Sneeuw
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Sneeuw
Ik ben benieuwd hoe de Volts en Ampera's zich houden in de sneeuw. Mij valt het volgende op (op 16'' winterbanden):
1. ABS en EPS hebben het vrij druk bij resp. Remmen en optrekken.
2. In snel genomen bochten schuift de neus over de voorwielen naar buiten
3. Ook met de handrem is de achterkant niet naar buiten te krijgen.
In bochten op gladde ondergrond volgt de Volt beter het spoor dan mijn vorige auto (Toyota Avensis Verso D4D), terwijl je in de Volt wel voorzichtiger moet zijn bij remmen en optrekken.
Rij voorzichtig, stop steeds!
1. ABS en EPS hebben het vrij druk bij resp. Remmen en optrekken.
2. In snel genomen bochten schuift de neus over de voorwielen naar buiten
3. Ook met de handrem is de achterkant niet naar buiten te krijgen.
In bochten op gladde ondergrond volgt de Volt beter het spoor dan mijn vorige auto (Toyota Avensis Verso D4D), terwijl je in de Volt wel voorzichtiger moet zijn bij remmen en optrekken.
Rij voorzichtig, stop steeds!
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Poul
- Moderator
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Sneeuw
Tijdens de sneeuw- en hagelbuitjes deze week heb ik nog nergens last van gehad (17" winterbanden). Ik ben benieuwd hoe het gaat als het steviger gaat sneeuwen.
Groeten,
Poul
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- CyberGrey
- Sponsor
- Berichten: 810
- Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:43
- km-stand: 85000
- Lifetime: 16
- Auto: Ampera
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Sneeuw
Nog ff wachten, vanddag velgen en winterbanden besteld, volgende week eronder 
Een aantal jaren (8) terug ging ik naar Scheveningen met vrouw en dochter (theater) uren langer erover gedaan ivm sneeuw, was extreem slecht en erg veel files, was in deze tijd van het jaar, nu in het weekend weer naar Scheveningen met mijn vriendin en dochter, ook weer net zonder winterbanden, het zal toch niet weer.......
Een aantal jaren (8) terug ging ik naar Scheveningen met vrouw en dochter (theater) uren langer erover gedaan ivm sneeuw, was extreem slecht en erg veel files, was in deze tijd van het jaar, nu in het weekend weer naar Scheveningen met mijn vriendin en dochter, ook weer net zonder winterbanden, het zal toch niet weer.......
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
-
7miles
- Newbie
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 18:47
- km-stand: 34000
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Re: Sneeuw
OK, vanacht hier veel sneeuw, ampera stond met de laadkabel vol in de wind. Vanochtend dus mijn laadkabel muurvast en een flinke klomp ijs op het klepje (Die krijg je ff niet dicht) maar erger de laadkabel muurvast. Maar even wachten en kijken of het kortsluiting is of simpel vastgevroren. Moet dit weekend naar oostenrijk kan lachen worden daar met de temperaturen aldaar.
Sovereign Silver Ampera - 34.000km
- boeuf
- Harde kern
- Berichten: 516
- Lid geworden op: di 15 mei 2012, 17:04
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: anders
- Locatie: Leiden
Re: Sneeuw
Best lekker, voorverwarmde auto in de sneeuw
Wel even opletten dat je voor het openen van een portier even de sneeuw van de naden wegveegt, anders valt dat precies op de zitting.
Stekker aan autozijde was wel flink besneeuwd, maar zat niet vast. Mogelijk door voorverwarmen. Wel even de sneeuw uit de binnenkant van het laadklepje weghalen, want het lijkt me nauwelijks bevorderlijk om dat de aansluiting in te proppen bij het sluiten
Mijn vorige auto (Impreza AWD) had niets ESP-erigs en was met sneeuw (zonder rallye-truuks) vreselijk onderstuurd, dus best een luxe dat de Volt continu hard bezig is je in het juiste spoor te houden. De Subaru was wel onovertroffen in tractie (zelfs met kale zomerbandjes), de Volt is veel lastiger van z'n plaats te krijgen (zelfs zonder Sport mode).
