Thelosen schreef:Ik ga er van uit dat de Tesla 9 van de 10 keren niet volledig leeg zal zijn. Indien je de Tesla met 8 kW laadt, zit je op ongeveer 0,1 C en dat is voor de meeste accu's de ideale laadsnelheid. Ik verwacht dan ook dat de levenduur van de accu hier beter door wordt. Ook is de accu nog warm van het laden als je gaat rijden, wat ook erg goed is voor de accu en het stroomverbruik.
Voor de Ampera geldt hetzelfde. Laden op 6 Ampere komt overeen met 0,1 C (1,3 kw) en is dus optimaal voor de accu. Dat de laadverliezen oplopen met een lagere stroom was me niet opgevallen. Ik zal dit nameten.
De extra kosten voor de iets zwaardere aansluiting zijn buitenproportioneel. In een jaar tijd heb ik 2500 kWh verbruikt met de Ampera. Ik verwacht dat de Tesla ongeveer het dubbele zal verbruiken in verband met de veel grotere accu. Dit zou betekenen dat ik voor 5000kWh bijna 8 cent per kWh extra ga betalen. Het kleine deel wat ik dus af en toe buiten nachttarief ga laden heeft vergeleken met het bovenstaande bijna geen impact.
Een extra aansluiting (met extra meter, kabel graven, aansluitkosten, jaarlijkse kosten, etc.) met meer dan 16kW vermogen is goedkoper dan 6kW extra aansluitvermogen. Ik ga dit dus niet doen, tenzij het absoluut noodzakelijk is.
Edit:
Zojuist nog even gecontroleerd op de site van Stedin. 3x35A is per jaar ruim €750,- duurder dan 3x25A. Dan betaal ik dus per kWh voor de Tesla 15 cent extra.
Dank voor deze berekening. De jaarlijkse meerkosten van een 3*35 A aansluiting t.o.v. een 3*25 A aansluiting zijn inderdaad disproportioneel. Daar komen dan nog de eenmalige installatiekosten bij, die zijn bij Stedin ook vrij fors. Ik denk dat ik de ampera op 10 A ga opladen en de tesla 's nachts op 3*12 A. Dan blijft de zwaarbelaste fase op 22 A. Ik zal er voor zorgen dat op deze fase geen andere grootverbruikers zitten.
Tesla zou ergen tussen medio september en begin oktober geleverd moeten worden!
Met vriendelijke groet,
Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.
japio schreef:Gelet op alle andere voordelen zijn jullie toch wel een beetje aan het krentenwegen, het zijn bovendien zakelijke kosten...
Het is maar goed dat ik niet op een dergelijke wijze onderneem, kosten zijn kosten...
Bovendien, de kosten die worden vermeden door de elektriciteitsaansluiting niet te vergroten kunnen nu toch maar weer mooi besteed worden aan 21'' wielen in plaats van de standaard 19''
Met vriendelijke groet,
Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.