Remmen
-
remib
- Newbie
- km-stand: 118000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Remmen
Mijn Ampera-e met inmiddels 100.000 km op de teller had vandaag zijn eerste APK keuring. En daar is ie dus niet in één keer doorheen gekomen. De schijfremmen voor waren aan de binnenkant (dus niet goed zichtbaar vanaf de zijkant) teveel gecorrodeerd (de norm is blijkbaar 50%). De dealer ziet dit wel vaker bij elektrische auto's, de oorzaak is uiteraard het regenerative braking waardoor de schijfremmen niet voldoende worden gebruikt. Advies is om af en toe even fors te remmen, bijvoorbeeld bij het van de snelweg afkomen, met de auto in de D stand. De vervangingskosten bedragen €895,-
- Ruwils
- Stamgast
- km-stand: 30760
Re: Remmen
Zijn de schijven dan dermate doorgeroest dat ze significant dunner zijn geworden? Ik kan me dat haast niet voorstellen. Wel een absurd hoog bedrag voor twee nieuwe schijven. Zijn het er twee of alle vier?remib schreef:Mijn Ampera-e met inmiddels 100.000 km op de teller had vandaag zijn eerste APK keuring. En daar is ie dus niet in één keer doorheen gekomen. De schijfremmen voor waren aan de binnenkant (dus niet goed zichtbaar vanaf de zijkant) teveel gecorrodeerd (de norm is blijkbaar 50%). De dealer ziet dit wel vaker bij elektrische auto's, de oorzaak is uiteraard het regenerative braking waardoor de schijfremmen niet voldoende worden gebruikt. Advies is om af en toe even fors te remmen, bijvoorbeeld bij het van de snelweg afkomen, met de auto in de D stand. De vervangingskosten bedragen €895,-
Ik rem inderdaad af en toe eens flink in de D-stand als er niemand achter me zit om de boel "schoon" te remmen.
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Af en toe even de remmen gebruiken is inderdaad nodig. Op mijn Volt heb ik na bijna 10 jaar en ruim 200.000 km vóór nog steeds de originele remmen en blokken, juist achter zijn ze vervangen, omdat ze vast zaten wegens te weinig gebruik. Niet dat ik daar last van had, maar als het erop zit, moet het het ook doen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
-
remib
- Newbie
- km-stand: 118000
Nou, ik begreep van de dealer dat deze norm de mate van corrosie betreft en niet zozeer de dikte van de schijven. Ze hebben zelf geprobeerd met flink remmen de corrosie wat te laten 'slijten' maar dat zette niet genoeg zoden aan de dijk. De kosten zijn voor de remschijven, remblokken en arbeidsloon. En twee stuks inderdaad, alleen de voorremmen.Ruwils schreef:Zijn de schijven dan dermate doorgeroest dat ze significant dunner zijn geworden? Ik kan me dat haast niet voorstellen. Wel een absurd hoog bedrag voor twee nieuwe schijven. Zijn het er twee of alle vier?remib schreef:Mijn Ampera-e met inmiddels 100.000 km op de teller had vandaag zijn eerste APK keuring. En daar is ie dus niet in één keer doorheen gekomen. De schijfremmen voor waren aan de binnenkant (dus niet goed zichtbaar vanaf de zijkant) teveel gecorrodeerd (de norm is blijkbaar 50%). De dealer ziet dit wel vaker bij elektrische auto's, de oorzaak is uiteraard het regenerative braking waardoor de schijfremmen niet voldoende worden gebruikt. Advies is om af en toe even fors te remmen, bijvoorbeeld bij het van de snelweg afkomen, met de auto in de D stand. De vervangingskosten bedragen €895,-
Ik rem inderdaad af en toe eens flink in de D-stand als er niemand achter me zit om de boel "schoon" te remmen.
Verder hoorde ik linksvoor al een tijdje een rammeltje. In eerste instantie werd als oorzaak gedacht aan het remprobleem waarvoor ook één van de recalls was. Dat heeft niet geholpen. De auto is verder onderzocht en het bleek dat een (de?) stabilisatorstang linksvoor speling had. Deze moet ook worden vervangen. Kosten daarvan ongeveer 100 euro.
-
Ruben
- Bekende
- km-stand: 0
Ik kreeg ook de vooraankondiging dat mijn schijven gecorrodeerd zijn. Ging nu nog voor de APK, maar mogelijk bij de volgende beurt, uhm, aan de beurt. Hij noemde iets van 400 euro per kant. Maar ik weet niet of dat in de BTW en met installatie is. De auto is van februari 2019, met circa 45k km op de teller.
-
Jan'sAmpera-e
- Newbie
- km-stand: 14000
- Lifetime: 16
En nu is het mijn beurt helaas. Net geen 40K op de teller. Ampera-e 01-2020 en aankoop 09-2020.Tijdens de jaarbeurt werd ik gebeld dat de voorste remschijven en remblokken vervangen moesten worden. Direct erbij werd aangekondigd dat hetzelfde achter moest gebeuren vóór de volgende APK.
Kosten voorzijde zou minimaal € 800 gaan kosten. Heb ik geen opdracht voor gegeven omdat ik die uitgave niet had zien aankomen en er eerst voor gespaard moest worden.
Was geen probleem maar moest wel snel gebeuren.
Tja, zal een andere optie minder kosten? Kwikfit of onafhankelijke Vakgarage? Iemand anders dat al laten uitvoeren buiten de dealer om?
Kosten voorzijde zou minimaal € 800 gaan kosten. Heb ik geen opdracht voor gegeven omdat ik die uitgave niet had zien aankomen en er eerst voor gespaard moest worden.
Was geen probleem maar moest wel snel gebeuren.
Tja, zal een andere optie minder kosten? Kwikfit of onafhankelijke Vakgarage? Iemand anders dat al laten uitvoeren buiten de dealer om?
-
Robw
- Newbie
- Auto: anders
Na 6 jaar waren mijn achter rem schijven te gecorrodeerd om door de APK te komen. Ik nu toch elke rit als ik vlak bij huis ben minimaal 1 keer normaal remmen (auto in N) om rem schuiven regelmatig te gebruiken en de boel warm weg te zetten.
-
Ruben
- Bekende
Ik heb een andere garage gevonden, die remschijven afdraait. Ik dacht, laat ik dat ruim voor de APK doen, dan kom ik niet voor een dure verrassing te staan. Ik zal nog wel even posten hoe het afloopt. De kosten zijn ongeveer een derde van het vervangen (inflatie over de quote van anderhalf jaar geleden niet meegeteld, dus misschien nog voordeliger).
-
Ruben
- Bekende
Uiteindelijk bleken de schijven aan de binnenzijde toch te gecorrodeerd om afdraaien mogelijk te maken. Ze zouden dan onder de minimum breedte uitkomen. De schijven (achter) en de blokken (achter) zijn nu inclusief arbeid vervangen voor €564,40 bij een Bosch Service garage. Motorhuis had anderhalf jaar geleden meer dan 800 euro gequote.
Er staat 80k op de teller van de Ampera-e.
Er staat 80k op de teller van de Ampera-e.