'Smart grid' is overhyped. Het is heel simpel: We moeten meer schone energie produceren en minder energie consumeren. Het grid is geen enkel probleem omdat elektrische energietransport enorm efficient is.peterjn schreef:Robbertpatrison schreef: Een paar EV's is geen probleem. Maar de doelstelling van de overheid om in 10 jaar 1 miljoen elektrische auto te hebben dan moet er echt wel wat gebeuren aan de ‘kabels’. Een smart grid zal noodzakelijk zijn om de piek vraag goed te verdelen.
Waarom wil de overheid 1 miljoen elektrische autos? Waarom geven ze zulke rare leaseautosubsidies terwijl dat nauwelijks iets oplevert voor het milieu? En waarom is het verschil tussen piek- en daluur zo klein? Dat zijn politieke keuzes. Als je gedrag wil veranderen kan moet je slimmer aan die knoppen draaien om effect te krijgen.
Ik rij zelf 95% elektrisch, maar ben mij wel bewust dat dit maar een heel beperkte bijdrage is. Hier in california is elektriciteit twee keer zo schoon als in Nederland, en kan ik 2x minder belastend rijden dan een vergelijkbare zuinige hybride auto (Prius). Maar in Nederland is elektriciteit meer dan 2x zo vies (0.57kg CO2/kWh, of 1.26lbs/kHw), en maakt het voor het milieu dus geen barst uit of je Prius of elektrisch rijdt.
Deze slide had ik ooit gemaakt hier in de USA, dus sorry voor de rare eenheden. 23.4 MPG is ongeveer 1 op 10 (10 L/100KM). En 12000 mijl is 19200 km, het gemiddelde hier in de USA.