Laden in Knokke en Gent
-
christiaanjanssen
- Vaste klant
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 05 sep 2013, 21:42
- km-stand: 53000
- Lifetime: 19
- Auto: Ampera-e
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Laden in Knokke en Gent
Afgelopen dagen in Belgie geweest. In Knokke 2 laadplaatsen bij het gemeentehuis Alfred Verweeplein. 1 laadpaal met 1 gewoon Schuko en 1 type 2 aansluiting. Indien de Type 2 aansluiting in gebruik is kun je dus alleen maar opladen met je thuisoplader.
In Gent 2 plekken in de parkeergarage Sint Michielsplein. Vlakbij het centrum. Direct na binnenkomst de bocht om naar rechts en je ziet recht voor je 2 laadplaatsen. Ook hier weer een gecombineerde paal met 1 Schuko en 1 Type 2.
Nederlandse pas werkte gewoon (travelcard).
In Gent 2 plekken in de parkeergarage Sint Michielsplein. Vlakbij het centrum. Direct na binnenkomst de bocht om naar rechts en je ziet recht voor je 2 laadplaatsen. Ook hier weer een gecombineerde paal met 1 Schuko en 1 Type 2.
Nederlandse pas werkte gewoon (travelcard).
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
- gl640
- Harde kern
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
Re: Laden in Knokke en Gent
dus de shuko was ook met laadpas of waren er ook gratis laden palen bij?
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
-
christiaanjanssen
- Vaste klant
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 05 sep 2013, 21:42
- km-stand: 53000
- Lifetime: 19
- Auto: Ampera-e
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Laden in Knokke en Gent
ik heb niet met de schuko geladen, maar die zit in dezelfde paal dus zal ook wel alleen werken met een pas.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Laden in Knokke en Gent
In NL heb je ook EV-boxen met een combi Mennekes-Schuko. Voor de Schuko heb je geen pasje nodig. Een Schuko communiceert ook niet met de auto, een Mennekes wel.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Laden in Knokke en Gent
Afgelopen weekend heb ik doorgebracht in Vlaanderen. De ervaringen zijn wisselend. In Knokke (naast VVV) met succes kunnen laden met de Schuko-kabel (Mennekes was bezet door Tesla) aan een openbare laadpaal. De NUON-pas werkte niet, die van The New Motion wel. Kosten moet ik nog zien.

Het werkt iets anders: Eerst Schuko aansluiten, dan aanmelden met pas. Pas als de groene lampjes op je laadunit branden, kun je de auto aankoppelen. Anders doet 'ie niets. In Knokke keurig groen aangegeven parkeervakken met speciale verkeersborden, op steenworpafstand van het strand. Voor de laadpaal hoef je geen parkeergeld te betalen. Opvallend, want voor de invalidenparkeerplaats ernaast moet dat wel!
In Brugge een en al treurigheid. Laadpalen doen het niet en iedereen parkeert er maar. In Brugge staan ook heel wat fietsenrekken voor elektrische fietsen, maar het hele systeem lijkt uit te staan en niet meer onderhouden te worden. Ten einde raad maar een parkeergarage opgezocht. Kom ik terecht bi Alfapark, http://www.alfapark.be/. Blijken daar twee oplaadpunten voor elektrische auto's te zijn. Ook weer voor de Schuko-kabel en weer met een paslezer. Daar deed de NUON-pas het wel.
Al met al hoofdzakelijk elektrisch gereden in Vlaanderen. (Zie verder mijn item over Elderschans in Aardenburg, http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=2974).

Het werkt iets anders: Eerst Schuko aansluiten, dan aanmelden met pas. Pas als de groene lampjes op je laadunit branden, kun je de auto aankoppelen. Anders doet 'ie niets. In Knokke keurig groen aangegeven parkeervakken met speciale verkeersborden, op steenworpafstand van het strand. Voor de laadpaal hoef je geen parkeergeld te betalen. Opvallend, want voor de invalidenparkeerplaats ernaast moet dat wel!
In Brugge een en al treurigheid. Laadpalen doen het niet en iedereen parkeert er maar. In Brugge staan ook heel wat fietsenrekken voor elektrische fietsen, maar het hele systeem lijkt uit te staan en niet meer onderhouden te worden. Ten einde raad maar een parkeergarage opgezocht. Kom ik terecht bi Alfapark, http://www.alfapark.be/. Blijken daar twee oplaadpunten voor elektrische auto's te zijn. Ook weer voor de Schuko-kabel en weer met een paslezer. Daar deed de NUON-pas het wel.
Al met al hoofdzakelijk elektrisch gereden in Vlaanderen. (Zie verder mijn item over Elderschans in Aardenburg, http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=2974).
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Laden in Gent - Parking station Gent - Sint Pieters
Onder het station Gent Sint Pieters ligt een hele mooie parkeergarage. Door de NMBS zijn daar zes laadpunten geplaatst die elk tot 32A kunnen laden. Twee plekken zijn gereserveerd voor deelauto's. Bediening is wat ingewikkeld, maar wel innovatief. Je scant op de centrale terminal je parkeerkaartje, waarna je ingeeft het Merk en Type auto, SOC en gewenste vertrektijd. Dan gaat het laadproces starten. Op basis daarvan vindt optimale 'lading' plaats. Tot nu toe nog gratis laden, wel betalen voor parkeren.




Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Laden in Knokke en Gent
Voor de kostprijs van dit systeem kun je de daar parkerende auto's 10 jaar lang gratis van stroom voorzien, onnodig complex en het zal het EV geen boost geven.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- HenryAmpera
- Harde kern
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
- km-stand: 220230
- Lifetime: 27
- Auto: anders
- Locatie: Deventer
Re: Laden in Knokke en Gent
Systeem verdeelt zo de belasting van laadstroom, begrijp ik?? Maar als dat dus op basis is van ingestelde/verwachte vertrektijd, dan heb je dus een half lege accu mocht je om wat voor reden dan ook 2 uur eerder terug zijn bij je auto.
Nee dank je, gewoon aansluiten en op full power laden.
Nee dank je, gewoon aansluiten en op full power laden.
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Laden in Gent - Parking station Gent - Sint Pieters
Tja, dergelijke systemen lijken leuk voor de exploitant, maar zijn minder relevant voor de gebruiker. En dan te bedenken dat de palen vergeleken met het station erboven nauwelijks stroom verbruiken.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne