Ruimte in een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
tallguy
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Ruimte in een Ampera

Bericht door tallguy »

Aangezien de grote onzekerheid of de door mij bestelde Outlander PHEV wel/niet dit jaar kan worden afgeleverd ben ik nu ook serieus aan het kijken naar een Ampera.
Ik ben zeer benieuwd wat de ervaringen zijn van de diverse Ampera bezitters over de ruimte in een Ampera. Ik ben zelf 1.98m lang, waardoor ik de bestuurder stoel op zijn uiterste stand moet zetten. Hetgeen betekent dat er nauwelijks iemand achter de bestuurderstoel kan zitten. Daarnaast heb ik een vrouw, een zoontje van 1,5 jaar die nog wel even in zijn autostoel zit en hond(stafford). Als de hond mee op stap gaat dan gaat ze de kofferbak in (Insignia 5 deurs) die nu voldoende ruimte biedt :D . Hoe is dat bij de Ampera? Zijn er Ampera bezitters die de hond in de kofferbak vervoeren of ben je genoodzaakt de achterbank (nou ja, stoel) te gebruiken?
En wat zijn de ervaringen met een weekendje weg met het gezin. Biedt de kofferbak i.c.m. een dakkoffer voldoende bagageruimte?
fam_h
Vaste klant
km-stand: 150000
Lifetime: 27
Auto: Ampera-e

Re: Ruimte in een Ampera

Bericht door fam_h »

Zelf ben ik 2 meter en rij al ruim een jaar zeer tevreden in de Volt rondt.
Ons gezin bestaat uit 4 personen (2 kinderen van 8 & 11) en kunnen meer dan prima uit de voeten met de ruimte in de Volt. Een hond is misschien wat anders maar daar heb ik geen ervaring mee.

Inderdaad zit er bij mij ook nauwelijks beenruimte voor de passegier achter mij. Dit lossen we op door wanneer mijn oudste instapt ik de voorstoel een tandje naar voren moet zet en wanneer ze zit de stoel weer terugzet. Hier mis ik de elektrische stoelverstelling enorm!
Dit euvel heb ik trouwens met de meeste auto's. Een vriend van mij rijdt een A4 en die was verbaasd over de hoeveelheid ruimte achterin in vergelijking met zijn A4.

In de achterbak van de volt is meer dan voldoende ruimte om met z'n 4-en op vakantie te gaan. Laatste keer was wintersport en dat paste prima.
JacTheFlap
Bekende
km-stand: 25500
Lifetime: 18

Bericht door JacTheFlap »

In de kofferbak kan je in principe 2 grote koffers kwijt.
Ik ben zelf rond de 1.95 en heb 2 kinderen van 5 en 9. Moet zeggen dat de beenruimte erg beperkt is, maar in principe voldoende(niet meer en niet minder)

Heb inmiddels een dakkoffer en moet volgende pakken voor vakantie, denk inmiddels meer dan genoeg ruimte te hebben door combi dakkoffer en kofferbak......
Chevy Volt LTZ Cyber Grey inclusief snelle ventielen
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

Man + vrouw + dochter van 13 + complete kampeeruitrusting met 1 grote en 1 kleine tent passen prima in de bagageruimte en de dakkoffer. En dan heb ik ook nog zicht door het achterraam en extra kabels bij mij om op de camping in Frankrijk te kunnen laden. En dat gaat ook goed. Een complete verrassing voor mij dat ik zoveel ruimte overhoudt ( wel 1 stoel naar beneden geklapt en daar ook bagage neergelegd). Hiermee is het een prima reisauto gebleken.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
HaKa
Vaste klant
km-stand: 85000
Lifetime: 18

Bericht door HaKa »

Van het weekend iets minder enthousiast over de ruimte. Ook wezen kamperen met het gezin met volle uitrusting, incl. koelbox, picknicktafel en kooktoestel.
Alle ruimte achter, onder, tussen en voor de stoelen (dat laatste uiteraard niet bij de bestuurder) ook gebruikt, naast een volle achterbak en volle dakkoffer. Gezin van 4 dus alle plaatsen bezet.
Ik nam met m'n vorige privé auto, een Focus Hatchback, ongeveer evenveel mee.
Groot verschil is bijv. dat je niet kunt stapelen in de achterbak, vanwege de schuine dak(glas)lijn en de hoogte van de stoelen (hoger dan de leuningrand wordt al snel gevaarlijk).
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Tassensetje helpt misschien?

