Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
eludias
Newbie
km-stand: 168000
Lifetime: 0
Auto: Ampera

Kan 'Gewenste oplaadniveau' niet instellen om accu

Bericht door eludias »

Ik ben een recente Opel Ampera-e bezitter geworden (van een garage gekocht), en ik zie anderen noemen dat je het 'Gewenste oplaadniveau' kunt instellen (op 80% of 90%) om de accu te sparen.

Deze optie heb ik niet, ik heb wel de 2 andere Tabs 'Laadmodus' en 'Tijdelijk negeren'. Ook in de handleiding die ik online heb gevonden (https://www.manualslib.com/download/195 ... era-E.html op pagina 197) staat deze mogelijkheid niet.

Mis ik een software update?

Moet ik zelf een dealer zoeken en deze terugroepactie daar laten installeren?

Of moet ik ergens anders iets instellen of doen?

Thx!
drummer
Bekende
km-stand: 1100
Lifetime: 1
Auto: Ampera-e

Re: Kan 'Gewenste oplaadniveau' niet instellen om accu

Bericht door drummer »

eludias schreef:Ik ben een recente Opel Ampera-e bezitter geworden (van een garage gekocht), en ik zie anderen noemen dat je het 'Gewenste oplaadniveau' kunt instellen (op 80% of 90%) om de accu te sparen.

Deze optie heb ik niet, ik heb wel de 2 andere Tabs 'Laadmodus' en 'Tijdelijk negeren'. Ook in de handleiding die ik online heb gevonden (https://www.manualslib.com/download/195 ... era-E.html op pagina 197) staat deze mogelijkheid niet.

Mis ik een software update?

Moet ik zelf een dealer zoeken en deze terugroepactie daar laten installeren?

Of moet ik ergens anders iets instellen of doen?

Thx!
ik denk dat je inderdaad een software update gemist hebt. In de handleiding die je vind in MyOpel zie je de optie (derde tabje) wel bij het hoofdstuk: Rijden en Bediening > Opladen > Tijdgestuurd opladen. Ff laten update zou ik zeggen.
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Er zijn twee verschillende manieren om het laadniveau te beperken. Vanaf de Ampera-e 2017 tot 2018 (of begin 2019) kun je dat doen door de zogenaamde "hilltopreserve" of "heuveltopreserve" aan te zetten. Deze instelling beperkt de Ampera-e van die jaartallen het laadniveau tot 80%. Pas vanaf de latere modellen 2019- 2000 kun je dit zelf instellen a.h.v. een "slider" of schuifbalk waarbij je zelf het percentage kan bepalen.

Deze schuifbalk kan voor zover ik weet bij de eerste modellen niet met een software update toegevoegd worden. Ik denk dat er dusdanige hardwareverschillen in de boordcomputer en het laadcircuit/BMS zitten dat dit niet met een software update uit te breiden is. Op het Chevy Bolt forum heb ik daar in ieder geval niets over gelezen dat dit wel zou kunnen.
eludias
Newbie
km-stand: 168000

Bericht door eludias »

Ruwils schreef:Er zijn twee verschillende manieren om het laadniveau te beperken. Vanaf de Ampera-e 2017 tot 2018 (of begin 2019) kun je dat doen door de zogenaamde "hilltopreserve" of "heuveltopreserve" aan te zetten. Deze instelling beperkt de Ampera-e van die jaartallen het laadniveau tot 80%.

Hartelijk dank!

De verkopende (niet-Opel) garage gaf aan dat alles 'up-to-date' was, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Ik heb inderdaad eentje uit 2017, en wel iets dat hilltopreserve heet. Ik ben het nu aan het proberen!

Als ik in de auto 'software updaten' zegt, komt hij terug met software is al up-to-date en de versie is 14.5.0, maar weet niet of dat iets zegt (is dat alleen versie van entertainment systeem, of van alles?).

Ook had ik nog nooit van MyOpel gehoord, en heb me meteen aangemeld. Aanmelden gaat wel, en krijg meteen 'er is een terugroepactie te doen', maar als ik dan klik kom ik op een pagina '404 niet gevonden'. Ik zal een dealer gaan zoeken zodat mijn auto-bezit 'geverified' kan worden...
ben84
Newbie
km-stand: 1400

Bericht door ben84 »

Goedemiddag mede Ampera-e bezitters.

