Privé of zakelijk?
-
Ferdinand
- Newbie
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 15:43
- km-stand: 28700
- Lifetime: 12
- Auto: Bolt
Re: Privé of zakelijk?
Zakelijk gekocht, met aftrek van Mia en Vamil straks 'voor de zaak zo'n EUR 36.000,-.
-
Hanzzzz
- Stamgast
- Berichten: 426
- Lid geworden op: do 03 mei 2012, 10:39
- km-stand: 240000
- Lifetime: 31
- Auto: Ampera
- Locatie: Baarn
Re: Privé of zakelijk?
Ben je ook echt accountant? Valt er zo'n groot deel van je inkomen na alle andere aftrekposten in de 52% schijf? Dus 164% van de inkoopprijs?Accountant schreef:Ik ben wel benieuwd naar de overwegingen van degene die de auto privé hebben gekocht. Zonder fiscale voordelen en met een waardedaling van de accupacks in het verschiet lijkt mij een privé aankoop niet voor de hand liggen.
Zelf heb ik de auto zakelijk gekocht. Ik ben een IB-ondernemer (eenmanszaak) en het fiscale voordeel voor mij ligt op 52%. Met een VAMIL-regeling kun je de auto in het eerste jaar voor 75% afschrijven. Ik ben echter startende ondernemer kan kan de auto geheel willekeurig afschrijven, dus in 2012 in z'n geheel. BTW eraf, investeringsregelingen zijnde KIA en MAI betekent dit dat auto mij ongeveer € 7.000 netto kost in 2012. Ik heb een goede inruilprijs voor mijn auto gekregen en financier daar de € 7.000.
Het is natuurlijk wel zo dat de besparing aan inkomstenbelasting gedurende 2012 komt, en het geld voor de aankoop wel beschikbaar moet zijn bij aflevering van de auto.
-
Accountant
- Newbie
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 31 mar 2012, 18:11
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Privé of zakelijk?
Hanzzzz schreef:Ben je ook echt accountant? Valt er zo'n groot deel van je inkomen na alle andere aftrekposten in de 52% schijf? Dus 164% van de inkoopprijs?Accountant schreef:Ik ben wel benieuwd naar de overwegingen van degene die de auto privé hebben gekocht. Zonder fiscale voordelen en met een waardedaling van de accupacks in het verschiet lijkt mij een privé aankoop niet voor de hand liggen.
Zelf heb ik de auto zakelijk gekocht. Ik ben een IB-ondernemer (eenmanszaak) en het fiscale voordeel voor mij ligt op 52%. Met een VAMIL-regeling kun je de auto in het eerste jaar voor 75% afschrijven. Ik ben echter startende ondernemer kan kan de auto geheel willekeurig afschrijven, dus in 2012 in z'n geheel. BTW eraf, investeringsregelingen zijnde KIA en MAI betekent dit dat auto mij ongeveer € 7.000 netto kost in 2012. Ik heb een goede inruilprijs voor mijn auto gekregen en financier daar de € 7.000.
Het is natuurlijk wel zo dat de besparing aan inkomstenbelasting gedurende 2012 komt, en het geld voor de aankoop wel beschikbaar moet zijn bij aflevering van de auto.
Ik ben een echte accountant. Zoals ik aangeef ben ik startend ondernemer. De constructie is misschien te ingewikkeld om hier uit te leggen. Maar, als startend ondernemer in de vorm van een eenmanszaak/vof kun je de eerste drie jaar willekeurig afschrijven. Hierdoor is het mogelijk de afschrijvingen zodanig sturen dat de afschrijvingen volledig tegen 52% kunnen vallen. Afschrijvingen op alle andere activa (inventaris e.d.) kunnen dan 2012 niet worden genomen en de afschrijvng op de auto wel. Dat is een vorm van willekeurig afschrijven. Lukt het mij niet om de 52% schijf te pakken, dan kan de startend ondernemer een gedeelte van de afschrijving verschuiven naar 2013 of misschien zelfs 2014 (uitgaande dat 2012 startjaar is).
-
Hanzzzz
- Stamgast
- Berichten: 426
- Lid geworden op: do 03 mei 2012, 10:39
- km-stand: 240000
- Lifetime: 31
- Auto: Ampera
- Locatie: Baarn
Re: Privé of zakelijk?
Nee,ok dan begrijp ik het. Ik dacht even dat je zonder meer alles in 2012 ging afschrijven. Niet dat ik je niet geloof maar iedereen kan zich op een forum voor de lol accountant noemen.Accountant schreef:Hanzzzz schreef:Ben je ook echt accountant? Valt er zo'n groot deel van je inkomen na alle andere aftrekposten in de 52% schijf? Dus 164% van de inkoopprijs?Accountant schreef:Ik ben wel benieuwd naar de overwegingen van degene die de auto privé hebben gekocht. Zonder fiscale voordelen en met een waardedaling van de accupacks in het verschiet lijkt mij een privé aankoop niet voor de hand liggen.
Zelf heb ik de auto zakelijk gekocht. Ik ben een IB-ondernemer (eenmanszaak) en het fiscale voordeel voor mij ligt op 52%. Met een VAMIL-regeling kun je de auto in het eerste jaar voor 75% afschrijven. Ik ben echter startende ondernemer kan kan de auto geheel willekeurig afschrijven, dus in 2012 in z'n geheel. BTW eraf, investeringsregelingen zijnde KIA en MAI betekent dit dat auto mij ongeveer € 7.000 netto kost in 2012. Ik heb een goede inruilprijs voor mijn auto gekregen en financier daar de € 7.000.
Het is natuurlijk wel zo dat de besparing aan inkomstenbelasting gedurende 2012 komt, en het geld voor de aankoop wel beschikbaar moet zijn bij aflevering van de auto.
Ik ben een echte accountant. Zoals ik aangeef ben ik startend ondernemer. De constructie is misschien te ingewikkeld om hier uit te leggen. Maar, als startend ondernemer in de vorm van een eenmanszaak/vof kun je de eerste drie jaar willekeurig afschrijven. Hierdoor is het mogelijk de afschrijvingen zodanig sturen dat de afschrijvingen volledig tegen 52% kunnen vallen. Afschrijvingen op alle andere activa (inventaris e.d.) kunnen dan 2012 niet worden genomen en de afschrijvng op de auto wel. Dat is een vorm van willekeurig afschrijven. Lukt het mij niet om de 52% schijf te pakken, dan kan de startend ondernemer een gedeelte van de afschrijving verschuiven naar 2013 of misschien zelfs 2014 (uitgaande dat 2012 startjaar is).
Ik doe overigens hetzelfde al heeft het me wel wat hoofdbrekens gekost om het uit te zoeken. Bij de belastingdienst en het agentschap weten ze pas te vertellen hoe het echt werkt als je zelf de juiste vragen gaat stellen.
Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011
-
Alberts
- Newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 16:00
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Privé of zakelijk?
Zakelijk, lease 
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Privé of zakelijk?
Zakelijk gekocht. Ik heb een eenmanszaak en pas KIA, MIA en VAMIL toe. Verder natuurlijk ex. BTW. De wegenbelasting, voor mijn oude Toyota Avensis Verso Diesel zo'n € 1.500 per jaar, houd ik ook op zak. Met de Toyota Prive loop ik per 1-1-13 de aan mijzelf te betalen netto € 0,19 per kilometer mis. Al met al kost de auto op deze manier heel weinig t.o.v. Doorrijden met een 7-zits diesel.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
-
piebes
- Newbie
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 14:11
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Privé of zakelijk?
Zakelijk gekocht. De eenmanszaak is net opgericht met als doel het promoten van duurzame vervoersoplossingen 
- Jan van Die
- Vaste klant
- Berichten: 114
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:20
- km-stand: 56787
- Lifetime: 4
- Auto: Ampera
Re: Privé of zakelijk?
@Hanzzzz
Je schrijft: Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011
Hoe zit dat? Voor de aftrek is het jaar van betalen toch bepalend?
Je schrijft: Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011
Hoe zit dat? Voor de aftrek is het jaar van betalen toch bepalend?
Zzzoemm...
-
Michael
- Stamgast
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 01 mar 2012, 11:12
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Privé of zakelijk?
Dat gaat een leuke discussie worden met de belastingdienst en je boekhouder.piebes schreef:Zakelijk gekocht. De eenmanszaak is net opgericht met als doel het promoten van duurzame vervoersoplossingen
-
Jvdheuvel
- Bekende
- Berichten: 53
- Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 16:43
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Privé of zakelijk?
Heeeee vertel 2011 ? Hoe doe je dat dan ben eeeeerg benieuwdJan van Die schreef:@Hanzzzz
Je schrijft: Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011
Hoe zit dat? Voor de aftrek is het jaar van betalen toch bepalend?