Alex schreef:Als ik 3,5 jaar geleden voor 50 ruggen dit had gekocht,
(plaatje)
dan kon ik daar nu nog ruim 40 ruggen voor beuren. Nu ik daar een Volt voor heb gekocht, zou ik met 15 ruggen spekkoper zijn.
En zo heb ik dat gedaan;
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Ik moet er ook 5 jaar in rijden tot 2018. Ik denk dat er dan veel mensen zullen zijn die graag een volt/ampera 2e hands willen aanschaffen. In 2018 vervalt de saldering met betrekking tot de aan het net geleverde (zonne) stroom zo begreep ik. Zij moeten dan ergens heen met hun energie, de volt/ampera is daarvoor natuurlijk bij uitstek geschikt.
Cherokee schreef: In 2018 vervalt de saldering met betrekking tot de aan het net geleverde (zonne) stroom zo begreep ik. Zij moeten dan ergens heen met hun energie, de volt/ampera is daarvoor natuurlijk bij uitstek geschikt.
Ampera/Volt daar bij uitstek voor geschikt? Not, juist een volledig elektrische auto (met een 20 kWh + accu) waar je veel meer elektriciteit in kunt stoppen is dan veel interessanter.
Vrees dat naarmate de tijd vordert de markt voor Volts/Ampera's alleen maar verder in elkaar zal zakken. Immers hoe ouder, hoe minder interessant een grote auto is die klein van binnen is en een behoorlijk negatieve reputatie kent... (zelf nog steeds redelijk tevreden by the way)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Cherokee heeft het bij het rechte eind, doorgaans is het overschot aan PV stroom niet zo heel erg groot én je moet ook nog eens thuis blijven als het zonnetje schijnt. Je kunt ook nog een elektrische boiler voeden en een stationaire batterij plaatsen om de pieken af te vangen.
De salderingsregeling gaat pas 2020 op de schop, moet je wel een slimme meter hebben want anders draait ie gewoon nog ouderwets terug
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Even iets positiefs. Ik ben zeer tevreden met de Ampera op alle gebieden. Financieel, rijden, afwerking, kosten, opties e.d. Niets dan lof. Jammer dat deze geen vervolg krijgt.
Ach, de aanschafbelasting op plug-in-hybrides gaat omhoog en zolang onze auto's het blijven doen, kunnen ze best wel aantrekkelijk worden op de 2e handsmarkt.
Bij mijn investeringsbeslissing in 2013 heb ik het andersom benaderd. Als ik van mijn investering alle subsidies en terggaven aftrek, hem volledig tot nul afschrijf in vijf jaar, kost mijn Ampera mij netto per maand EUR 100,-. Voor 2500 km pm ben ik netto ca EUR 60 pm kwijt, verzekeringspremie heb ik niet gedurende vijf jaar en ook geen wegenbelasting gedurende een aantal jaren. De onderhoudskosten zijn, in ieder geval de eerste twee jaar, marginaal. Daarvoor kan ik niet een dergelijke comfortabele auto rijden.
Maar laat ik het afkloppen, tot nu toe heb ik nog geen pech en mankementen van betekenis gehad. Sommige dingen hadden handiger/beter gekund, maar op elke auto is wel wat aan te merken. Alles wat ik er na vijf jaar meer dan niets voor terug krijg, is mooi meegenomen. Een andere auto had mij altijd meer gekost.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.
Ik heb de mijne tweedehands gekocht voor 26.000 of 26.500 (wil ik even vanaf zijn) en heb als volgt geredeneerd:
3 jaar rijden, restwaarde 5.0000 = 7.000 afschrijving per jaar.
Ik weet het, dat is -zeker gemiddeld gekeken over 3 jaar- overdreven, maar toen ik de mijne kocht wist ik ook waar ik aan begon qua potentiële technische ellende en de afbouw van de fiscale voordelen.
Voordeel van deze benadering is wel dat wanneer ik zoals nu na een jaar 'm kan inruilen voor rond de 19.000 ik dat zonder slag of stoot doe omdat ik dat gewoon acceptabel vind in het licht bezien van mijn inkomsten aan reis/km vergoeding.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)