Tot wanneer geldt de 0% bijtelling?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Daniel
Bekende
km-stand: 38000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Tot wanneer geldt de 0% bijtelling?

Bericht door Daniel »

Dag allen,

Ik heb een vraag over de bijtelling op onze ampera. Voor auto's met een co2 uitstoot die lager is dan 50 gram per kilometer en die zijn aangeschaft tussen 1 januari 2012 en 31 december 2013 geldt gedurende een termijn van 60 maanden het 0% bijtellingstarief.

Onze ampera is in maart 2012 geleverd en staat op naam van de holding b.v. Geldt nu de 0% bijtelling tot maart 2017? Stel nu dat wordt beoogd de ampera langer in bezit te houden (dus tot na maart 2017), is het dan toegestaan om de ampera in december 2013 in te ruilen op een andere ampera, zodat op die auto 0% bijtelling geldt tot december 2018? Of natuurlijk een verkoop/terugkoop transactie, maar dat lijkt wel heel erg op ontduiken.

Heeft hier al iemand over nagedacht?

Met vriendelijke groet,

Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Re: Tot wanneer geldt de 0% bijtelling?

Bericht door Alex »

Daniel schreef:Dag allen,

Ik heb een vraag over de bijtelling op onze ampera. Voor auto's met een co2 uitstoot die lager is dan 50 gram per kilometer en die zijn aangeschaft tussen 1 januari 2012 en 31 december 2013 geldt gedurende een termijn van 60 maanden het 0% bijtellingstarief.

Onze ampera is in maart 2012 geleverd en staat op naam van de holding b.v. Geldt nu de 0% bijtelling tot maart 2017? Stel nu dat wordt beoogd de ampera langer in bezit te houden (dus tot na maart 2017), is het dan toegestaan om de ampera in december 2013 in te ruilen op een andere ampera, zodat op die auto 0% bijtelling geldt tot december 2018? Of natuurlijk een verkoop/terugkoop transactie, maar dat lijkt wel heel erg op ontduiken.

Heeft hier al iemand over nagedacht?

Met vriendelijke groet,

Daniel
Als de auto vóór 1 juli 2012 te naam is gesteld, dan blijft de 0% gelden gedurende de tijd dat de te naam stelling en de berijder niet verandert.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
jpfAmperA
Vaste klant
km-stand: 86662
Lifetime: 7

Bericht door jpfAmperA »

Uit een bijdrage van Alex: 'Alles over de auto van de zaak'

Afbeelding

Groet, Hans.
086.662 km - 0,7 l/100km - Cardinal Red - Jet Black - Frosted Nickel - Navigation Audio Pack - Park Pilot met camera - Lolo Smart (TCP/IP)
DutchMonster
Bekende
km-stand: 150
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door DutchMonster »

Het antwoord op de oorspronkelijke vragen is:
1/ nee
2/ nee
3/ ja

Zie verder de links onder http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... jke_autos/

Gert - geniet tot 1 maart 2018 van 0% bijtelling
Daniel
Bekende
km-stand: 38000
Lifetime: 25

Bericht door Daniel »

Dank voor alle antwoorden!

Ik vind de overgangsregeling zoals beschreven op de site van de belastingdienst overigens wel heel erg voordelig voor auto's die tussen 1 januari en 30 juni 2012 op naam zijn gesteld (onze ampera!). Daarvoor zou de 0% regeling ongelimiteerd gelden, zolang de auto op naam van het bedrijf blijft staan:

Hoelang geldt het percentage?
Het percentage van de bijtelling geldt totdat de auto wordt verkocht.

Is het eerste kenteken voor 1 juli 2012 afgegeven, maar is de auto na 1 juli 2012 nog een keer op naam van een ander gezet? Dan geldt het percentage gedurende 60 maanden vanaf 1 juli 2012.

Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 50 gram of minder waarvoor voor 1 januari 2012 voor het eerst een kenteken is afgegeven, geldt het percentage tot 1 januari 2017. Dit percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.

Daarentegen geldt voor auto's die in december 2011 op naam zijn gesteld dat zij "maar" tot 1 januari 2017 in de 0 procent regeling vallen. Het is dus achteraf bezien mooi dat de aanpassingen zijn doorgevoerd aan de accu, waardoor de ampera niet in december 2011 is uitgeleverd maar in maart 2012!

Met vriendelijke groet,

Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Ik heb in april een bedrijfsbezoek van de belastingdienst gehad. Ik heb dit onderwerp aan de orde gesteld, omdat intussen de websites van de overheid verschillende informatie gaven over de duur van de bijtelling voor auto's tussen 1-1-12 en 30-6-12. De ene site stelt dat regel: "het percentage bij aankoop geldt, totdat de auto wordt verkocht" geldt voor alle auto's en de andere beperkt dit tot 14% en 20%.

Ik heb nu een schriftelijke verklaring van de belastingdienst dat voor mijn auto (tenaamstelling 22 mei 2012) het bijtellingspercentage van 0% geldt totdat de auto wordt verkocht.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Om te voorkomen dat je tot in de eeuwigheid in deze 0% auto blijft rijden hebben ze de laadtarieven lekker opgehoogd :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

Alex schreef:Ik heb in april een bedrijfsbezoek van de belastingdienst gehad. Ik heb dit onderwerp aan de orde gesteld, omdat intussen de websites van de overheid verschillende informatie gaven over de duur van de bijtelling voor auto's tussen 1-1-12 en 30-6-12. De ene site stelt dat regel: "het percentage bij aankoop geldt, totdat de auto wordt verkocht" geldt voor alle auto's en de andere beperkt dit tot 14% en 20%.

Ik heb nu een schriftelijke verklaring van de belastingdienst dat voor mijn auto (tenaamstelling 22 mei 2012) het bijtellingspercentage van 0% geldt totdat de auto wordt verkocht.

Groet, Alex
O, cool mag ik daarvan een kopie?
ralph1978
Vaste klant
km-stand: 31000
Lifetime: 54
Auto: Ampera-e

Bericht door ralph1978 »

0% bijtelling levenslang geld alleen als de auto is gekocht tussen 1-1-2012 en 30-6-2012. Alles buiten deze periode ligt aan banden.
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

ralph1978 schreef:0% bijtelling levenslang geld alleen als de auto is gekocht tussen 1-1-2012 en 30-6-2012. Alles buiten deze periode ligt aan banden.
Maar helaas is die info niet meer te vinden op de website van de belastingdienst. Dus ik vraag me af of men dat veranderd heeft.
Plaats reactie