Garantie op vervangen batterijpakket

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats reactie
paul83
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di 30 aug 2022, 17:15
km-stand: 86400
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Garantie op vervangen batterijpakket

Bericht door paul83 »

Beste medeforummers,

Mijn 2017 Ampera-e heeft ergens in 2022 een nieuw accupakket gekregen, onder de terugroepactie. Dit pakket is na een paar maanden defect geraakt en nogmaals vervangen. Nu onder garantie.

Ik wilde weten wat de garantiestatus is van mijn auto. En aangezien mijn dealer (Henri+Herman) niet meer bestaat, mailde ik met Opel Nederland. Na lange wachttijd kreeg ik deze respons:
Naar aanleiding van uw verzoek hebben wij het e.e.a. nader besproken en bekeken waarbij wij van mening blijven dat:

A: Een terugroepactie absoluut een vorm van garantie is die in dit geval binnen 8 jaar na levering van het voertuig in 2017 is nageleefd;

B: Zoals eerder medegedeeld er geen garantie op garantie wordt gegeven.

Met het bovenstaande hopen wij inzichtelijk te hebben gemaakt dat een garantie-vorm niet herhaaldelijk op basis van een verlenging/voortdurend principe kan en daarom in deze hierbij ophoud.
Ik ben het hier niet mee eens, ik kan met herinneren dat er een nieuwe garantie werd afgegeven, alleen heb ik daar zelf geen brieven (meer) van. Maar bijvoorbeeld hier: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -ampera-e/ en op dit eigen form door @ruwils: https://www.amperaforum.nl/viewtopic.ph ... ket#p46238

Gelukkis is de Ampera-E helemaal in goede staat, maar ik wil wel graag weten of ik een €15.000 kostende tikkende tijdbom onder de auto heb liggen. Mijn vraag dus aan jullie; heeft iemand nog een iets harder bewijs dat Opel Nederland toch echt wel nog een paar jaar garantie moet geven?

Paul
HielkeHoeve
Bekende
Berichten: 63
Lid geworden op: do 02 nov 2023, 15:30
km-stand: 92000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Garantie op vervangen batterijpakket

Bericht door HielkeHoeve »

ChatGPT:
Wat een vervelende situatie en wat jammer dat de communicatie vanuit Opel zo stug is. Het is begrijpelijk dat je na twee defecte accu's wilt weten waar je nu aan toe bent.

De terugroepactie voor jouw Ampera-e was een verplichte actie van Opel om een potentieel gevaarlijk defect te verhelpen. Het is dus geen normale, vrijwillige garantie die Opel gaf, maar een wettelijke plicht. Opel noemt het wel 'een vorm van garantie', maar het is cruciaal om dit onderscheid te maken. De originele 8 jaar fabrieksgarantie op de accu geldt voor de eerste accu en het eerste defect.

Opel stelt dat 'er geen garantie op garantie wordt gegeven'. Dit is een standaardregel die fabrikanten hanteren, maar hier wordt die regel anders toegepast dan de wet voorschrijft.
Het tweede accupakket is onder de garantie van het eerste pakket vervangen. Maar het tweede pakket moet als een los product worden gezien. Als dit pakket binnen de garantietermijn van de eerste accu defect raakt, valt het onder de garantie van de eerste accu. Maar nu dit pakket weer defect is, is de situatie anders.

De wet stelt dat consumenten recht hebben op een deugdelijk product. Als de tweede accu zo snel na installatie weer defect raakt, voldoet deze niet aan de redelijke verwachtingen van de levensduur. Dit is een verborgen gebrek, waarvoor Opel verantwoordelijk is. De wettelijke conformiteitsgarantie, die een levensduur van 2 jaar heeft, geldt hier in ieder geval voor. Opel kan de wettelijke conformiteitsgarantie niet uitsluiten of inperken met een eigen garantiebeleid.

Wat kun je doen?
* Vraag een second opinion bij een andere officiële Opel-dealer.
Het is mogelijk dat de eerste dealer of Opel Nederland niet volledig op de hoogte is van de situatie. Een andere dealer kan de geschiedenis van je auto inzien en je wellicht verder helpen.
* Dien een klacht in bij de Geschillencommissie Voertuigen.
Als de dealer en Opel Nederland niet meewerken, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Voertuigen. Deze commissie is gespecialiseerd in dit soort conflicten en kan een bindende uitspraak doen. De Geschillencommissie zal oordelen of de accu die in de auto is geplaatst voldeed aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben. Aangezien een accu vele jaren mee zou moeten gaan, sta je sterk.
* Vraag advies aan de ANWB of de Consumentenbond.
De ANWB en Consumentenbond bieden juridisch advies aan hun leden en hebben veel ervaring met dit soort zaken. Ze kunnen je helpen een sterke zaak op te bouwen en je te adviseren over de beste vervolgstappen.
Het is duidelijk dat je in je recht staat en dat de reactie van Opel niet correct is. Het is een misvatting dat er geen garantie op een vervangingsonderdeel zit, zeker als dat onderdeel binnen korte tijd weer kapot gaat.
Plaats reactie