Ook ik ben in bezit van een Ompel ampera-e welke ik in juni 2020 heb aangeschaft. Ik ben vandaag pas achter de compensatieregeling gekomen. Ik heb in een eerder stadium al contact gehad met mijn dealer (Siton Heerenveen) over de voortgang voor het vervangen van de accu van de auto. Zij konden mij hierin geen duidelijkheid verschaffen. Vandaag gemaild met de dealer dat ik ook de compensatie wil vanaf het begin dat de problemen bij ons bekend zijn gemaakt. Dealer geeft aan hierin niet mee te gaan om met terugwerkende kracht te compenseren. Ik heb aangegeven dat het erg gek is dat dit niet bekend gemaakt is aan de kopers van de auto. Hier lijkt de dealer maling aan te hebben. Ook Opel Nederland gebeld voor de voorwaarden van deze regeling, zij schuiven dit probleem af door te zeggen dat de regeling niet van Opel Nederland is en hier dan ook geen uitspraak over kunnen doen en verwijzen me terug naar de dealer.
Dealer heeft mij gemaild en eigenlijk komt het erop neer dat ik god op de blote knieen mag bedanken dat Opel een dergelijke regeling heeft ingesteld. Belachelijk ik heb 30k neergeteld voor een deugdelijk product deze klantenservice manager van (inmiddels Opel Haaima/Hielkema) doet net of we geen hinder hebben of hebben gehad hiervan, waardeloos wat mij betreft.

Zijn er nog opties om wel met terugwerkende kracht iets te krijgen (buiten juridische stappen om), of heeft iemand tips om de dealer wel zover te krijgen? Helaas kon ik de voorwaarden van de regeling niet krijgen anders had ik dit graag zelf uitgezocht of laten uitzoeken.

Ik hoop dat we snel de nieuwe accu krijgen en het gedonder omtrent hiermee klaar is. Overigens ben ik wel tevreden met de Opel Ampera zelf, het valt mij niet tegen allemaal om toch maar wat positief af te sluiten.

met vr gr,

Ben
Geert2202
Newbie
km-stand: 0

Bericht door Geert2202 »

Ik heb vandaag van mijn dealer weer gewoon de creditnota van 310 euro over maart gekregen. Dus als er dealers zijn die beweren dat Opel Nederland de compensatie heeft stopgezet lijkt me dat onjuist.
Ruben
Bekende
km-stand: 0

Bericht door Ruben »

Ik ben dinsdag gebeld voor de kilometerstand voor de compensatie van maart. Ik heb de laatste update (tot max 80%) al even terug uit laten voeren.

Het blijft bizar hoe verschillend er mee omgegaan wordt.
sbogovac
Harde kern
km-stand: 138578
Lifetime: 18

Bericht door sbogovac »

ben84 schreef:[...] Zijn er nog opties om wel met terugwerkende kracht iets te krijgen (buiten juridische stappen om), of heeft iemand tips om de dealer wel zover te krijgen? [...]
Om te beginnen lijkt dreigen met juridische stappen al genoeg om sommige dealers toch te overtuigen. Te gek voor woorden natuurlijk, dat dat überhaupt nodig is...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760

Bericht door Ruwils »

eludias schreef:
Ruwils schreef:Er zijn twee verschillende manieren om het laadniveau te beperken. Vanaf de Ampera-e 2017 tot 2018 (of begin 2019) kun je dat doen door de zogenaamde "hilltopreserve" of "heuveltopreserve" aan te zetten. Deze instelling beperkt de Ampera-e van die jaartallen het laadniveau tot 80%.
Hartelijk dank!

De verkopende (niet-Opel) garage gaf aan dat alles 'up-to-date' was, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Ik heb inderdaad eentje uit 2017, en wel iets dat hilltopreserve heet. Ik ben het nu aan het proberen!

Als ik in de auto 'software updaten' zegt, komt hij terug met software is al up-to-date en de versie is 14.5.0, maar weet niet of dat iets zegt (is dat alleen versie van entertainment systeem, of van alles?).

Ook had ik nog nooit van MyOpel gehoord, en heb me meteen aangemeld. Aanmelden gaat wel, en krijg meteen 'er is een terugroepactie te doen', maar als ik dan klik kom ik op een pagina '404 niet gevonden'. Ik zal een dealer gaan zoeken zodat mijn auto-bezit 'geverified' kan worden...
Volgens mij kunnen er sinds het einde van OnStar geen OTA updates meer plaatsvinden omdat er geen verbinding meer is met OnStar. Mijn auto is echter wel verbonden met mijn WiFi (op mijn oprit heb ik prima dekking) en heb ook wel eens gekeken of er een update was voor het infotainment systeem, maar nooit gezien. Hij zegt dan dat het up to date is, maar dat is standaard als er niks te vinden is of als er geen verbinding kan worden gemaakt met Opel of GM wat natuurlijk niet het geval is denk ik. Eventuele updates vinden alleen nog plaats via de dealer tijdens een beurt o.i.d.
janbert
Newbie
km-stand: 45000

Bericht door janbert »

Ik had een afspraak om a.s. maandag een nieuwe update te laten installeren voor mijn Ampera-e. Deze zou het oplaadniveau tot 80% beperken. Vandaag werd ik echter gebeld, dat de afspraak niet door kon gaan omdat Opel Nederland met onmiddellijke ingang alle updates heeft stop gezet. De dealer kon mij niet vertellen waarom dit was. Overigens had de dealer mij verzekerd dat ook na de update de vergoeding gewoon door zou gaan.
Plaats reactie