Dramatische verkoop cijfers Volt en Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Robbertpatrison
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Auto: Ampera-e
Contacteer:

Re: Dramatische verkoop cijfers Volt en Ampera

Bericht door Robbertpatrison »

Ik ben het eens dat het rapport van travelcard gemakkelijk tot de de verkeerde conclusie leidt. Eerst: 4.44 km/l is correct voor Ampera/Volt. Dit zijn de harde feiten uit het rapport (zie http://www.travelcard.nl/Nieuws/Nieuwsb ... -brandstof)

Code: Selecteer alles

-- Average real-life usage --  Official Factory
               2014             2013          number
            l/100km (MPG) l/100km (MPG)  l/100km (MPG)
Ampera/Volt    4.44 (53)     4.89 (48)      1.2 (196)
Prius PI       4.59 (51)     4.54 (52)      2.1 (112)
Outlander      6.56 (36)       -            1.9 (124)
Volvo V60      5.32 (44)       -            1.8 (131)
Fabrieksopgave van 1.2 l/100km deugt natuurlijk voor geen meter, en daardoor is de conclusie dat plug-in hybrides veel meer benzine gebruiken toch wel correct. De praktijkgetallen voor de Outlander en de V60 zitten er natuurlijk nog veel meer naast. Die 1.2 l/100km voor Volt/Ampera ging uit van precies 100km: eerste 75km elektrisch de accu leeggereden en dan de overige 25 km op benzine. Da's daverende onzin natuurlijk, temeer daar in amerika is de officiele accureikweidte van dezelfde Volt/Ampera 61km (38miles) is. Die 61km is wel correct als gemiddelde. Ik haal meestal 73km in de zomer en 66km in de winter, met mild weer en weinig snelweg.

Je schrijft dat je ~100 km op een dag rijdt: dat zou precies Opel's 1.2 l/100km scenario zijn. Maar je krijgt in de praktijk 2.94 l/100km en veel minder dan 70% EV. Het zou interessant zijn om te zien hoe dat komt. Hoe ver kom je op een volle acculading? Rij je meestal snelwegen?

Honderd kilometer kost je dus 2.94 l/100km plus 13kWh voor de volle accu. Bij E1,914/liter en 23c/kWh is dat dus 5.63 + 2.99 = 8.61 euro aan energie. Ter vergelijking: dezelfde 100km kosten in een Opel Astra 6.7 x 1.84 = 12.33euro en in een Prius 5.95 * 1.84 = 10.95. Dus je bent ~1/4 goedkoper uit met de Ampera ten opzichte van een auto uit dezelfde klasse. Op jaarbasis (15000km) bespaar je ~500 euro.

Bij het normverbruik van 1.2l/100km +13kWh volle accu zouden de kosten slechts 5,28 euro/100km geweest zijn, half zoveel als een vergelijkbare benzineauto.
Robbertpatrison
Bekende
Contacteer:

Hoeveel subsidie is nodig voor de Ampera?

Verkoop is nul op dit moment. De Ampera kost 40K euro en dat is veel te duur en er is er waarschijnlijk nog nooit een verkocht als niet-leaseauto. Vergelijkbare autos kosten veel minder: de aangeklede Prius Business kost 31.2K, een leuke Opel Astra Business kost 21.3K. De praktijkbesparing in energiekosten zijn ongeveer 400euro/jaar (Prius) en 500euro/jaar(Astra).

Als we dat voordeel uitsmeren over 10 jaar blijft er een gat van 4.8K (Prius) en 13.7K (Astra) tussen vergelijkbare autos. Zonder een belastingsubsidie is dat gat gewoon te groot om ooit nog een Ampera te verkopen. Een belastingsubsidie van 10K euro zou een groot verschil maken.

Hier in California kreeg ik $9K subsidie op de aanschaf van mijn Volt. Omdat benzine hier spotgoedkoop is is dat niet genoeg om het financieele gat helemaal te dichten maar het zorgt voor genoeg verkoop.
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Alex schreef:Hoeveel Ampera- en Voltrijders hebben een kaart van Travelcard?
:wave:

Dat is die club die (samen met Leaseplan) reclame maakt(e?) voor een plug-in hybride, maar je gewoon een tankpas stuurt zonder laadpas :roll:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Norbert
Stamgast
km-stand: 83300
Lifetime: 31

Bericht door Norbert »

Robbertpatrison schreef:Je schrijft dat je ~100 km op een dag rijdt: dat zou precies Opel's 1.2 l/100km scenario zijn. Maar je krijgt in de praktijk 2.94 l/100km en veel minder dan 70% EV. Het zou interessant zijn om te zien hoe dat komt. Hoe ver kom je op een volle acculading? Rij je meestal snelwegen?
Ik kan soms niet laden op bestemming en rij dan dus op benzine 100km terug. 95% snelwegen waarbij ik over het algemeen 100km/h of 120km/h op de teller heb staan.
Mijn gemiddelde range is 58km. Ik schat dat ik tussen de 40-50% elektrisch rij. Ongv 55k km per jaar in totaal, maar ik heb em nog geen jaar.
Robbertpatrison
Bekende
Contacteer:

Norbert schreef:
Robbertpatrison schreef:Je schrijft dat je ~100 km op een dag rijdt: dat zou precies Opel's 1.2 l/100km scenario zijn. Maar je krijgt in de praktijk 2.94 l/100km en veel minder dan 70% EV. Het zou interessant zijn om te zien hoe dat komt. Hoe ver kom je op een volle acculading? Rij je meestal snelwegen?
Ik kan soms niet laden op bestemming en rij dan dus op benzine 100km terug. 95% snelwegen waarbij ik over het algemeen 100km/h of 120km/h op de teller heb staan.
Mijn gemiddelde range is 58km. Ik schat dat ik tussen de 40-50% elektrisch rij. Ongv 55k km per jaar in totaal, maar ik heb em nog geen jaar.
Dank voor het detail. Da's een grote afstand: 55K km/jaar! Ik heb mijn Volt bijna 2 jaar en sta nu op bijna 40K. Dat klopt wel allemaal gegeven je rijpatroon met 2x 100km op een dag, waarbij je vaak niet kan laden aan een kant. Dan is inderdaad 50% elektrisch een prima resultaat.

Ik heb een DashDaq waarmee ik de elektrische efficientie live kan zien. Snelweg bij 100km/u is ongeveer 5,8km/kWh ga je iets hard, dan zakt het snel in to 5,0km/kWh (51km op een acculading). In de stad, (wat ik het meest rijd) haal ik 7,5km/kWh. Ik merk wel dat het nuttig is om via da 'hold' mode op de snelweg op benzine te rijden en de acculading te sparen voor rijden in de stad.
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Contacteer:

Bericht door japio »

Ivo schreef:1 van de dingen die ik heb teruggekoppeld is dat de Ampera gewoon heel erg fijn is om te rijden. Goed weggedrag, stil en vlot.
Vandaag heb ik mijn eerste flinke rit met de Ampera gereden en moest hier aan denken, op de Duitse A12 vond ik de auto qua rijeigenschappen door de mand vallen. Het motorgeluid viel op topsnelheid 100% mee en dat was weer positief.

-bij een korte noodstop ging de auto glijden (invoegers die nog niet op gelijke snelheid waren)
-bij een matig wegdek geeft de auto te snel het gevoel het niet aan te kunnen, dan geen 4 voetjes op de vloer gevoel.

Het glijden is wel te verklaren door de samenstelling van de band icm met een hoge bandenspanning, het laatste viel me erg tegen want de (echte reiswagens) Audi's, BMW's en Mercedessen vlogen daar gewoon door.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Morgoth
Harde kern
km-stand: 186000
Lifetime: 49

Bericht door Morgoth »

Aangezien ik in Duitsland woon rij ik dus met grote regelmaat op de Duitse Autobahn. Ik vind de wegligging best acceptabel voor zo'n zware auto. Okee, met een Mercedes, Audi of BMW moet je hem niet vergelijken. Is ook niet helemaal eerlijk denk ik. Het is in feite gewoon een hele dure Corsa. In Duitsland koop je voor het bedrag van een Ampera ook een Porsche Cayman. Die ligt een stuk beter op de weg.
Ik vind de snelheidsbegrenzing een beetje aan de lage kant. Die 169 rij je zo. Had best een beetje hoger gemogen.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

Op topsnelheid heb ik toch meerdere keren de blokken gevoeld, als de weg zo vlak als een biljartlaken is dan zou ik hem ook wel wat hoger op durven stoken, maar nu is het voor mij wel genoeg.
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

On topic

http://www.autoweek.nl/nieuws/29222/gee ... +nieuws%29

Ik zou er toch geen meer kopen, kennelijk ben ik niet de enige.
volt-NL
Stamgast
km-stand: 20000
Lifetime: 0

Bericht door volt-NL »

Ik wil straks wel weer een volt. Ik geniet nog elke dag van deze auto. En ik ben erg benieuwd naar de volt 2de generatie. Hopelijk met grotere accu, snellader en zuiniger motor.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Plaats reactie