Flitspalen, remmers en afstand houden. Zo niet, BOEM!!

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Razwer
Stamgast
km-stand: 17000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Re: Klachten over het navigatiesysteem

Bericht door Razwer »

japio schreef:Ik heb maling aan jouw onbegrip jegens verkeerscontrole's Razwer, jouw argumenten zijn eenzijdig gekleurd.
Ho ho ho, niet mijn woorden verdraaien aub. Mijn issue is met flitspalen. Ik heb het woord "trajectcontrole" nog geen 1 keer uitgesproken (behalve nu dan). Mijn argumentatie gaat vooral over verschil in snelheid, iets wat word veroorzaakt door een flitspaal. Als ik een euro krijg voor elke automobilist op de A10 of de A9 wie remt bij een flitspaal ondanks dat hij ONDER de maximum snelheid rijd, heb ik in 1 dag mijn maand salaris te pakken en misschien wel meer.
Flitspalen zijn een gevaar. Het enige voordeel wat ze opleveren is geld voor de overheid.
Met een verhaal over hoe rustig het is bij een traject controle ben je appels met peren aan het vergelijken.
japio schreef:Het gedonder bij de Coentunnel laat zien dat veel automobilisten onvoldoende inzicht hebben om op de juiste manier te kunnen anticiperen bij de snelheid waarmee ze op dat moment rijden.
precies mijn punt...
Norbert
Stamgast
km-stand: 83300
Lifetime: 31
Auto: Ampera-e

Re: Flitspalen, remmers en afstand houden. Zo niet, BOEM!!

Bericht door Norbert »

Ik ben blij dat het topic gesplitst is, Mod bedankt!

Ik ben geen ambtenaar die beslissingen maakt over wat de beste manier van handhaven is. Of het daadwerkelijk het meest effectieve middel is, weet ik dus niet. Dat is simpelweg mijn vak en expertise niet.

"Te hard rijden" is heel simpel en in mijn ogen helemaal geen onzin term:
als je huidige snelheid hoger is als de maximum toegestane snelheid dan is dit te hard.

Je argument dat de huidige maximale snelheden verouderd zijn, ben ik niet mee eens. Naar wat ik verneem, worden die constant te discussie gesteld en bijgesteld. De exacte snelheid is een combinatie van veiligheid en doorstroming en mileu en andere omstandigheden.

Het is prima als je vind dat de snelheid omhoog moet, maar zolang de wet zegt 120/130 heb je daar aan te houden, en niet voor eigen rechter spelen omdat je het te langzaam/verouderde regel vind.

Je stelt dat het verschil in snelheid gevaarlijk is. En daar stel ik je helemaal gelijk in. Dus als iedereen zich aan de maximum snelheid houd, minimaliseer je het snelheidsverschil. Serieus, als je dan zegt: iedereen moet sneller rijden, leg je het probleem maar bij een ander neer: zo makkelijk...
Ik vind het bijzonder dat je in dezelfde paragraaf waarin je zegt het verschil de boosdoener is, ook zegt dat het de langzaam-rijders hun schuld is dat er een snelheidsverschil is. In jouw ogen moet iedereen zich aan jouw snelheid aanpassen? of in ieder geval in de richting van 'sneller'.

Ik zie de verhoging naar 130km/h echt als een vergissing. Zeker wanneer de maximumsnelheid dan ook nog verschilt tussen 6 uur in de ochtend & 7 uur in de avond. Dat leid tot een hoger snelheidsverschil en dat is gevaarlijk, daar zijn we het over eens. Dat laatste zorgt ook nog eens voor verwarring, iets wat je zeker niet wil in het verkeer of regels in het algemeen.

Hoe hoger de snelheid des te meer afstand je nodig hebt om te remmen. feit: stopafstand bij 120 km/uur is 24 auto's van gemiddelde lengte. Bij nog hogere snelheden neemt deze afstand exponentieel toe! (bij reactietijd = 0)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ve ... /snelheid/
Een hogere snelheid is niet veiliger, en dat durf ik wel als feit te stellen.

Jammer dat je hier boos van geworden bent, wat zul jij vaak boos zijn ?
Maar goed, zoals ik het verwoordde: "Ik ben ervan overtuigt" geeft aan dat het een overtuiging/mening is, hoe kun je daar nou boos om worden. Wordt je ook boos als ik zeg dat mijn lievelingskleur blauw is, en dit niet onderbouw?

Je stelt dat iedereen die niet hard wil rijden maar van de weg af moet. Ik vind dat echt heel typerend voor je hele post.
Als je hard wilt rijden, ga je maar lekker naar het circuit zou ik zeggen, en houd je je op de openbare weg aan de regels.

Ook ik laat het hierbij denk ik, want met uitspraken als:
Razwer schreef:Als je niet (hard) wilt rijden, neem dan lekker een fiets zou ik zeggen.
Razwer schreef:Maar ja, snelheids belasting moet toch geint worden anders gaat de overheid failliet...
Razwer schreef:Soms vergeet ik dat niet iedereen van hetzelfde niveau is.
vind ik het discussiëren niet zo leuk.
Razwer
Stamgast

Bericht door Razwer »

Norbert schreef:Ik vind het bijzonder dat je in dezelfde paragraaf waarin je zegt het verschil de boosdoener is, ook zegt dat het de langzaam-rijders hun schuld is dat er een snelheidsverschil is. In jouw ogen moet iedereen zich aan jouw snelheid aanpassen? of in ieder geval in de richting van 'sneller'.
Nope, dat is een aanname van jou. Ik doel eerder hier op: http://www.veiligverkeernederland.nl/faq/V85
V85 is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden.

De V85-regel is een eenvoudig manier om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt. Meteen wordt ook duidelijk wie tot de harde kern snelheidsduivels gerekend mag worden.
Dat is ook mijn hele punt. Het afremmen bij een flitspaal voldoet hier niet aan en dat afremmen is toch schering en inslag (wat overigens in het geval waar ik een aanrijding had het zo ernstig was dat mensen totaal tot stilstand gingen staan).

sorry als ik op een manier reageerde die jou niet zinde, soms ben ik wat fel als ik voor mijn mening op kom en het zwaar oneens ben met bepaalde uitspraken waarbij bijvoorbeeld een onderwerp als veiligheid besproken word.
Het is niet mijn bedoeling mensen te beledigen en als dat wel zo het geval was dan bij dezen mijn excuses.
Mijn bewoording was misschien af en toe onhandig.

In mijn opvatting stel jij: "Flitspalen (en ...) maken de weg veiliger".
Dat is pertinent onwaar. Dat is niet mijn mening, dat is feitelijk zo en dat probeer ik hier duidelijk te maken en te onderbouwen.

Verder ben ik het oneens met veel gestelde snelheids limieten maar eigenlijk zijn dat 2 discussies door elkaar heen en is het misschien niet handig dit in een enkele discussie te voeren ivm argumentatie welke verkeerd opgevat word.
Laatst gewijzigd door Razwer op vr 04 okt 2013, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Ik heb bestuurders die veronderstellen zelf goed te kunnen rijden liever voor me dan achter me.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

+1 :D
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Dit heb ik er ooit over geschreven:

http://www.dutchtrafficconsult.nl/cgblo ... andthirty/
http://www.dutchtrafficconsult.nl/cgblo ... de-mieren/

Oké, hard rijden is misschien leuk en bekt lekker, maar rationeel niet te verklaren. Te zacht rijden overigens ook niet.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Razwer
Stamgast

Bericht door Razwer »

een jaar na de volgende uitspraak van jou:
Al met al verwacht ik een stijging van het aantal ongevallen en een negatieve invloed op doorstroming en milieu.
ben ik reuze benieuwd of je cijfers hebt die deze mening kunnen staven. Maar gezien je post van een jaar later, waarbij je ineens dat argument laat vallen, lijkt het mij dat dit een non argument was. Als dit niet zo is zie ik graag het tegendeel bewezen.