Ik heb nog nooit van m'n leven winterbanden nodig gevonden (gewoon rijstijl aanpassen als de omstandigheden daarom vragen is een stuk voordeliger), maar met deze auto is het misschien toch een zinnig hulpmiddel omdat het gevoel voor grip met een automaat nihil is (maar misschien went het).
De belangrijkste les die ik vanochtend leerde, is dat een wagen van twee ton nauwelijks tot stilstand is te brengen op een besneeuwde afrit...
Tip: begin eerder dan je gewend bent met remmen. Veel eerder 
Wel even opletten dat je voor het openen van een portier even de sneeuw van de naden wegveegt, anders valt dat precies op de zitting.
Stekker aan autozijde was wel flink besneeuwd, maar zat niet vast. Mogelijk door voorverwarmen. Wel even de sneeuw uit de binnenkant van het laadklepje weghalen, want het lijkt me nauwelijks bevorderlijk om dat de aansluiting in te proppen bij het sluiten
Mijn vorige auto (Impreza AWD) had niets ESP-erigs en was met sneeuw (zonder rallye-truuks) vreselijk onderstuurd, dus best een luxe dat de Volt continu hard bezig is je in het juiste spoor te houden. De Subaru was wel onovertroffen in tractie (zelfs met kale zomerbandjes), de Volt is veel lastiger van z'n plaats te krijgen (zelfs zonder Sport mode).
Ik heb nog nooit van m'n leven winterbanden nodig gevonden (gewoon rijstijl aanpassen als de omstandigheden daarom vragen is een stuk voordeliger), maar met deze auto is het misschien toch een zinnig hulpmiddel omdat het gevoel voor grip met een automaat nihil is (maar misschien went het).
De belangrijkste les die ik vanochtend leerde, is dat een wagen van twee ton nauwelijks tot stilstand is te brengen op een besneeuwde afrit...
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
-
Niblick
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 16:49
- km-stand: 15000
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Sneeuw
Je hebt met de Volt veel minder het gevoel van grip. Je hoort het ook niet aan de motor doordat het toerental sneller stijgt dan de snelheid toeneemt. Gewoon even wennen. Morgen komt de grote wintertest!
Bij 20.000 km een verbruik van 2,4l/100km
- shumway
- Harde kern
- Berichten: 921
- Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
- km-stand: 73500
- Lifetime: 28
- Auto: Ampera-e
Re: Sneeuw
Lijkt wel of de handrem ook de voorwielen erbij pakt.
Paar keer erop getrokken in de bocht, nog niet zo leuk als met de ouderwetse handrem.
Wel leuk die melding, let op het kan glad zijn.
Paar keer erop getrokken in de bocht, nog niet zo leuk als met de ouderwetse handrem.
Wel leuk die melding, let op het kan glad zijn.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
-
Odiebla
Re: Sneeuw
Vanmorgen in Almere een stukje door de polder (polder of Love and Fire) om de file te ontwijken. Niet gestrooid dus lekker aangereden sneeuw. Met 50 km/h en rustig sturen was het prima te doen, maar een haakse bocht moest ik toch wel stapvoets nemen omdat de Ampera eerst liever rechtdoor wilde, ondanks de Conti winterbandjes... Maar ik merk eigenlijk geen verschil met de Prius en andere auto's.
- bennyvw
- Vaste klant
- Berichten: 175
- Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 11:43
- km-stand: 57000
- Lifetime: 12
- Auto: Ampera
- Locatie: Elspeet
- Contacteer:
Re: Sneeuw
Vanochtend een behoorlijk besneeuwde rit met de Ampera gehad van Elspeet naar Utrecht op 17" Vredestein winterbanden. Gaat prima. ABS enzo zijn best wel nodig maar doen hun werk goed vind ik tot nog toe.
Ik merk wel dat ik rijden in de L stand met deze weersomstandigheden erg prettig vind, terwijl ik dat normaal nooit doe.
Ik merk wel dat ik rijden in de L stand met deze weersomstandigheden erg prettig vind, terwijl ik dat normaal nooit doe.
-
Niblick
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 16:49
- km-stand: 15000
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: Sneeuw
Kijk dat is goed nieuws. Ik rij altijd in L en ik dacht dat in winterse omstandigheden dit wel eens tricky kan zijn.
Bij 20.000 km een verbruik van 2,4l/100km