Gezocht : lader schuko

Wat zoek je?
Gebruikersavatar
Viper666
Bekende
Berichten: 71
Lid geworden op: za 27 feb 2016, 14:06
km-stand: 44500
Lifetime: 19
Auto: Ampera
Locatie: Meeuwen (België)

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Viper666 »

Nochtans CE gecertifieerd, net zoals de spark van het Zweedse Charge Amps.
Zelfde principe.
Tussen haakjes, na de controlbox staat er toch evenzeer spanning op de kabel?

Citaat:
Specifications

• Voltage: 230VAC ±10% (L+N+PE) 50Hz ±1%
• Charging current: 6-16A ±5% (16 Amp version), 6-32A ±5% (32 Amp version)
• Self power consumption: 0.6W (Idle) / under 5W (Charge)
• Cable: 6.5 meters heavy duty isolation, 2.5mm2 (16 Amp version), 6.0mm2 (32 Amp version and adapter)
• Power connector: Schucko (16A), IP44 (32A), we can supply other types, please ask
• Car connector: SAE J1772
• Ambient temp: -30°C to +40°C
All parts are CE and/or TÜV approved and rated at or above standards to ensure funtionality and safety.
Opel Ampera 03/2014, Sovereign Silver Cosmo, Pilot LED
Charging with Pod Point Solo S7
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Alex »

Viper666 schreef:Tussen haakjes, na de controlbox staat er toch evenzeer spanning op de kabel?
Jazeker, maar dat wordt gecontroleerd door de controlbox en de auto. Als je de kabel in een stopcontact steekt, komt er alleen stroom te staan tot aan de controlbox. Dat mag/mocht slechts 30 cm zijn en dat is niet voor niets. Tussen de controlbox en de auto is de stroom gecontroleerd, tussen de controlbox en de stekker niet.

Als je de kabel gebruikt in de openbare ruimte/buiten dan is safety first. Als je tussen de controlbox en de auto de kabel beschadigt dan zullen auto en controlbox direct de kabel spanningsloos maken, maar bij een kabel met de controlbox in de stekker aan de autozijde niet. Dan moet je maar afwachten wat er gebeurt met maximaal 16A op de kabel!

Je bent bijna aan het laden op Mode1, terwijl dat voor auto's verboden is. Voor motorfietsen (en lichte voertuigen) mag dat wel. Zo laadt de Renault Twizy met een vaste kabel zonder controlbox (het lijkt wel een stofzuiger :crazy: ).

Dus veiligheid in de openbare ruimte staat voorop.

Maar goed, er zijn leden op dit forum dit nog veel beter kunnen uitleggen dan ik.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Viper666
Bekende
Berichten: 71
Lid geworden op: za 27 feb 2016, 14:06
km-stand: 44500
Lifetime: 19
Auto: Ampera
Locatie: Meeuwen (België)

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Viper666 »

OK thanks voor de heldere uitleg. Ik gebruik de thuislader enkel thuis. Op openbare laadplaatsen wordt de Type 2 naar type 1 kabel zonder controlbox gebruikt.
Opel Ampera 03/2014, Sovereign Silver Cosmo, Pilot LED
Charging with Pod Point Solo S7
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Morgoth »

Ik vind het onzin.
Tegenwoordig is elke elektrische installatie voorzien van smeltveiligheden of installatieautomaten en een differentiaalschakelaar. Bij het beschadigen van de kabel valt de spanning direct af. Het risico is nihil.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
Viper666
Bekende
Berichten: 71
Lid geworden op: za 27 feb 2016, 14:06
km-stand: 44500
Lifetime: 19
Auto: Ampera
Locatie: Meeuwen (België)

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Viper666 »

Ik vind het systeem Spark van charge amps in ieder geval interessanter dan een vast laadstation.
Kabel van 7,5 meter standaard en alle elektronica in het handvat en schakelbaar tussen 6-10 en 16A. Hoe simpel kan het zijn.
Als mijn Voltec thuislader stuk gaat wordt het zoiets als dit systeem.
Opel Ampera 03/2014, Sovereign Silver Cosmo, Pilot LED
Charging with Pod Point Solo S7
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door NeufegliseThierry »

Zo zie je maar weer: zoveel mensen zoveel wensen :-)

Ikzelf ben erg blij met mijn wandlader buiten, moet er niet aan denken bij iedere laadbeurt thuis weer met losse snoeren te moeten gaan leuren. Nu elke keer binnen (letterlijk) een paar seconden klaar.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door japio »

@Alex, volgens welk voorschrift mag dat niet?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Alex »

japio schreef:@Alex, volgens welk voorschrift mag dat niet?
Mary heeft dat een keer in een draadje uitgelegd, dacht ik. Er is/was een norm die die 30 cm aangeeft/gaf. Zoals ik al meldde zijn er anderen die het beter op een rijtje hebben.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door japio »

Die 30 centimeter norm is vast een vrouwending :shock: Waarschijnlijk is het net zo'n grap als het terugvoeden van zonnepanelen op het net; tot een 2kW omvormer mag deze rechtstreeks in de huisinstallatie worden bijgeknoopt -geen verplichte kabel naar de meterkast- wat veelal 100den euro's scheelt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Paradroid
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 22:15
km-stand: 64000
Lifetime: 2
Auto: Ampera

Re: Gezocht : lader schuko

Bericht door Paradroid »

Update : die van de esl-shop is binnengekomen ( ongeveer 5 dagen levertermijn) en werkt prima.

Op mijn 2012 ampera trekt ie 15,1 ampere , dus fungeert zoals een vaste lader. Ik heb begrepen dat je vanaf MY13 zelf kan instellen hoeveel stroom ie mag nemen dus daar kan je dan wss nog wat instellen

Ik ben er blij mee, dat oranje ding kan nu permanent in de auto blijven :)
Plaats reactie