Een neutrale opmerking, met autorijden is het niet opvallend dat iedereen die langzamer dan jou rijd een slak is en iedereen die harder dan jou rijd een maniak? Zo denkt het gros van de bestuurders :lol: Menig standup comedian die hier al een grap over gemaakt heeft. :lol:

Overigens is de max snelheid van 130 geen spectaculaire verhoging. Als je rondkijkt in Europa is diezelfde max snelheid in menig land de max snelheid. Waarom is het in Nederland raar en gevaarlijk en eng en bizar? Het wegennet en de kwaliteit er van is in Nederland vaak nog beter gergeld ook dan in menig ander Europees land.
liedekef
Vaste klant
km-stand: 58084
Lifetime: 4

Bericht door liedekef »

Alex en Norbert: +10 :clap: :thumbup:

Ik heb nog maar weinig mensen tegengekomen die over de snelheidsproblematiek exact denken zoals ik.
Ik ben tijdens het rijden verschillende categorieën beginnen uitvinden voor zij die een eigen interpretatie van de wet hebben:
  • - remmers: zij de overal te pas en te onpas remmen om overklaarbare redenen
    - 50-gers: zij die overal 50 rijden, ook op 70 km/u wegen
    - 60-gers: idem, maar die hebben dus een boete aan hun been in de bebouwde kom
    - L-rijders: zij die geen bochten kunnen nemen, niet deftig kunnen vertrekken aan een stoplicht, maar wel altijd te hard rijden
    - fighters: denken dat zij alles overal mogen doen, zeker veel te hard rijden in de bebouwde kom. Maar als je teken doet dat ze zot bezig zijn, stoppen ze en achtervolgen je of snijden je de pas af
Er zullen er nogwel meer zijn ook :)
Pure White, Lederen bekleding Jet Black/Frosted Nickel, Park Pilot incl. achteruitrijcamera, Navigation Audio Pack, SPX Voltec
Real Name: Franky
Razwer
Stamgast

Bericht door Razwer »

liedekef schreef:
  • - remmers: zij de overal te pas en te onpas remmen om overklaarbare redenen
    - 50-gers: zij die overal 50 rijden, ook op 70 km/u wegen
    - 60-gers: idem, maar die hebben dus een boete aan hun been in de bebouwde kom
    - L-rijders: zij die geen bochten kunnen nemen, niet deftig kunnen vertrekken aan een stoplicht, maar wel altijd te hard rijden
    - fighters: denken dat zij alles overal mogen doen, zeker veel te hard rijden in de bebouwde kom. Maar als je teken doet dat ze zot bezig zijn, stoppen ze en achtervolgen je of snijden je de pas af
Lol, herkenbaar.
Bedoel je toevallig de middelvinger bij "Maar als je teken doet dat ze zot bezig zijn"? :lol:
De "Fighters" zijn overigens vaak te herkennen aan een petje en/of licht getinte huidskleur (soms in een 6+ jaar oude BMW). (ja dit is generaliserend en bedoeld met een knipoog).

Met oog op jouw lijstje, en (blijkbaar) de velen die het Norbert en Alex eens zijn, verwijs ik naar dit topic: http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=1994 :lol: :lol: :lol: :lol: (ter duidelijkheid, humor op de woordspeling).

Ik mis overigens nog wat categorien aangezien ik met geen enkele kan identificeren :angel:
Norbert
Stamgast
km-stand: 83300
Lifetime: 31
Auto: Ampera-e

Bericht door Norbert »

liedekef schreef:Ik heb nog maar weinig mensen tegengekomen die over de snelheidsproblematiek exact denken zoals ik
Het is geen populair standpunt. Ikzelf werk voor bedrijf waar 90% leaserijder is en in de snelste 14% auto mogelijk rijd. Ik ben hier een van de weinige met het idee dat de maximum het maximum is en langzamer ook prima is.
Het is blijkbaar heel normaal om overal zo hard te rijden als mogelijk is en met flitsnav aan. En dan 'eventjes goed te remmen' wanneer die af gaat.

Praktische reden dat we elkaar op de weg niet vaak tegenkomen: we rijden ongeveer even hard :P
liedekef schreef:Maar als je teken doet dat ze zot bezig zijn..
Doe het niet, het is gewoon gevaarlijk voor jezelf, er zitten mensen tussen 'met een kort lontje' (sociaal aanvaardbare verwoording van mensen een agressie stoornis). Ik ben zelf geen bodybuilder, en wil ook geen schade aan mijn auto dus als ik het echt echt te gevaarlijk vind bel ik 0900-8844 en geef ik het kenteken en hectometerpaalnummer door.
Ik kan geen belgisch vergelijkbaar (wel politie, geen nood) nummer vinden, dus daar zul je zelf moeten bepalen of inderdaad belangrijk genoeg is om 101 /112 te bellen.
Laatst gewijzigd door Norbert op vr 04 okt 2013, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie