Ik heb zo'n vermoeden dat Opel Nederland van Chevrolet (of GM) de VIN-nummers doorkrijgen welke auto's aan de beurt zijn. Van hen mag Opel Nederland dan een dealer groen licht geven om een batterijpakket te bestellen. De levertijd van vier weken geeft mijns inziens een overzeese order aan. Of ze komen rechtstreeks van LG-Chem uit Korea, lijkt me ook logischer dan twee keer een grote afstand afleggen met zo'n groot en zwaar pakket.Defii schreef:Gistermiddag laat ben ik gebeld door de dealer (Rijkmans Steenwijk) dat ze de nieuwe batterij mogen gaan bestellen. Levertijd van de vorige was 4 weken, dus ik verwacht tegen eind maart de nieuwe batterij gemonteerd te krijgen.
De auto is van 1 juli 2018.
Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
- Ruwils
- Stamgast
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
-
Michiel van G.
- Newbie
- km-stand: 160000
Ook ik werd vandaag gebeld met de mededeling dat de nieuwe software-update beschikbaar is en binnenkort moet worden geïnstalleerd. Ook werd mij verteld dat de dagvergoeding dan komt te vervallen. "Immers is de hinder dan weg". Pardon? Er blijft dan slechts 45 kWh over. Immers kun je nog maar tot 80% laden.
Nu kan ik op één keer laden 250 kilometer halen, met nog 100-110 kilometer op de GOM over. Bij kou of andersinds heb ik dan nog een klein beetje marge over. (want immers is de accu nog niet leeg). In geval van de nieuwe software heb ik dat restje niet. En dat betekent dat ik iedere dag moet laden. Thuis kan dat niet, dus moet het aan de overvolle publieke laadpaal. Of, middels snelladen. €€€... Op mijn werk laden kan ook niet. Dit is echt non-conformiteit dus, immers, je koopt een Ampera-e vanwege z'n actieradius. En met 140 km per dag moet ik zometeen elke dag gaan laden...!
Nu kan ik op één keer laden 250 kilometer halen, met nog 100-110 kilometer op de GOM over. Bij kou of andersinds heb ik dan nog een klein beetje marge over. (want immers is de accu nog niet leeg). In geval van de nieuwe software heb ik dat restje niet. En dat betekent dat ik iedere dag moet laden. Thuis kan dat niet, dus moet het aan de overvolle publieke laadpaal. Of, middels snelladen. €€€... Op mijn werk laden kan ook niet. Dit is echt non-conformiteit dus, immers, je koopt een Ampera-e vanwege z'n actieradius. En met 140 km per dag moet ik zometeen elke dag gaan laden...!
- ARMAND62
- Newbie
- km-stand: 80000
Merkwaardige gang van zaken als Opel (Stellantis?) echt gaat besluiten de vervanging van accu's (gedeeltelijk) te stoppen.
De beslissing om de accu's te vervangen is in 2021 genomen door GM USA. GM neemt deze kosten op zich en ik neem aan dat GM de vervangingskosten in Europa aan Opel (Stellantis) vergoedt, waarmee mijns inziens Opel/Stellantis de verplichting heeft de vervanging uit te voeren. Een software-aanpassing waarbij maar tot 80% kan worden geladen is natuurlijk geen robuuste oplossing. Daarnaast is algemeen bekend dat het voor een Li accu ook niet goed om deze helemaal leeg te trekken. Het (theoretisch) meest veilige is om de accu zoveel mogelijk rond de 50% geladen te houden en langdurig maximale of minimale laadtoestand te vermijden. Ik ben dan ook benieuwd op basis waarvan Stellantis/GM bepaald heeft dat >80% vermeden dient te worden, terwijl bijvoorbeeld <10% wel veilig zou zijn.
Ikzelf heb overigens in augustus 2021 een schrijven van Opel Nederland gekregen waarin zwart op wit staat dat de accu vervangen gaat worden.
De beslissing om de accu's te vervangen is in 2021 genomen door GM USA. GM neemt deze kosten op zich en ik neem aan dat GM de vervangingskosten in Europa aan Opel (Stellantis) vergoedt, waarmee mijns inziens Opel/Stellantis de verplichting heeft de vervanging uit te voeren. Een software-aanpassing waarbij maar tot 80% kan worden geladen is natuurlijk geen robuuste oplossing. Daarnaast is algemeen bekend dat het voor een Li accu ook niet goed om deze helemaal leeg te trekken. Het (theoretisch) meest veilige is om de accu zoveel mogelijk rond de 50% geladen te houden en langdurig maximale of minimale laadtoestand te vermijden. Ik ben dan ook benieuwd op basis waarvan Stellantis/GM bepaald heeft dat >80% vermeden dient te worden, terwijl bijvoorbeeld <10% wel veilig zou zijn.
Ikzelf heb overigens in augustus 2021 een schrijven van Opel Nederland gekregen waarin zwart op wit staat dat de accu vervangen gaat worden.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018
-
HdB
- Newbie
- km-stand: 18000
Zover ik het nu begrepen heb gaat Opel niet stoppen met het vervangen de batterijen (ben benieuwd of jullie andere berichten hebben ontvangen, want dat zou ik onacceptabel vinden). Deze nieuwe software update is alleen om weer binnen te mogen parkeren (met als voordeel voor Opel dat de compensatie daarmee komt te vervallen). Bij mij is altijd aangegeven dat de compensatieregeling in het leven geroepen is om extra kosten te dekken die tot stand zijn gekomen door de laatste maatregelen (met name het niet meer binnen kunnen parkeren). Of je nu een langere laadkabel moest kopen, of elders een parkeerplek huren: iedereen met extra kosten door deze maatregel kreeg €10 per dag. Uiteindelijk zijn er wellicht ook compensaties gegeven voor algemene overlast zonder extra kosten, maar dit is wat Opel Nederland en ook de dealer mij destijds heeft laten weten.
Overigens vind ik dat een auto die inmiddels al meer dan een jaar 60-80-90% (afhankelijk van het moment) van z'n oorspronkelijke batterijcapaciteit heeft ook wel een compensatie verdient. Wellicht niet direct makkelijk in kosten uit te drukken, maar het zorgt wel voor overlast.
Overigens vind ik dat een auto die inmiddels al meer dan een jaar 60-80-90% (afhankelijk van het moment) van z'n oorspronkelijke batterijcapaciteit heeft ook wel een compensatie verdient. Wellicht niet direct makkelijk in kosten uit te drukken, maar het zorgt wel voor overlast.
-
Rovenius
- Newbie
- km-stand: 90000
Mijn Opeldealer was gevoelig voor spierballentaal. Aanvankelijk kon ik bellen en mailen wat ik wilde, maar een toezegging voor compensatie kreeg ik niet. Zodra ik ben gaan dreigen met juridische stappen werd ik ruimhartig gecompenseerd. Ik heb nog geen bericht gehad over een software-update, maar krijg ik die wel, dan zal ik absoluut geen genoegen nemen met het stoppen van de compensatie. Dan zal ik er ook echt een advocaat op zetten. Mijn advies aan iedereen is om daar op z'n minst mee te dreigen. Het is een grof schandaal hoe Opel hiermee omgaat en dat hoeven wij als klant niet te pikken.
-
Geert2202
- Newbie
- km-stand: 0
- Auto: Ampera
Toch vreemd al die andere en tegenstrijdige berichten van de dealers. Ik kreeg vandaag van mijn dealer weer netjes de creditnota met de betaling van de compensatie van februari. Zonder enige aankondiging van een beperking, software-update of wat dan ook.
-
Rovenius
- Newbie
- km-stand: 90000
Dat is ook wat me zo stoort, de willekeur. Opel had natuurlijk iedere Ampera-e bezitter zelf moeten benaderen om dit netjes af te handelen. Mensen die geen meewerkende dealer hebben of die niet zo assertief zijn hebben pech. Ik zou me als Opel kapot schamen.Geert2202 schreef:Toch vreemd al die andere en tegenstrijdige berichten van de dealers. Ik kreeg vandaag van mijn dealer weer netjes de creditnota met de betaling van de compensatie van februari. Zonder enige aankondiging van een beperking, software-update of wat dan ook.
-
drummer
- Bekende
- km-stand: 1100
- Lifetime: 1
YES!!!! De accu is vervangen. Ik heb vanmorgen de auto opgehaald bij de dealer. Ben echt SUPERBLIJ!!!drummer schreef:ik ben volgende week aan de beurt. ik zal mijn ervaringen eind van de week delen.ruleco schreef:wie o wie heeft al een nieuwe accu ?
en hoe bevalt het en is de range nu weer beter?
Een dingetje vind ik wel wat vreemd. Ik heb geen bewijs meegekregen dat de accu vandaag/gister vervangen is bij km-stand nnnnn. Heb er wel om gevraagd (ook ivm garantie) maar werd gezegd dat ze dat niet doen/hebben. Ga ik nog ff navragen bij Opel NL.
Hebben anderen die al een nieuwe accu hebben hiervan wel bewijs meegekregen?
Ik hoop dat iedereen die nog geen nieuwe accu heeft ook snel aan de beurt is!!
-
ruleco
- Newbie
- km-stand: 82000
- Lifetime: 60
goed om te horen dat je kan genieten van de nieuwe accu.
hoor graag van je idd wat aan extra km gaat opleveren als de auto zich heeft aangepast op je rijgedrag.
mijn opel is van 2019 november ben bang dan ik nog wel een jaartje kan wachten helaas.
hoor graag van je idd wat aan extra km gaat opleveren als de auto zich heeft aangepast op je rijgedrag.
mijn opel is van 2019 november ben bang dan ik nog wel een jaartje kan wachten helaas.
- Ruwils
- Stamgast
- km-stand: 30760
Fantastisch nieuws dat het allemaal goed verlopen is!drummer schreef:YES!!!! De accu is vervangen. Ik heb vanmorgen de auto opgehaald bij de dealer. Ben echt SUPERBLIJ!!!drummer schreef:ik ben volgende week aan de beurt. ik zal mijn ervaringen eind van de week delen.ruleco schreef:wie o wie heeft al een nieuwe accu ?
en hoe bevalt het en is de range nu weer beter?![]()
![]()
Heb er net ff onder gekeken. Op de sticker staat 64 kWh. Dus dat ziet er ook goed uit. Hij is helemaal opgeladen en staat nu op 365 km. Ga zien wat echt gaat zijn.
Een dingetje vind ik wel wat vreemd. Ik heb geen bewijs meegekregen dat de accu vandaag/gister vervangen is bij km-stand nnnnn. Heb er wel om gevraagd (ook ivm garantie) maar werd gezegd dat ze dat niet doen/hebben. Ga ik nog ff navragen bij Opel NL.
Hebben anderen die al een nieuwe accu hebben hiervan wel bewijs meegekregen?
Ik hoop dat iedereen die nog geen nieuwe accu heeft ook snel aan de beurt is!!
Wel raar inderdaad dat je geen enkele garantieverklaring omtrent de nieuwe batterij hebt gekregen. Sowieso moet het geregistreerd zijn op je VIN want er wordt natuurlijk niet zomaar een peperdure nieuwe batterij besteld, overzees vervoerd en gemonteerd zonder dat er ook maar iets geregistreerd/gekoppeld is aan je VIN.
Van welk jaar was jouw Ampera-e ook al weer?
Waar ik ook benieuwd naar ben is de terugkoppeling van de auto naar de lader als de accu vol is na het laden, dus of de ring (bij een EV-Box) groen wordt of anderszins laat zien dat de accu vol is.