Afbeelding

Mijn collega heeft ook een Outlander PHEV besteld, ik heb hem verteld dat hij maar beter eens een Ampera kan passen :crazy:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Robampera
Bekende
km-stand: 106000
Lifetime: 44
Auto: Ampera

Bericht door Robampera »

Welkom op dit mooie forum, en kan me heel goed bedenken dat je in dubio zit, ik had zelf ook de outlander besteld, en na 4x de levertijd te verschuiven had ik het allemaal wel gehad met de outlander, zeker gezien ze me 3 weken geleden vertelde dat ik de wagen 20 december zou krijgen, en het afgelopen week toch maart ging worden.
We heben een hond, 2 kinderen(4 en 2,5) en weet zeker dat ik prima uit de voeten ga komen met de ampera, behalve het feit dat er niks achter mag hangen, en het helaas maar een 4 persoons wagen is.
Dat betekend dus dat de wagen van mijn vrouw een stapje groter zal worden wat ze nu rijd, en we daarmee op vakantie gaan, maar in mijn geval bespaar ik me bijna 400 euro netto in de maand ten opzichte van mijn huidige wagen, dus kan er best een wat duurdere auto voor de deur staan.
Ook heb ik zelf het vermoeden dat vanaf 1-1-14 de (netjes gezegd, erg hoge)subsidies komen te vervallen, waardoor de outlander niet interessant is in de lease, en ook niet om te kopen.

Ik was helemaal weg van de outlander, maar na een proefrit in de ampera was ik het gezeur van de outlander al weer(bijna) vergeten.

Succes met je keuze in ieder geval.
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Robampera schreef: Dat betekend dus dat de wagen van mijn vrouw een stapje groter zal worden wat ze nu rijd, en we daarmee op vakantie gaan, maar in mijn geval bespaar ik me bijna 400 euro netto in de maand ten opzichte van mijn huidige wagen, dus kan er best een wat duurdere auto voor de deur staan.
Mijn tactiek :mrgreen:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Cherokee
Vaste klant
km-stand: 98000
Lifetime: 24

Bericht door Cherokee »

Ik ben 1.96 en mijn vrouw ruim 1.80. Mijn kinderen van 10 en 7 zijn groot voor hun leeftijd. Toch heb ik tot op heden geen hinder ondervonden van de ruimte in de volt. Wij zijn naar zuid Frankrijk gereden met 6 reistassen, strandstoelen 2 bodyboards een parasol en 20 blikken met gerechten van de keurslager, 2 extra grote hoofdkussens, terug ook nog eens met een aantal boxen wijn van 5 liter, de airco vol aan vanwege de hitte en de cruise control op 150 km/u (mijn vrouw 135 :D ) op de peage met regelmatig stukken dat wij 160 reden en dan toch een verbruik van 6.8 liter per 100 km. Zonder dakkoffer wel te verstaan. Geen enkel probleem ondervonden gedurende de reis behalve dat je de airco wel op extra blazen moet zetten en jammer dat er voor de kinderen achterin geen ventilator zit. Ik kan mij voorstellen dat je de outlander vanwege de ruimte zou willen aanschaffen echter de ampera/volt is een fijne auto. Hiervoor reed ik Jeep Cherokee, volvo xc90, saab 95, passat, Audi. Na de passat ( was er een met een 8 cilinder ) komt wat mij betreft de volt.

Succes met je beslissing. Ik heb overigens ook de prius overwogen maar de volt rijdt een stuk lekkerder.
tallguy
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door tallguy »

Leuk om te lezen dat er zo snel reacties volgen op mijn vraag. Top! Dus mijn lengte moet geen probleem zijn, want ik zie dat er meerdere bestuurders zijn van boven de 1.95m. Wat zijn jullie ervaringen met de stoelen? Ik zag dat er nauwelijks opties zijn voor de Ampera en dus helaas geen sportstoelen.
Eigenlijk kunnen jullie allemaal wel goed uit de voeten met de "beperkte" kofferbakruimte en dat zelfs bij gezinssituaties met 2 kinderen. Dat stelt mij al enigszins gerust en dat plaatje met de speciale Ampera tassen biedt wellicht wel een efficiënte uitkomst om optimaal gebruik te maken van de kofferbakruimte.

@Robampera, hoe doen jullie dat met de hond?

Ik hoor volgende maand definitief of de Outlander nog dit jaar wordt geleverd en op kenteken wordt gezet. Echter ik zie steeds meer berichten a la Robampera dat de levering van maand tot maand wordt opgeschoven en 2014 de definitieve tennaamstelling wordt. De reden dat ik elektrisch wil rijden is voor 90% een hoger netto besteedbaar inkomen te krijgen, 5% gadgetgevoel en 5% mileubewust :).

Ik zag heel toevallig gisteren dat er twee plaatselijke dealers een Ampera Outlet actie hebben, waarbij er 10.000 euro korting wordt geboden op een 2013 model. Dat klinkt ERG aantrekkelijk en ben benieuwd welk effect dit heeft op de leaseprijs. Komt dan denk ik in de buurt te liggen van de Volt actie.
Ik ga volgende week even informeren voor een proefrit en kijken of de Outlander dan ook uit mijn geheugen wordt gewist.
Plaats reactie