kan worden gesteld.(auto en omgeving)
Heb ik nu eigenlijk nog wel een keuze, of ben toch verplicht om de update uit te laten voeren?
Donnie
Newbie
km-stand: 5000
Lifetime: 0

Bericht door Donnie »

Hoi MJL,

Ik zou je (en iedereen eigenlijk) wel aanraden om de update te doen. Als je het niet doet en er zou brand uitbreken (met alle mogelijke gevolgen van dien), dan loop je inderdaad het risico dat je (mede)aansprakelijk bent voor de schade aan je eigen auto en eventueel ook aan andere auto’s of voorwerpen doordat je niet alle maatregelen (de update) hebt genomen om schade te voorkomen. Dat is natuurlijk een situatie en discussie die je wilt vermijden en dat doe je door de update te doen waardoor de verantwoordelijkheid voor de oplossing en de aansprakelijkheid (weer) bij Opel komt te liggen (voor wat betreft dit probleem).

Ik begrijp ook heel goed dat je wel graag 100% wilt kunnen opladen, dat geldt ook voor mij (en alle anderen vermoed ik) maar helaas is het nu dus (hopelijk tijdelijk) niet mogelijk.

Wat betreft de Poll, daar ga ik nog induiken maar wegens tijdsgebrek nog even niet aan toegekomen.
Donnie
Newbie

Bericht door Donnie »

Ivo schreef:
Donnie schreef: Misschien dat ik het eenvoudig kan zien (maar ik weet nog niet hoe) maar weet iemand hoeveel Opel Ampera-e rijders wr lid zijn van dit Forum?

@moderator: is het mogelijk om daar een poll over uit te zetten of zo onder de Ampera-e leden van dit forum?
Je kunt een poll maken in dit subforum. Uiteindelijk zullen de gebruikers jou moeten benaderen als ze interesse hebben, ik kan niet de gegevens pro-actief delen.

Ook kan ik in de database zien hoeveel gebruikers zich hebben geregistreerd met een Ampera-e als auto. Dat geeft een indicatie m.b.t. je eerste vraag.
Hoi Ivo,

Dankjewel voor je reactie. Is dat (het aantal Ampera-e gebruikers op dit forum) iets dat je mag delen? Ik zag dat je aangaf dat ik een Poll kan maken in dit subforum. Misschien een gebrek aan technische kennis van mijn kant (gelukkig maar dat ik de Ampera update niet zelf hoeft te installeren), maar waar kan ik dat vinden?

Bedankt!

Groeten
MJL
Newbie
km-stand: 10500
Lifetime: 18

Bericht door MJL »

Hallo donnie, bedankt voor je snelle reactie.
Nu het allemaal bezonken is ga toch maar een afspraak maken voor de update.(downgrade).
Was erg blij met de Ampera-E,maar dat is nu wel wat getemperd.
Mijn angst is wel dat we misschien wel lang door Opel aan het lijntje worden geladen met de uitspraak dat er aan een definitieve oplossing wordt gewerkt.
Donnie
Newbie

Bericht door Donnie »

MJL schreef:Hallo donnie, bedankt voor je snelle reactie.
Nu het allemaal bezonken is ga toch maar een afspraak maken voor de update.(downgrade).
Was erg blij met de Ampera-E,maar dat is nu wel wat getemperd.
Mijn angst is wel dat we misschien wel lang door Opel aan het lijntje worden geladen met de uitspraak dat er aan een definitieve oplossing wordt gewerkt.
Hoi MJL,

Ik herken dat gevoel wel van een deuk in het enthousiasme over de auto. Aan de andere kant realiseer ik me ook nog steeds hoe geweldig de auto is. Zelfs met de tijdelijke (gaan we gewoon van uit) downgrade van het bereik geniet ik elke keer nog steeds enorm als ik in de auto rijd. Het is gewoon een super fijne auto op heel veel fronten. Dat het probleem even gaat duren begrijp ik ook weer wel. Het grote voordeel tov andere schandalen (zoals de sjoemelsoftware van VW) is dat het onderdeel waar er iets mis mee is, niet door Opel/GM zelf is geproduceerd, maar door LG. Daar kan GM/Opel op zich niets aan doen dus, maar ze moeten het naar hun klanten wel goed oplossen. De kans is groot dat LG een grote rol moet spelen bij die oplossing en dat zal wel wat getouwtrek gaan opleveren. Maar ook LG heeft er groot belang bij in deze groeimarkt om zijn naam hoog te houden. Daarom vertrouw ik er ook op dat er nog wel een oplossing gaat komen. Zo niet, dan zou mijn voorstel zijn dat we een keer met alle Nederlandse Opel Ampera-e rijders aankloppen bij Opel NL :wave:
NeufegliseThierry
Harde kern
km-stand: 195

Bericht door NeufegliseThierry »

Daarbij: de 'downgrade' is maar 5% en niet de eerder gecommuniceerde 10%. Valt dus reuze mee. Ik laad eigenlijk altijd tot 80% op en die ene keer dat ik maximaal wil opladen scheelt het dus maar 5%.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
tverdeni
Newbie
km-stand: 12500
Lifetime: 7

Bericht door tverdeni »

Gisteren heeft mijn Ampera zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en dus ook de aanpassing in maximaal laadniveau. (160 euro voor een uurtje werk vind ik trouwens dik betaald... :roll:
De garage weet niet wanneer er een oplossing is en moet hiervoor op Opel Nederland wachten.
Ik heb dus het contactformulier op hun site ingevuld met de vraag wanneer er een oplossing is, wat de compensatie in gaat houden en hoe de terugkoopregeling eruit ziet.
Ik wacht nu de reactie af.
Ben benieuwd en roep iedereen op om ditzelfde te doen.
Wordt vervolgd......
Roos
Vaste klant
km-stand: 25000

Bericht door Roos »

NeufegliseThierry schreef:Daarbij: de 'downgrade' is maar 5% en niet de eerder gecommuniceerde 10%. Valt dus reuze mee. Ik laad eigenlijk altijd tot 80% op en die ene keer dat ik maximaal wil opladen scheelt het dus maar 5%.
Waarom laad je meestal tot 80%?
NeufegliseThierry
Harde kern

tverdeni schreef: Ik heb dus het contactformulier op hun site ingevuld met de vraag wanneer er een oplossing is, wat de compensatie in gaat houden en hoe de terugkoopregeling eruit ziet.
Ik ben zelf aardig juridisch onderlegd (ook wat disputen m.b.t. auto's gehad en allemaal gewonnen/gelijk gekregen) maar vraag me af waarom je om een terugkoopregeling vraagt.

Uiteindelijk gaat het nu om 5% minder mogelijkheid om te laden. Zelfs als dat de permanente fix wordt kun je dat moeilijk kwalificeren als een gebrek dat het rechtvaardigt om de auto door de dealer terug te laten kopen.

Oftewel: kun jij misschien voordat ik en anderen bij je aanhaken (zoals je dat vraagt) uitleggen op grond van welk juridisch handvat jij denkt kans van slagen te hebben? Alvast bedankt :thumbup:
NeufegliseThierry
Harde kern

Roos schreef:Waarom laad je meestal tot 80%?
Hoi Roos: wil je zo laag mogelijke accudegradatie hebben (accu 'slijt' langzaam over de jaren) komt uit onderzoek en praktijkervaring naar voren dat het verstandig is om niet beneden de 20% te ontladen en niet meer dan 80% te laden.

Hier een keer van afwijken is geen ramp maar als je regelmatig tot 100 (nou ja, nu 95)% laadt en/of de accu vrijwel leegrijdt, dan versnel je zelf het degradatieproces. Dit staat overigens ongetwijfeld ook al wel elders op het forum beschreven.

Dit principe verklaart ook waarom er ook 9 jaar na de marktintroductie weinig gebruikers zijn die een degradatie van de accu van een Ampera (zonder e) ondervinden. Die heeft een brutocapaciteit die veel ruimer is dan 10, waardoor de accu dus nooit echt helemaal vol geladen wordt en ook nooit helemaal leeg gereden wordt. En dat is het beste recept om de accu 'fris' te houden.
Plaats reactie